iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2018 » Taktický souboj
Česká armáda stojí před celou řadou významných akvizičních programů. Náhrada dosluhujících terénních osobních vozidel se v porovnání s novými obrněnými pásovými transportéry nebo víceúčelovými vrtulníky může jevit jako méně významná, ve skutečnosti se jedná o velmi důležitou součást modernizace armády. Slovenská armáda je v tomto ohledu o něco dále než ta česká.
Konkurence v kategorii taktických terénních vozidel s balistickou a protiminovou ochranou v posledních letech vzrostla v kontextu s tím, jak se po vozech této kategorie zvýšila poptávka. Tu zvedají zkušenosti z nejrůznějších misí převážně v blízkovýchodním regionu. Objevili se a stále se objevují noví výrobci nebo nové modely již zavedených hráčů. Mezi nováčky (jde vlastně o jakousi obnovenou premiéru) v oboru patří například Zetor Engineering Slovakia, který vyvinul vozidlo Gerlach. Slováci v zájmu co nejširšího výběru z toho nejlepšího na trhu zařadili nejen Gerlach, ale i další tři nové nebo modernizované typy dodatečně do již probíhajícího tendru.
Enormní konkurence
Již dříve postoupily na Slovensku mezi uchazeče o dodávky slovenské armádě na základě prvních testů vozy Otokar Cobra 2 a Ejder Yalcin (oba Turecko), dále Patriot 4x4 APC (Česká republika, další nováček) a GDELS Eagle (USA). K nim byla přiřazena bez předchozích zkoušek čtveřice novinek SVOS Perun (Česká republika), Kerametal Aligator Master 2 (Slovensko), Renault Sherpa Light APC (Francie) a zmíněný Zetor Gerlach.
Všechny vozy prodělaly nedávno testy ve vojenském prostoru Záhorie. Jejich výsledky ověřující technické parametry poslouží pro analytickou část dokumentu, který bude předložen slovenské vládě. Zajímavostí je, že slovenská armáda již používá domácí vozy Aligator, ale s jejich kvalitou není podle dostupných informací příliš spokojena. Mezi osmi finálními uchazeči chybí například NIMR Ajban, což je společný projekt společností VOP CZ (Česká republika) a NIMR Automotive (Spojené arabské emiráty). Se společností NIMR spolupracuje také slovenský podnik EVPÚ, ale na jiném projektu (střelecká věž pro větší taktické vozidlo NIMR JAIS 6x6). Výše uvedená vozidla spadají do střední hmotnostní kategorie (12–15 tun) a slouží k celé řadě taktických úkolů spojených s přepravou osob v zájmových oblastech se zvýšeným rizikem.
Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 5/2018