iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2014 » Teď!
Ačkoli zkušení řidiči ovládají svůj automobil zcela automaticky a někteří mají dokonce pocit, že je volant jejich prodlouženou rukou, přesto není radno řízení, jakožto potenciálně náročnou psychickou i fyzickou činnost, podceňovat. Pohodovou jízdu v otevřené krajině po liduprázdné silnici sice nemůžeme srovnávat se stresujícím řízením v dopravní špičce velkoměsta, přesto je vždy třeba počítat s tím, že se může něco neočekávaného přihodit. A na to „něco“ je pak třeba reagovat dostatečně rychle.
V psychologické terminologii se času nutnému pro reakci na nečekaný podnět říká reakční čas. Je to doba od zaregistrování určitého podnětu (např. zahlédnutí dopravní značky) k počátku naší reakce (např. brzdění nebo otáčení volantem). Reakční čas je důležitým činitelem pro určení brzdné dráhy automobilu nebo vyhnutí se překážce v jízdním pruhu.
Reakční čas se skládá z optické reakce (musíme zaregistrovat podnět, na který máme reagovat), z psychické reakce (zhodnocení podnětu a rozhodnutí k určitému jednání) a svalové reakce. Jednoduchá reakce na sluchový podnět či na dotek trvá zdravému dospělému člověku 0,14 s, na zrakový podnět pak 0,18 s. Tohoto poznatku využívají někteří konstruktéři automobilů a signály, při nichž je třeba rychlé reakce řidiče (např. při malé vzdálenosti od překážky), vytvářejí jako akustické, zatímco ty, které řidiče pouze informují, a okamžitá reakce není nezbytně nutná, jsou vizuální (např. na nedostatečné množství paliva). Při současném vykonávání další činnosti je však reakční doba v obou případech delší.
Reakční čas je značně ovlivněn pozorností a vnímavostí řidiče. Podnět také musí trvat po určitou dobu, aby vjem mohl vůbec vzniknout (pokud se nám předmět v zorném poli jen mihne, nemusíme si jej ani uvědomit). Doba potřebná pro vznik vjemu je okolo 0,2 s. Následná reakce při řízení potom zpravidla přichází v rozmezí 0,4 – 0,8 s. Za běžnou reakční dobu řidiče se tedy počítá jedna vteřina. Za některých okolností se ale reakční doba prodlužuje. Například pokud má řidič provést složitější reakci či zareagovat současně na více podnětů, reakce se prodlouží zhruba na dvě vteřiny (např. pokud řidič hovoří a zároveň má rychle přibrzdit).
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily č. 6/2014