iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2019 » Pod tlakem
Žijeme v zajímavé době, která je charakteristická svou dynamikou změn. Automobilismus patří mezi obory, pro které to platí dvojnásob, a fleet management musí reagovat. Domácí přístup ke správě vozových parků se v některých ohledech přibližuje evropskému průměru, v jiných zůstává stále trochu stranou. Pragmatismus menších společností se však i u nás střetává s korporátním přístupem, který je do značné míry ovlivňován aktuálními politicko-environmentálními trendy. Oba tábory však působí v jednotném legislativním i tržním prostředí. Jak se s nastupujícími trendy vyrovnávají a jakým směrem se fleet management vydává?
Na jaře letošního roku proběhl další ročník rozsáhlého fleetového výzkumu Arval Mobility Observatory (AMO), který mapuje způsob užívání firemních vozidel a trendy fleet managementu napříč Evropou. Na otázky odpovídali manažeři ve dvanácti evropských zemích a z jejich odpovědí lze vyvozovat zajímavé závěry, zvlášť ve světle nastupujících technologických změn.
Problematická přezaměstnanost
Na začátek možná jedno téma, které s fleet managementem zdánlivě nesouvisí. Opravdu jen zdánlivě... Zvyšuje se totiž cena práce, což je z hlediska fleet managementu ve skutečnosti poměrně významné téma. Zejména tam, kde působí profesní řidiči. V souvislosti s jejich nedostatkem a ochotou firem přidávat na platech i benefitech hrozí zvýšená fluktuace řidičů. Platy ovšem musí zvyšovat také dodavatelé, a tak před námi stojí období tvrdých jednání o nových cenách všude tam, kde smlouvy končí. Příznivá hospodářská situace také zvýšila poptávku po zaměstnancích. Snižují se některá kritéria, nehledí se na věci, které byly dříve standardní součástí požadavků. Může se to týkat i snížených nároků na řidičské schopnosti, a to nejen u pracovníků, kteří používají auto pouze jako podporu své hlavní činnosti, případně jako benefit, ale i u profesionálů. Pro fleet management to znamená jedno: zintenzivnit školicí a kontrolní činnosti zaměřené na řidiče a případně aplikovat systémy monitorující nejen pohyb vozidel, ale také jízdní styl řidičů.
Data hýbou (fleetovým) světem
Využívání dat je jedním z hlavních trendů doby. Některé země, jako třeba USA, daty v oblasti fleet managementu doslova žijí. Tento trend je znát také u nás a je možná až překvapivé, že z hlediska rozšíření telematických nástrojů patří Česká republika mezi nejlepší. V současnosti využívá nějaký monitoring již 33 procent autoparků, proti loňsku tento podíl tedy u nás narostl o šest procentních bodů. V cizině využívá telematiku jen 21 procent firem. Obliba telematiky samozřejmě stoupá s velikostí firem. Zatímco v kategorii nad 500 zaměstnanců najdeme podle studie AMO telematická zařízení ve vozidlech 63 procent domácích firem a 32 procent firem v Evropě, firmy do devíti zaměstnanců je u nás využívají jen ve 13 procentech v 11 procentech v ostatních evropských zemích. O něco více je telematika nasazována u lehkých užitkových vozidel než u osobních automobilů. Důvod velkého rozdílu mezi Českou republikou a ostatními zeměmi Evropy je dán mimo jiné rozdílem v důvodech, proč jsou tato zařízení nasazována. Zatímco u nás převažuje snížení nákladů na vozový park (54 procent) a bezpečnost řidičů (52 procent), v cizině je to lokalizace vozidel (49 procent). Mezi další důvody zavádění telematiky patří optimalizace tras (u nás 38 procent, v Evropě 31 procent) a zlepšení chování řidičů (v ČR 27 procent, v Evropě 30 procent).
Celý článek o trendech v oblasti fleet managementu u nás i ve světě naleznate na stránkách magazínu FLEET firemní automobily č 5/2019. Objednat si jej můžete na info@ifleet.cz