iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2018 » Užívat si chytře
Přístup řízení vozových parků s podporou TCO (Total Cost of Ownership) je rozšířen v českých firmách stále ještě menšinově, podle studie Český fleet 2018 zatím zhruba ve 24 procentech případů. Ještě méně je firem, které mají TCO na paměti při výběru vozů pro střední a vyšší management, neboť zde hraje významnou roli motivační faktor.
Před nedávnem jsme se zabývali náklady provozu aut nižší střední třídy. Pro někoho vyšly z tohoto srovnání možná překvapivě nejlépe ty modely, jejichž pořizovací cena byla vyšší než průměr segmentu. Tentokráte se podíváme na manažerské vozy spadající do střední třídy, tedy segmentu D. Nejde o vyčerpávající srovnání, cílem je porovnat významné zástupce této kategorie, ať už se jedná o prémiové značky, nebo neprémiové.
U této kategorie aut se pohled TCO neprosazuje natolik vehementně jako u vozů nižších tříd, neboť se jedná o auta, u kterých je často aplikována metoda volného výběru managementem, nazývaná též „user-chooser“ (buď volba zcela neomezená, nebo zúžená na několik značek). Přesto je smysluplné se i v tomto případě podívat na situaci ekonomicky. I zde totiž existují významné rozdíly, byť již ne tak markantní jako u vozů nižší střední třídy. Důvodem je mimo jiné i vývoj zůstatkových hodnot, neboť tato třída vozů představuje podstatně menší celkový objem trhu než nižší střední třída, tedy segment C.
Přístup k hodnocení výběru manažerských aut s využitím TCO je smysluplný například v situaci, kdy má manažer volnou ruku při výběru, ale váhá mezi několika možnostmi. Pak je namístě volba, která je vedle respektu k jeho výběru současně i ekonomicky výhodná.
TCO přístup a jeho podstata
O tom, co je podstatou TCO, již bylo napsáno mnoho. A to i na stránkách magazínu FLEET. Připomeňme alespoň velmi důležitý fakt, že pro každý účel používání, pro každou dobu používání i každou intenzitu používání je výhodný jiný vůz a jiná forma financování. Výhodnost je tedy kombinací několika proměnných a nelze opomenout žádnou z nich, ani některou z nich nadřadit ostatním. Klíčovým ukazatelem tedy není ani pořizovací cena (tolik upřednostňovaná), ani výše slevy, ani výše měsíční splátky, ale jen a pouze finanční náklady na kilometr jízdy, jakožto integrální funkce konkrétního modelu, správně zvolených parametrů a dodavatele financování. Pokud tedy například víme, že chceme auta ve firmě držet tři roky a každé najede 30 000 km ročně, můžeme podle těchto parametrů najít vhodné modely. Může se stát, že pokud je některá značka výhodná pro roční nájezd 30 000 km, už nemusí být výhodná pro roční nájezd 40 000 km.
Podíl jednotlivých komponent na celkové TCO nelze v obecné rovině striktně vyčíslit, protože se liší dle kategorie vozu, intenzity a doby používání. Ale v zásadě platí, že financování (včetně ztráty hodnoty) a palivo představují dohromady asi 70 procent celkového TCO (pro běžné modely). Snížením nákladů na palivo (spotřeba a způsob jízdy) o 10 procent a snížením ztráty zůstatkové hodnoty o 20 procent (výběr vhodného vozu dle TCO) lze dosáhnout okamžité úspory 9–15 procent celkových nákladů.
Vybíráme podle potřeby, ne podle značky
Každá dobře řízená firma musí vědět, kolik zdrojů je k dispozici na potřebnou (případně i požitkovou) mobilitu zaměstnanců, kolik jich je a jakou kvalitu (technickou, bezpečnostní a třeba i imageovou) a v jakém objemu chtějí využívat. Jako příklad lze uvést následující zadání:
Potřebujeme čtyři vozy střední třídy s naftovým motorem o výkonu mezi 130–150 kW, automatickou převodovkou, pokročilou bezpečnostní výbavou (lze dále specifikovat), ve středním stupni výbavy. Každý z těchto vozů ujede ročně 40 000 km. TCO by mělo být maximálně 7,50 Kč bez DPH.
Analýzu podle tohoto zadání provedla společnost Fleet Partners v červenci 2018. Celkem byly poptávány čtyři vozy v uvedené specifikaci (definované dle aktuálních údajů na webech importů jednotlivých značek) a následně byly vyčísleny náklady na ujetý kilometr při financování v hotovosti.
V tabulce uvedený přehled srovnává devět vozů střední třídy, zahrnuty jsou všechny položky včetně srovnatelného pojištění, servisu, pneumatik i paliva. Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
Celý článek včetně konkrétních údajů TCO naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 5/2018