iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2015 » Navigační systémy pro automobily
Jízda neznámými silnicemi, neznámým městem, navíc třeba v noci, nebo za deště či sněžení, je náročná sama o sobě, a když se k tomu přidají pochyby o tom, kudy vlastně jet, pak vznikají problematické až nebezpečné situace. Navigační systém ve vozidle může být velmi účinným pomocníkem a nejen to, umí pomoci i na tratích řidiči notoricky známých. Moderní navigační systémy toho umí mnohem více, než jen radit, kde zabočit, a kde jet rovně...
Navigace pro automobilovou dopravu se začaly rychle vyvíjet poté, co americká vláda zajistila veřejnosti přístup k přesnějším údajům ze svého satelitního polohovacího systému GPS. Do té doby byly možnosti využití v autech kvůli přesnosti plus mínus padesát metrů velmi omezené. V současnosti jsou v závislosti na kvalitě signálu navigační systémy schopny dosahovat přesnosti plus mínus pět metrů, což již pro přesné navigování postačuje.
Jedním z přelomových okamžiků vývoje navigačních automobilových systémů bylo také uvedení GPS čipu Sirf Star III, který svou citlivostí daleko předčil konkurenci. V současnosti už ale mají všechny přijímače více než vyhovující citlivost.
K čemu navigaci?
I když i nadále zůstává pravdou, že největší přínos navigační systémy poskytnou při cestách na delší vzdálenosti do neznámých končin, zvyšuje se díky vývoji funkcionalit jejich význam také v roli společníka na cesty, které důvěrně známe. Vedle navigace totiž umí informovat o dopravních komplikacích, nehodách, umí vypočítat dojezdový čas v závislosti na aktuálním provozu, můžeme díky nim zjistit adresu objektu, u kterého známe pouze jméno, můžeme vyhledat nejbližší čerpací stanici, nemocnici... Řada těchto služeb je velmi výhodná pro rozvážkovou službu, poslouží ale i na klasických obchodních a služebních cestách. U některých systémů si navíc může firma vytvářet vlastní POI (Points of interest – body zájmu), jako jsou zákazníci, provozovny, body pro zásobování, čerpací stanice a servisy smluvní sítě a podobně. Dá se říci, že s novými funkcemi navigačních systémů, které jsou dílem posledních let, význam navigačních systémů pro fleet management významně vzrostl.
Není navigace, jako navigace
V zásadě dnes můžeme definovat čtyři typy navigačních systémů, které lze v autech využít. Nejdražším, ale v mnoha ohledech nejkvalitnějším řešením je integrovaná navigace, kterou dodává výrobce. Další možností je vestavěná neoriginální navigace, na trhu jsou dnes například 2DIN rádia s dotykovou obrazovkou a integrovaným navígačním systémem. Tento segment trhu je ale stále menší, jak se zmenšuje počet aut, do kterých lze takový systém zabudovat. Spíše jsou využívána pro zmodernizování starších ojetých aut, která tak mohou nabídnout řadu funkcí vlastních moderním automobilům. Třetí možnost představují tradiční přenosné navigační systémy, jejichž velkou výhodou je možnost používat jeden exemplář ve více autech podle aktuální potřeby. Čtvrtou možností jak si zajistit navigování za jízdy, jsou přenosné přístroje, tedy mobilní telefony, phablety a tablety. Donedávna se používaly podobně jako přenosné navigace, tedy tak, že se zasunuly do držáku a napojily do 12V zásuvky kvůli napájení. Doba s sebou ovšem přinesla i jiné než pouze elektrické propojení s vozidlem: systémy pro zrcadlení přímo na velkém displeji automobilu, a to včetně možností ovládání a nastavování přes tento dotykový displej.
Celé téma čísla naleznete v magazínu FLEET č 6/2015, který je k dispozici také v elektronické podobě zde