Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2015 » Jak jezdit lépe

Jak jezdit lépe

 
06-2015

středa, 25. listopadu 2015

Nejsme žádní amatéři. Řidičský průkaz nás v kapse hřeje od čerstvých osmnácti, pokud jsme už dříve nemachrovali na motorce. Najezdili jsme již tisíce kilometrů. Dopravní předpisy známe (nebo si alespoň myslíme, že je známe) jako násobilku. Dávno už nemusíme dlouze přemýšlet nad každým manévrem. Pomalu jsme se stali součástí našeho vozidla a řízení je pro nás stejně přirozené jako třeba zavazování tkaniček.

 

Ale ruku na srdce: orientujeme se ve všech nových dopravních značkách a předpisech? Nezapomněli jsme už pravidla, která běžně nepoužíváme? Profesionální řidiči se musejí povinně účastnit pravidelného vzdělávání, kde si předpisy znovu osvěží a seznámí se s novinkami. Mnozí řidiči referentských vozidel ve firmách procházejí obdobným školením. Avšak většina řidičů se od doby, co vyšla z bran autoškoly, o dopravní předpisy a pravidla příliš nezajímá. Nevěříte? Tak se podívejte na příklad na to, jak čeští řidiči „zipují.“ Anebo jak jezdí na dálnicích. V zahraničí za volantem rudnu, když na dálnici vidím informační cedule v českém jazyce: „Jezdi vpravo.“ Takže určitě není od věci si některá pravidla či doporučení sem tam připomenout.

 

Pravidlo „zip“

Nedávno mi vyprávěla známá, jak byla na dovolené v Beskydech. Toulali se po kopcích a pozorovali ovečky. Ovce šly po polní cestě v pětistupu. Potom musely projít úzkým místem. Bezchybně se řadily do dvoustupu. Tok ovcí se ani na okamžik nezastavil. Trošku jsem zalitovala, že to kamarádka nenatočila na kameru. To video mohlo sloužit jako podklad k výuce v autoškole nebo v rámci dopravně-informační kampaně.

Pravidlo zipu je jednoduché, přesto mnozí řidiči stále tápou, i když bylo v České republice legislativně ustanoveno již v roce 2000. Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, se této problematice věnuje v § 12, který k pravidlu zipu stanoví: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu."

Pro úplnost vysvětlím ještě pojem souběžná jízda (Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, se této problematice věnuje v § 12, odstavec 3): „Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“

Pravidlo zipu bylo vytvořeno proto, aby i při vyšší hustotě provozu byla zachována jeho plynulost a aby se eliminovalo zvýšené riziko vzniku dopravní nehody, které by jinak nastalo v bodě zúžení. Ačkoli toto pravidlo v praxi existuje již patnáct let, dopouštíme se stále stejných typických chyb: Do průběžného pruhu se z pruhu, který bude končit, zařazujeme se značným předstihem (to pro jistotu, kdyby nás na konci náhodou nechtěli pustit). Za agresora a předbíhače je naopak zpravidla označen ten, kdo jede správně ve svém končícím pruhu a chce se zařadit až v místě ukončení. Pokud by takto postupovali všichni, nebyl by žádný z pruhů zvýhodněn.

Mnohdy se domníváme, že pravidlo zipu platí pouze tam, kde nás na něj upozorňuje příslušná dopravní značka, což ovšem není pravda. Toto pravidlo platí vždy při souběžné jízdě, pokud se snižuje počet jízdních pruhů a je zřejmé, který pruh je nadále průběžný. Zip musí řidiči použít i při jiných dopravních značkách, například „práce“ nebo „snížení jízdních pruhů“.

Pokud se při jízdě s takovými dopravními značkami setkáte, postupně snižujte rychlost. Zvolte si jeden jízdní pruh, kterým budete nadále pokračovat. Neřaďte se hned do průběžného pruhu, pokračujte dále ve svém až do místa, kde se počet jízdních pruhů snižuje. Pokud vás na konci sobecký řidič nechce pustit, i když na to máte právo, nevynucujte si jej. Případné riziko ze setkání s agresorem za to nestojí. Nakonec se najde rozumný řidič... Jakmile se zařadíte do průběžného pruhu, neotáčejte se na všechny strany a nepátrejte po důvodu zúžení, ale soustřeďte se na situaci před sebou a za sebou. 

 

Celý článek přináší magazín FLEET č. 6/2015, který je k dispozici také v elektronické podobě zde 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz