iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2013 » Pouští a pralesem
Největší SUV od Mercedesu je pořádný kus auta. Zaparkovaný mezi běžnými kompaktními hatchbacky působí jako stodola vedle zahradního domku. Co nabídne je nabíledni: spoustu místa a ještě víc komfortu...
Nová generace GL narostla oproti předchůdci do všech směrů, jediný rozměr, který zůstal zachován, je rozvor, který je s 3075 mm dlouhý až dost. Navzdory zvětšení auto neztěžklo, naopak, konstruktéři dokázali na hmotnosti dokonce bezmála sto kilo ušetřit.
Nové GL navazuje na svého předchůdce, vyráběného od roku 2005. Konstruktéři nepodlehli vábení oblých křivek a ponechali mu naturel „hardcore“ offroadu s ostřejšími hranami. Přesto se podařilo dodat masivní karoserii nezbytnou dávku elegance a reprezentativnosti. Velkou masu kapoty motoru a bočnic odlehčily výrazné prolisy, příď dostala civilnější vzhled díky protaženým krytům světlometů a spodní linii masky chladiče plynule přecházející v křivku, která navazuje na prolis v kapotě motoru. Záď vozu zjemnil subtilnější C sloupek, zalomení spodní linie zadních bočních oken a nový tvar zadních sdružených světel, zasahujících výrazně do pátých dveří.
Interiér: pojízdný obývák
Přístrojová deska má jednoduchou elegantní linii, která dává vyniknout kvalitním materiálům, ze kterých je vyrobena. Na horní část čalouněnou kůží navazuje dřevěný dekor, vespod najdeme opět kůži, stejně jako na většině plochy dveřních výplní. Holých plastů je minimum, a když už, tak nepůsobí nepatřičně, protože mají jemný sametový, barevně s celkem sladěný povrch. Celek dotváří hliníkové rámečky okolo výdechů ventilace a středové konzoly. Ne nadarmo hovoří Mercedes o třídě GL jako o „esku“ mezi SUV. Ztvárnění interiéru tomu rozhodně odpovídá. Ten navíc kromě hodnotných materiálů a bezchybného zpracování nabídne prostor, prostor a zase prostor. Na předních sedadlech řidiči ani spolujezdci nikde nic nepřekáží v zaujetí pohodlné pozice, na sedadlo ve druhé řadě se bez obtíží usadí trojice dospělých a ani na dvě sedadla třetí řady není třeba pohlížet jako na nouzovky. Osoby vysoké do 175 cm se tady usadí vcelku bez potíží a možná pohodlněji než na prostředním místě druhé řady, kde do zad přece jenom trochu tlačí výklopná loketní opěrka.
Komfort sezení na předních příplatkových ortopedických sedadlech s masážní funkcí je maximální. Tím je řečeno vše. Díky vyhřívání, ventilaci a několika druhům masáží o různé intenzitě se člověku ani nechce po jízdě vystupovat. Podíl na tom má samozřejmě i kvalitní jemná kůže čalounění a samozřejmě široké možnosti nastavení pomocí regulace tlaku vzduchu v jednotlivých komorách sedadel.
Žádné problémy nenastanou ani při seznamování s autem a jeho funkcemi. Přehledný systém Mercedesu založený na otočném ovladači na středovém tunelu je ergonomicky lepším a bezpečnějším řešením než dotykové obrazovky, které automobilky používají hlavně proto, že jsou výrobně levnější. A ruku na srdce: k luxusnímu autu se upatlaný displej ani příliš nehodí... Otočně-kyvný ovladač umožňuje pohotově a přehledně procházet nabídkou na horní a spodní liště obrazovky. Grafika je přehledně strukturovaná s rozbalovacími submenu jednotlivých položek hlavní nabídky. I když je GL plný nejrůznějších funkcí, řidič nemá problém jim rychle přijít na kloub díky intuitivnímu uspořádání a všeříkající a vkusné grafice.
Zavazadlový prostor má v pětimístné konfiguraci pod krytem objem 680 l, za třetí, elektricky výklopnou řadou sedadel zůstává stále ještě dostatek místa pro uložení několika středně velkých zavazadel. Maximem v dvoumístném uspořádání je nepřekonatelných 2300 l. Vyklápění a zaklápění sedadel třetí řady pomocí tlačítka je komfortní, nastupování na ně už tak komfortní není, zvlášť pro osoby menšího vzrůstu. Ostatně, to platí o jakékoli pozici, protože sedadla jsou hodně vysoko nad zemí.
Jízda: Osmiválce netřeba
Nové GL jde také cestou downsizingu. Ne, to není vtip, ale fakt. Pod kapotou už nenajdeme vznětový osmiválec, ale „jen“ vidlicový šestiválec. Má výkon 190 kW a maximální točivý moment až 620 N.m, který je navíc dostupný již od 1600 ot/min. Je vybaven systémem vstřikování kapaliny AdBlue a plní již dnes emisní normu Euro 6. Oproti někdejšímu osmiválci je o 35 kW méně výkonný a o 80 N.m. slabší. Ale vzhledem k již zmíněné nižší hmotnosti a průběhu křivky točivého momentu šestiválce asi nebudou z jízdy zklamáni ani ti, kteří na předchozí osmiválcovou verzi nedali dopustit. Rozdíl v akceleraci je zanedbatelný (0,3 s) a ani maximální rychlost nižší o 10 km/h není ničím podstatným. Zato rozdíl ve spotřebě podstatný je, protože tenhle „drobeček“ dokáže vcelku bez problémů jezdit za osm litrů na sto kilometrů a o něčem takovém se osmiválci mohlo jen zdát...
Sedmistupňový automat si s charakteristikou motoru rozumí velmi dobře, navíc umí promptně podřazovat a vůbec tak nějak jakoby „čte“ řidičovy myšlenky. Kdyby snad tápal, jsou k dispozici „pádla“ za volantem pro manuální pokyn k přeřazení, ale příliš často jsme je během testu nevyužívali.
Šestiválcový GL 350 BlueTEC tedy dokáže nabídnout odpovídající jízdní dynamiku, ale jak je to s kultivovaností? Osmiválec má sice o něco hladší chod a specifický zvuk, šestiválcový agregát ale příliš nezaostává. U Mercedesu si s jeho odhlučněním dali práci, ostatně, u tak velkého auta to jde relativně snadno, takže se není čeho obávat. Tato verze rozhodně nezklame ani náročného zákazníka. K dobré akustické pohodě napomáhá také speciální akustické čelní sklo a dvojitá skla bočních oken. Velmi povedené je také utlumení hluku od kol.
Kombinace vzduchového odpružení Airmatic s adaptivními tlumiči se zase nezalekne ani nízkoprofilových jednadvacetipalcových kol a zajistí cestujícím nadstandardní jízdní komfort. Výjimkou je sportovní režim, ve kterém podvozek citelně ztvrdne. Tohle nastavení ale není vhodné pro rozbité silnice. Těžká kola na ostrých příčných nerovnostech odskakují a míra adheze se tak spíš snižuje, než zvyšuje. Ideální je, nechat to na elektronice v automatickém režimu, kdy systém sám vyhodnotí, jakou charakteristiku odpružení na daném povrchu zvolit. Zato na kvalitním povrchu se sportovní nastavení ukáže v tom nejlepším světle a nabídne možnost jet s 2,4 tuny těžkým autem překvapivě ostře bez ztráty jistoty ovládání. K tomu napomůže i příplatkový systém ACTIVE CURVE, který zajišťuje aktivní stabilizaci v zatáčkách a zvyšuje také bezpečnost ve vysokých rychlostech.
Nové GL je ale i při normálním režimu v zatáčkách jistější než předchůdce. Podařilo se omezit nedotáčivost, o zbytek se stará vyspělá elektronika, která umí autu do zatáčky účinně pomoci. ESP v případě potřeby zasahuje nejen přibrzďováním jednotlivých kol, ale pokud „cítí“, že to jinak nepůjde, sám sníží i rychlost jízdy. Příjemným překvapením jsou malé boční náklony. Vzhledem k výšce podvozku a karoserie by člověk čekal podstatně větší „houpačku“. Ale vyspělý podvozek si umí poradit i s tímto jevem.
Stálý pohon všech kol 4MATIC spolupracuje s převodovkou 7G-TRONIC PLUS, která pro něj má speciální mód pro jízdu terénem a ve výbavě nechybí ani systém DSR pro regulaci rychlosti při sjíždění svahu. Za příplatek je k dispozici paket On & Offroad, který nabídne celkem šest jízdních režimů a uzávěru diferenciálu. Jinak ji v autě nenajdete, namísto poctivého „železa“ je zde elektronický 4ETS,
který uzávěru diferenciálů nahrazuje přibrzďováním prokluzujících kol, čímž zajišťuje distribuci hnací síly na kola s větší mírou adheze. Pohon všech kol je doplněn dvoustupňovou redukční převodovkou, která zajišťuje těžkému vozu vysoký točivý moment i v minimálních rychlostech. Terénní schopnosti jsme s výjimkou výletu na polní cestu nezkoušeli. I když není pochyb o tom, že si GL poradí i s náročnějším terénem, je známo, že majitelé těchto aut se do terénu příliš nepouštějí.
Mezi množstvím elektronických pomocníků, kterými je GL vybaveno v základu, zaujme Crosswind Assist. Ten stabilizuje auto při silném bočním větru, což u auta s tak velkou boční plochou jistě přijde vhod. Kdo si nevěří při parkování s tak rozměrným autem, ten ocení systém Parktronic. Před nebezpečím kolize kvůli malé vzdálenosti od překážky zase varuje opticky (výstražným světlem před řidičem) a zvukově systém Collision Prevent Assist. Systém udržování jízdního pruhu nevaruje, ale rovnou jedná, mírně přibrzdí a vrátí auto do pruhu. Za příplatek je možno mít adaptivní tempomat DISTRONIC PLUS, brzdy s funkcí PRE SAFE a řadu dalších systémů.
Resumé
Nové GL je majestátním elegánem, který má na trhu jen nemnoho přímých konkurentů. Nabídne luxus téměř bez kompromisů, bohatou standardní a ještě bohatší příplatkovou výbavu, dostatečné jízdní výkony a k tomu všemu i úsporný provoz. Náš trh těmto „korábům“ silnic mimořádně přeje, Česká republika dokonce patří trvale mezi desítku zemí s absolutně největšími počty prodaných GL na světě. Nová generace má všechny předpoklady na tuto oblibu navázat, protože neztratila nic ze svého charismatu.
Celý článek s technickými údaji, tabulkami a obrazovým doprovodem přináší FLEET č. 5/2013
K dispozici také v elektronické podobě zde