Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2015 » Zabezpečení firemních automobilů

Zabezpečení firemních automobilů

 
dreamstime

pondělí, 2. listopadu 2015

Ukradený automobil je ukradený automobil, ať se na to díváme z jakéhokoliv úhlu pohledu. Různě už se může každý z nás dívat na zabezpečovací zařízení, protože v konečném důsledku zvolí takové, které nejlépe odpovídá psychologickému profilu potenciálního zloděje.

 

V první polovině devadesátých let jsem potkal známého, který si tehdy koupil nový SAAB 9000 CSE. Nikdy před tím jsem netušil, že má takové sklony, resp. že by mohl vůbec něco cítit ke švédským automobilům. Vždy měl rád BMW, nikdy se s tím neskrýval, dokonce se tím pyšnil, a když se mu začalo podnikatelsky dařit, tak jeho první cesta samozřejmě vedla k mnichovské automobilce. A najednou se nechal opájet severským duchem. To nebylo jen tak. Nezvládal jsem tehdy svou zvědavost a chtěl slyšet příběh, který ho dovedl ke značce SAAB.

Onen nový „sábista“ podnikal v oblasti elektronických zabezpečovacích zařízení a mezi jeho klienty patřily i bankovní ústavy. Elektronické zabezpečení bylo tehdy u nás něco zcela nového a asi nebyl problém přesvědčit klienta, že je téměř všemocné. Sám měl zabezpečený dům, samostatně garáž a v garáži samozřejmě samostatně elektronicky zabezpečené auto. Prvního bavoráka mu ukradli z ulice, druhého v noci z garáže pod plným zabezpečením. Rozhodl se tedy pro švédskou značku proto, že se domníval, že o SAAB nebude mezi profesionálními zloději zájem a současně mu auto nabídne uspokojení jeho potřeb. Z toho jsem si tehdy vzal ponaučení, že když si vaše auto vyhlídnou profíci, tak v podstatě nemáte šanci ho uchránit. Jedině zinkasovat pojišťovnu a jít si pro jiné... A myslím si to dodnes. Nabízí se v tomto kontextu otázka, k čemu tedy slouží všechna ta zabezpečovací zařízení na trhu. No samozřejmě k ochraně automobilu před krádeží. Ale potom je nezbytně nutné kategorizovat nikoliv zabezpečovací zařízení, jejichž kompletní přehled nalezne každý sám na internetu, nýbrž zloděje.

 

Na výbornou

Profík, který krade auto na objednávku již existujícího zákazníka, má neomezeně času na to, aby se na takový „pracovní“ výkon připravil. Má k dispozici nejmodernější techniku a znalosti i manuální dovednosti minimálně stejné jako ti, kteří se snaží auto chránit. Kromě morální zvrhlosti bude patrně i nadprůměrně inteligentní a vše, co se chystá udělat (s největší pravděpodobností ve spolupráci s perfektně fungujícím týmem), bude do posledního detailu promyšlené a prosté jakékoliv spontánnosti. Nebude teprve u auta přicházet na něco, co musí řešit. Vše bude muset být dopředu vyřešené a on si prostě jen pro auto přijde. Proti takovým zlodějům neexistuje ochrana, a pokud byste měli špatně spát se strachem, že vám někdo auto ukradne, pak si jen zbytečně přiděláváte starosti s něčím, co stejně neovlivníte. Tuto skupinu zlodějů bych označil pro účely tohoto článku jedničkou.

 

Uspokojivý

Dvojky jsou také dost nebezpečné, ale jejich omezenější schopnosti už nemůžou předurčovat stoprocentní úspěšnost. Jsou to totiž sólisté, kteří buď nechtějí, a nebo díky charakterovým dispozicím nemohou být součástí týmu. Neumí se podřizovat týmové režii někoho druhého a také se moc nechtějí dělit. S největší pravděpodobností budou i mimo svou profesi nesnášenlivými samotáři či egoisty. Mají docela slušné vědomosti, jsou nepochybně zruční, ale chybí jim technické týmové zázemí. Může se tedy snadno stát, že je během aktu zcizení automobilu něco zaskočí a oni začnou improvizovat. Možná se i stane, že na něco technicky nestačí. Musí se potom navíc sami postarat o transport ukradeného vozu do bezpečí, pak o falešnou identitu auta a následně o jeho transport dál ke konečnému zákazníkovi. Je toho moc, o co se musí sami starat, a tím pádem i dost, kde můžou udělat chybu. Zde už má ochrana auta z určitého menšinového procenta svůj smysl. Nejspíš asi nemá smysl klást takovému zloději překážky ke zcizení vozidla, protože na ty je připraven a dokáže je překonat. Nedokáže se však tak rychle zbavit ukradeného automobilu, takže má smysl vybavit proti těmto lidem automobil nějakým GPS vyhledávačem. Dříve, než zloděj vyřeší všechny problémy s dalším pohybem vozidla, mohou ho ti čestní profesionálové lokalizovat. Zachrání se tak nejen váš majetek, ale třeba se i dostane jeden lump za mříže. Elektronické systémy, resp. elektronické klíčky do zapalování, které svou přítomností deaktivují imobilizér, jsou statisticky dostatečnou ochranou, aby se s vozidlem neodjelo. Když se ho však někdo rozhodne naložit na odtahovku, jsou všechny imobilizéry k ničemu...

 

Celý článek si přečtete v magazínu FLEET firemní automobily č. 5/2015

Magazín v elektronické podobě je k dispozici zde 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz