Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2015 » Obnova vozového parku a remarketing ojetých vozidel

Obnova vozového parku a remarketing ojetých vozidel

 
06-2015

středa, 25. listopadu 2015

O tom, kdy a za jakých podmínek vyměnit stará auta za nová se ve firmách s vozovým parkem vedou sáhodlouhé diskuze. Podobně jako u řady jiných otázek ani zde bohužel neexistuje jedno univerzální řešení. Hodně napoví roční průběh finanční bilance nákupů na jedné straně a odprodeje vozidel a nákladů na jejich servis na straně druhé...

 

Jednou z příčin nedostatečné pozornosti věnované optimální obnově vozového parku je podceňování významu firemního fleetu pro úspěšný chod celé organizace a leckdy také zavírání očí před skutečným průběhem nákladů na provoz vozidel v závislosti na jejich stáří a opotřebení provozem.

Proč je vlastně pravidelná obměna vozového parku tak důležitá? Především proto, že jakýkoli jiný způsob je v konečném důsledku dražší. Dnešní automobily jsou složité stroje a jako takové mají určité časové okno, ve kterém slouží bezproblémově a spolehlivě. Toto okno se většinou kryje s délkou záruky. I když dnes můžeme v nabídce automobilek většinou najít i výrazně prodloužené záruční lhůty, nikdy nebudou například desetileté. Naproti tomu provozování deset let starých aut není žádnou velkou výjimkou. Čas sám o sobě samozřejmě není dostatečným parametrem, ale předpokládejme, že firemní auto najezdí ročně alespoň 30 000 km a tudíž je jeho opotřebení po deseti letech již značné. 

 

Důležitá volba

Položme si otázku: kde začíná správný a zodpovědný přístup k obměně vozového parku? Odpověď bude jednoznačná – již ve fázi výběru konkrétního modelu a jeho specifikace. Nákupem správného modelu je podpořena udržitelnost pravidelné obnovy. Správně vybraný vůz slouží ve firmě v takovém režimu, pro jaký byl automobilkou zkonstruován, jeho pohonné ústrojí a podvozek nejsou nadměrně zatěžovány a zůstatková hodnota v daném režimu provozu neklesá v porovnání s tržním průměrem daného modelu rychleji. Při výběru vozidel je třeba brát v úvahu také strategické plány společnosti v horizontu tří až pěti let. Není nic horšího, než po dvou letech zjistit, že nakoupené vozy nevyhovují potřebám a je nutno je buď nahradit, nebo se spokojit s finančními i nefinančními ztrátami, které s sebou nese používání nevhodných typů. Pokud se například firma orientuje v současnosti na rozvážku drobného zboží v městských aglomeracích, nakoupí malé automobily v jednom z nejméně výkonných provedení, bez stabilizačního systému a řady dalších doplňků. Pokud však hodlá v horizontu dvou let expandovat „za město“ a rozvážet zboží na delší vzdálenosti, bude potřebovat auta výkonnější, větší, bezpečnější a bude pro ni tedy zřejmě výhodnější taková auta nakoupit rovnou, protože dvouletá perioda obměny bude s největší pravděpodobností velmi nevýhodná.

Při správném nastavení všech parametrů pro výběr jsou ojeté vozy odprodávány v dobrém technickém stavu za odpovídající tržní ceny, což je velmi důležité, protože pro udržitelnou obnovu autoparku je třeba minimalizovat rozdíl mezi kupní cenou a zůstatkovou cenou. Toho lze kromě výběru správného modelu docílit samozřejmě také kvalitní péčí o vozidla a jejich vhodnou přípravou k odprodeji, která může zůstatkovou cenu pozitivně ovlivnit.

 

Celý materiál na téma obnovy vozového parku přináší Fleet č. 6/2015, který je k dispozici také v elektronické verzi zde    

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz