iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2015 » Nástavby užitkových vozidel
Užitkový automobil je od toho, aby sloužil a přinášel svému provozovateli užitek. Nároky, požadavky a představy se přitom u jednotlivých zákazníků natolik odlišují, že není pro žádnou automobilku myslitelné, aby v rámci své sériové výroby vyhověla všem. Už tak mají většinou velmi širokou nabídku skříňových, poloskříňových, valníkových či osobních provedení užitkových automobilů kategorie N1 v několika velikostech a nosnostech. Přesto poptávka po různých speciálních provedeních existuje. Tohoto úkolu se zhostí menší specializované firmy zajišťující nástavby a vestavby pro různé využití.
Když začneme počítat, napočítáme u takových modelů, jako jsou Ford Transit, Mercedes-Benz Sprinter, Renault Master, Peugeot Boxer a dalších užitkových modelů mnoho desítek různých továrních provedení. Nejde jenom o délku karoserie a rozvor, v nabídce jsou běžně dvě až tři výšky karoserie, verze s různou obsaditelností a nosností, a často také možnost volit mezi předním či zadním náhonem, případně dokonce provedením s pohonem všech kol.
Variabilita nabídky ale není výsadou jen velkých dodávek, které nabízejí jak verze kategorie N1, tak N2, tedy vozy do hmotnosti až 12 tun. Také kompaktní a sub kompaktní užitkové automobily jsou dnes nabízeny ve více verzích, příkladem mohou být modely jako Mercedes-Benz Citan nebo Ford Transit Connect. Citan je nabízen ve třech různých délkách s rozdílem mezi nejkratším a nejdelším provedením bezmála 80 cm. Model Renault Kangoo, ze kterého Citan vychází, nabízí dvě délky karoserie se třemi různými provedeními, podobnou nabídku má i Ford u svého modelu Transit Connect. I zde je možno ve dvou délkových provedeních objednávat skříň, kombi i polokombi. Auta této kategorie se ovšem pro specializované nástavby využívají jen okrajově. Ostatně ani v případě o kategorii větších středně velkých dodávek není nabídka samostatné kabiny s podvozkem příliš běžná.
Nabídka užitkových aut je u předních „užitkových“ značek, jako jsou Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Citroën, Fiat, Opel, Iveco nebo Volkswagen, poskládána do logické struktury objemů a nosností, je tedy třeba především vědět, co budou naše auta převážet. V úvahu je třeba vzít nejen rozměry a hmotnost, ale také třeba skupenství a teplotu. Dalším faktorem jsou vzdálenosti, to, zda budou auta jezdit ve městech nebo spíše po dálnicích, a tak dále. Teprve pak je možno zvolit optimální řešení. A pokud jej nelze dohledat ve standardní nabídce, je třeba se obrátit na přestavbové specialisty. Většinou firmy poptávají chladírenské, mrazírenské či eutektické (hlubokomrazící) nástavby, skříňové nástavby hliníkové či polykarbonátové, pro přepravu pečiva, zboží a materiálu, k dispozici jsou speciální prachotěsné skříně nebo skříně pro přepravu výbušnin, sklápěcí nástavby a další, často velmi speciální a náročné nástavby, vestavby a přestavby, nezřídka vyžadující přídavné agregáty a systémy.
Samostatné podvozky s „budkou“ jsou dodávány v různých variantách. Nejde jen o rozdílné délky a rozvory, maximální hmotnosti, výběr jednoduché montáže nebo dvoumontáže na zadní nápravě, ale také o provedení kabiny. Ta je většinou kompletní, uzavřená, přičemž existují, dvoj-, tří- nebo až sedmimístná provedení (Ford Transit). V nabídce některých značek se však vyskytují také verze umožňující maximální flexibilitu úprav díky tomu, že kabina nemá zadní stěnu, případně ani střechu. Takový základ umožňuje výrobu specifických nástaveb propojených s pracovním prostorem řidiče (například Mercedes Sprinter pro UPS). Bez těchto verzí by například nebylo možno vyrábět obytné automobily, což je vlastně také jedna ze speciálních nástaveb.
Co trh žádá?
Nejčastěji jsou v segmentu N1 dodávány sklápěcí valníkové nástavby, chladírenské skříně a distribuční skříňové nástavby s atestem pro rozvoz potravin. Valníkové nástavby jsou dodávány pro přepravu materiálu a sypkých hmot, případně pro zboží a materiál s jednoduchým zaplachtováním, případně s bočním shrnováním plachty pro zajištění jednoduché a rychlé nakládky a vykládky zboží.
Skříňové nástavby pro účely rozvážky potravin jsou vyžadovány jako izolované, chladicí či mrazicí s příslušným dovybavením auta o nezbytné agregáty a izolace. Existují společnosti, které se specializují na výrobu izolačních sad pro standardní provedení dodávek, jako například PolyPan, který nabízí sady Districool pro většinu užitkových modelů. V nabídce jsou tři verze: FNA jako chladírenská verze pro teploty 0°C až +10°C, FRC coby mrazírenská verze pro teploty 0°C až - 20°C a ECO, což je ekonomická verze pro udržování nízkých kladných teplot. Montáž takových na míru připravených izolačních sad nevyžauje žádné technické úpravy vozu (lepí se zevnitř na skříň pomocí dvousložkového lepidla), takže jsou ekonomicky výhodné. Jakékoli chladírenské nástavby pro převoz potravin musí samozřejmě splňovat příslušné hygienické a teplotní požadavky. Pro zjednodušení manipulace s těžšími břemeny nabízí řada firem možnost vybavení skříňových nástaveb hydraulickým čelem.
Mezi další frekventované nástavby a úpravy patří valníky, ať už pevné, nebo sklápěcí. Jednoduché sklápěcí nástavby s jednostranným zadním sklápěním jsou dnes přitom cenově natolik blízko běžných valníkových nástaveb, že je volí i ty firmy, které možnosti sklápění příliš často nevyužívají.
Třetí skupinou často realizovaných nástaveb jsou nástavby odtahové. Jejich uživateli jsou především servisy, obchodníci s novými i ojetými vozy a samozřejmě specializované odtahové a asistenční společnosti. Samostatnou kategorií jsou pak speciální nástavby pro potřeby hasičského záchranného sboru, policie, sanitní či armádní vozy, přepravníky živých zvířat a podobně.
Celé téma magazínu FLEET firemní automobily naleznete ve vydání 5/2015
K dispozici v elektronické podobě zde