iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2013 » Sázka na crossovery
Japonské značky hrají na našem trhu ve fleetových prodejích vesměs „druhé housle“. Ne všechny jsou s tím ovšem smířeny. Toyota dává své úsilí prosadit se v domácích vozových parcích najevo poměrně jasně, po její bok se ale díky poslednímu vývoji řadí i Nissan. Značka, vnímaná jako výrobce offroadů a sportovních aut, mění svou image na evropském trhu právě s cílem zaujmout firemní klientelu v mnohem větší míře než dosud.
Nissan není co do fleetových prodejů na trhu bez šancí ani teď, existuje řada firem, které potřebují offroady, ať už čistě osobní, nebo užitkové. Tady měl Nissan vždy co nabídnout. Po zániku modelových řad Almera, Primera a přerušení dovozu Maximy ale téměř zcela zmizel z trhu klasických osobních aut. A malá stylová Micra nebo o něco větší Note situaci nezachrání.
Nissan se ovšem v posledních letech nadechoval k postupné změně své modelové politiky, která bude v Evropě zaměřena primárně na crossovery, tedy auta, nabízející segmentový přesah, a tím výraznou přidanou hodnotu. Před sedmi lety přišel Qashqai coby první typický crossover na trhu a ukázal cestu, kterou následovala řada dalších výrobců. Dnes Nissan uvádí na trh druhou verzi tohoto modelu a následovat budou další novinky této koncepce.
„Nový Qashqai navazuje na stávající generaci. Nepředstavuje zásadní revoluci, protože to ani nebylo potřeba, nicméně přináší významný pokrok v použitých technologiích, materiálech v interiéru a dalších detailech. Je to auto, na které hodně sázíme, protože, vzhledem k úspěchu první generace, je na čem stavět,“ říká Zdeněk Fořt, Country manager Nissan pro ČR, a jedním dechem dodává, že této novince hodně věří: „Stávající Qashqai fleetovou klientelu docela zaujal a s novou generací bychom rádi jeho pozici ve fleetech posílili. Je to auto, kterým můžeme oslovovat zákazníky, kteří cílí na lépe vybavené kvalitní hatchbacky nebo kombíky nižší střední třídy, protože Qashqai v podstatě je auto segmentu C, jenom o něco vyšší. My se budeme snažit toto auto firmám nabízet jako zajímavou alternativu, což nám umožňuje i fakt, že nabídka začíná u provedení s pohonem přední nápravy a přeplňovaným motorem 1,2 l na částce 444 900 Kč. Na druhé straně rozpětí celé nabídky stojí provedení s pohonem všech kol, turbodieselem 1,6 l ve vrcholné výbavě Tekna, se kterým zase můžeme oslovit zájemce o moderní, kompaktní SUV.“
Modelové oživení
Kolem Qashqaie se v současné době dění u Nissanu točí, ale není to zdaleka jediná novinka, kterou automobilka letos na trh uvedla, nebo v nejbližší době uvede. „Qashqai byl průkopníkem crossoverů. Má něco z kompaktních hatchbacků, něco z SUV. Za těch sedm let přibyla v tomto segmentu řada konkurentů různých značek a pro Nissan se crossovery stávají základním kamenem jeho modelové strategie. Dnes máme modely Juke a Qashqai, po uvedení jeho nové generace přijde v červnu příštího roku nový X-Trail a později ještě nové Murano. To všechno jsou auta, která lze označit za crossovery, nabídku Nissanu nicméně doplňují malá auta, modely Micra a Note, kterými chceme ukázat, že i tohle Nissan umí nabídnout,“ upozorňuje Zdeněk Fořt a dostává se k možná nejdůležitějšímu modelu Nissanu pro Evropu: „Velmi důležitá novinka přijde na trh už v průběhu příštího roku, kdy se vrátíme do segmentu vozů nižší střední třídy,“ říká a dodává, že již měl možnost připravovaný pětidveřový hatchback vidět: „Vypadá velmi atraktivně a určitě nám pomůže přiblížit se o něco blíže statutu fleetové značky. Zatím jí nejsme, ale chceme jí být. Je to nutnost, protože dvě třetiny tuzemského trhu představují prodeje firemní klientele.“
Vedle nových modelů, u kterých nesmíme zapomenout na novou generaci Navary, připravované na příští rok, dojde v nabídce Nissanu pro Evropu ovšem také k určité redukci. Z nabídky zmizí Terrano, jehož nová generace, postavená na stejném základu jako Dacia Duster, je určena pro Rusko a východní trhy. Stejně tak se v Evropě již několik let nenabízí Patrol a z nabídky by měl na místních trzích zmizet i Pathfinder. „V Evropě není pro klasické offroady s žebřinovým rámem trh. V Rusku, arabských zemích nebo v USA je situace jiná, tam tyto modely zůstávají v nabídce. Ale v Evropě se Nissan soustředí především na nabídku crossoverů.“
Celý článek naleznete v šestém vydání magazínu FLEET firemní automobily ročníku 2013