iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2015 » Obnova vozového parku a remarketing ojetých vozidel
O tom, kdy a za jakých podmínek vyměnit stará auta za nová se ve firmách s vozovým parkem vedou sáhodlouhé diskuze. Podobně jako u řady jiných otázek ani zde bohužel neexistuje jedno univerzální řešení. Hodně napoví roční průběh finanční bilance nákupů na jedné straně a odprodeje vozidel a nákladů na jejich servis na straně druhé...
Jednou z příčin nedostatečné pozornosti věnované optimální obnově vozového parku je podceňování významu firemního fleetu pro úspěšný chod celé organizace a leckdy také zavírání očí před skutečným průběhem nákladů na provoz vozidel v závislosti na jejich stáří a opotřebení provozem.
Proč je vlastně pravidelná obměna vozového parku tak důležitá? Především proto, že jakýkoli jiný způsob je v konečném důsledku dražší. Dnešní automobily jsou složité stroje a jako takové mají určité časové okno, ve kterém slouží bezproblémově a spolehlivě. Toto okno se většinou kryje s délkou záruky. I když dnes můžeme v nabídce automobilek většinou najít i výrazně prodloužené záruční lhůty, nikdy nebudou například desetileté. Naproti tomu provozování deset let starých aut není žádnou velkou výjimkou. Čas sám o sobě samozřejmě není dostatečným parametrem, ale předpokládejme, že firemní auto najezdí ročně alespoň 30 000 km a tudíž je jeho opotřebení po deseti letech již značné.
Důležitá volba
Položme si otázku: kde začíná správný a zodpovědný přístup k obměně vozového parku? Odpověď bude jednoznačná – již ve fázi výběru konkrétního modelu a jeho specifikace. Nákupem správného modelu je podpořena udržitelnost pravidelné obnovy. Správně vybraný vůz slouží ve firmě v takovém režimu, pro jaký byl automobilkou zkonstruován, jeho pohonné ústrojí a podvozek nejsou nadměrně zatěžovány a zůstatková hodnota v daném režimu provozu neklesá v porovnání s tržním průměrem daného modelu rychleji. Při výběru vozidel je třeba brát v úvahu také strategické plány společnosti v horizontu tří až pěti let. Není nic horšího, než po dvou letech zjistit, že nakoupené vozy nevyhovují potřebám a je nutno je buď nahradit, nebo se spokojit s finančními i nefinančními ztrátami, které s sebou nese používání nevhodných typů. Pokud se například firma orientuje v současnosti na rozvážku drobného zboží v městských aglomeracích, nakoupí malé automobily v jednom z nejméně výkonných provedení, bez stabilizačního systému a řady dalších doplňků. Pokud však hodlá v horizontu dvou let expandovat „za město“ a rozvážet zboží na delší vzdálenosti, bude potřebovat auta výkonnější, větší, bezpečnější a bude pro ni tedy zřejmě výhodnější taková auta nakoupit rovnou, protože dvouletá perioda obměny bude s největší pravděpodobností velmi nevýhodná.
Při správném nastavení všech parametrů pro výběr jsou ojeté vozy odprodávány v dobrém technickém stavu za odpovídající tržní ceny, což je velmi důležité, protože pro udržitelnou obnovu autoparku je třeba minimalizovat rozdíl mezi kupní cenou a zůstatkovou cenou. Toho lze kromě výběru správného modelu docílit samozřejmě také kvalitní péčí o vozidla a jejich vhodnou přípravou k odprodeji, která může zůstatkovou cenu pozitivně ovlivnit.
Celý materiál na téma obnovy vozového parku přináší Fleet č. 6/2015, který je k dispozici také v elektronické verzi zde