iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2019 » Kuchařka TCO 5: Ovlivňujte!
V předchozích částech tohoto miniseriálu jsme si vymezili rozsah pojmu TCO jakožto nejobjektivnějšího nástroje pro management vozových parků. Popsali jsme si principy základních TCO propočtů a zdroje údajů, zabývali se volbou vhodné kategorie (segmentu) vozů a v neposlední řadě bylo rozebráno, jaké rozdíly mezi značkami v rámci jednotlivých segmentů existují. Jinými slovy, doposud jsme se bavili převážně o autech jako takových, přičemž lidský faktor byl zahrnut v rovině rozhodovací.
Nyní se podíváme právě na lidský faktor, nicméně tentokrát v rovině výkonné. Tato oblast totiž dokáže TCO ovlivnit ještě zásadněji než management, a samozřejmě také dokáže jakkoli dobrý výběr významně zhoršit kvůli vícenákladům.
Vliv jednotlivých faktorů na TCO
TCO je živý organismus a mění se v řadě směrů podle vstupujících nákladů. Ty se mohou držet v přijatelných a dobře dosažitelných mezích, nebo naopak zbytečně TCO zvyšovat. Důvodů pro to je celá řada – počínaje neznalostí principů TCO, přes nedostupnost potřebných údajů, neochotu managementu či vlastníků měnit zaběhané postupy či obchodní vazby až po podléhání požadavkům zaměstnanců či nedostatečný management provozu vozového parku.
V rámci jednotlivých oblastí fleet managementu se pak vyskytují nadbytečné náklady, které mohou dosahovat níže uvedených hodnot. Jako běžné vícenáklady jsou označeny ty, jež se dle naší zkušenosti vyskytují alespoň u 40 procent firem, jako zaznamenané vícenáklady jsou pro ilustraci uvedeny ty, které jsme odhalili alespoň u 10 procent firem.
Boj s vícenáklady
Podíváme-li se na nadbytečné náklady u všech položek, asi řadu z nás napadne, že je třeba všechny zredukovat. Ano, možné to je, ale pouštět se do řešení všech oblastí najednou je odvážný počin, který nemusí být vždy korunován očekávaným výsledkem.
Doporučujeme tedy soustředit se na ty položky, které představují nejvyšší podíl na celkových nákladech. Patří mezi ně zejména ztráta hodnoty vozu a spotřeba paliva. Zopakujme si jedno z pravidel, odvozených v minulých dílech: čím vyšší segment vozu, tím je vyšší podíl ztráty hodnoty na TCO, a naopak čím nižší segment, tím vyšší je podíl nákladů na palivo. Od tohoto poznání by se měl odvíjet i postup při výběru vozů v těchto kategoriích.
Nicméně většina firemních vozů v ČR se řadí do nižší střední třídy, pojďme se tedy v dalším textu zabývat právě touto kategorií. Pro snadné zapamatování u ní platí, že podíl nákladů na ztrátu hodnoty a palivo je u nejrozšířenějších vozů shodný. V obou případech je to 35 procent při nájezdu 120 000 km za čtyři roky.
Jak potom vypadá vyčíslení vícenákladů? Záleží samozřejmě na segmentu auta, značce, nájezdu, době užívání a způsobu financování, abychom jmenovali ty nejzásadnější proměnné. Při pohledu do výše uvedené tabulky však lze velmi zjednodušeně konstatovat, že běžné vozy v běžných firmách mají TCO vyšší oproti dosažitelným hodnotám o téměř 20 procent, výjimkou však nejsou ani firmy s přesahem nákladů až ke 40 procentům.
Celý článek Radovana Mužíka naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č. 5/2019. Objednat si jej můžete na info@ifleet.cz