iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2015 » Náklady nákladů
Užitkový automobil je pracovním nástrojem a jako takový je poměřován především optikou své ekonomiky. Nebo by alespoň měl být. Vstupní ceny se u jednotlivých srovnatelných modelů mohou poměrně výrazně lišit, ještě více se ale mohu lišit svými celkovými provozními náklady.
Sledování finanční efektivity automobilů, ale i jiných strojů a zařízení metodou TCO už není dávno ničím novým a převratným. Jedná se o výpočet matematicky velmi jednoduchý, co je obtížné, je získávání potřebných údajů s dostatečnou mírou přesnosti. Právě proto se mnoha firmám nedaří získávat správné výsledky a řada dalších na sledování komplexních nákladů zatím rezignovala. Přitom lze díky schopnosti spočítat, kolik každý kilometr jízdy stojí, získat nemalou konkurenční výhodu. Kdo chce mít jistotu, že do svého fleetu pořídí optimální LUV se správným způsobem financování a správně nastavenými parametry užívání, pak se bez znalostí o celkových nákladech na provoz u jednotlivých zvažovaných aut neobejde. Tyto znalosti pomohou obhájit i nákup dražších a kvalitnějších aut. V konečném důsledku totiž mohou vykazovat finančně příznivější řešení.
Lákavý potenciál úspor
TCO osobních aut a LUV se liší v potenciálu úspory. Osobní vozy zpravidla nejsou výrobním prostředkem, v řadě podniků je jejich počet redukován na nezbytné minimum, a tak je dopad jejich provozních nákladů na celkové hospodaření firmy poměrně malý. Naproti tomu užitková auta jsou mnohdy významnou nákladovou položkou, a proto se jim vyplatí věnovat pozornost. A nejde jen o počet aut ve fleetu, ale také o rozpětí, ve kterém se TCO osobních a užitkových aut pohybuje. U klasických fletových modelů nižší střední třídy se pohybuje okolo 1,50 Kč/km, což není málo, ale u deseti aut ve firmě, která ročně ujedou dohromady okolo 350 000 km, to bude rozdíl 525 000 Kč mezi nejlepší a nejhorší možnou volbou. Málo to není, ale zásadní částka také ne. U LUV je tento rozdíl podstatně větší, u kompaktních dodávek činí zhruba 3 Kč/k, u středních 4 Kč/km a u full size dodávkových aut se může jednat o více než 5 Kč/km! K tomu musíme přičíst fakt, že užitková auta toho najedou více než osobní. Rozumně vytížená dodávka okolo 80 000 km. Takže desítka velkých dodávek představuje potenciál úspory okolo čtyř milionů ročně mezi nejlepším a nejhorším řešením!
Celý článek naleznete v magazínu FLEET č 6/215, který je k dispozici