Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2016 » Automobily na CNG ve fleetech

Automobily na CNG ve fleetech

 
6-2016

čtvrtek, 1. prosince 2016

Plyn v roli pohonné hmoty spalovacího motoru není ničím novým, vlastně je starší než benzin. Přesto je dnes palivem alternativním. Má své výhody, ale také nevýhody a volba zda ano, či ne je dána vahou jednotlivých kladů a záporů pro konkrétního provozovatele firemních vozidel. Jaká je aktuální situace u nás?

 

Dnešní doba fandí úsporám. Život se zrychluje, zintenzivňuje a optimalizuje. A společně s českým géniem Járou Cimrmanem s tím můžeme nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak to jediné, co s tím můžeme na celospolečenské úrovni dělat. Tlak na efektivitu se nevyhýbá ani vozovým parkům a jednou z cest jsou úspory na pohonných hmotách. Přinutit řidiče jezdit ekonomicky bývá obtížné, zvlášť když jdou proti tomuto cíli požadavky na vysoké kilometrové výkony u dodávkových a nákladních aut. Proto je zajímavá možnost změny paliva. Namísto nafty stlačený zemní plyn. Je to reálné? Je, ale ne u všech firem a u všech aut. Záleží na řadě okolností, protože CNG (Compressed Natural Gas) má svá omezení a specifika.      

 

Zvolna mizící překážka

Před deseti lety u nás bylo devět (!) plniček CNG a bylo jasné, že s tak slabou sítí o toto palivo žádný zájem nebude. Od té doby se postavila již více než stovka plnicích stanic a tempo výstavby se v posledních letech zvyšuje. Už jich je 125, do konce roku jich bude více než 130. Za tohoto stavu již lze hovořit o bazálním pokrytí území, stavem, který by bylo možno považovat za optimální, by bylo dobudování ještě zhruba osmdesáti až sta dalších stanic, které by vykryly dosud nepokryté oblasti. A v takovém stavu by měla být síť podle plánů plynařů v roce 2020.   

Při čerpání CNG se dnes již řidiči na většině stanic obejdou bez pomoci obsluhy a platby jsou na stanicích budovaných v rámci klasických čerpacích stanic (Shell, Benzina...) možné i v hotovosti. Na některých samostatných plničkách se však řidiči nadále neobejdou bez speciální karty. Plynárenské společnosti totiž provozují jednotný platební karetní systém. Na konci měsíce obdrží zákazník souhrnnou fakturu s výpisem natankovaného CNG na všech stanicích, což je z hlediska firemní správy plateb za pohonné hmoty samozřejmě výhodné.

 

Je z čeho vybírat?

Je a není. Na trhu je již relativně dost modelů několika značek, v některých kategoriích byste ovšem auto na CNG hledali marně. Nebo byste měli na „výběr“ z jediného modelu. Poskládat vozový park od jedné značky v provedení na CNG je prakticky nemožné, nejvíce se tomu přibližuje Fiat, který má dnes nabídku bezkonkurenčně nejširší. Autům na CNG se dlouhodobě věnuje také Volkswagen, v jehož nabídce již ale nefiguruje model Passat na CNG. „Značka Volkswagen aktuálně nabízí pohon na CNG pro modely up!, Golf a Caddy a počítáme pro ně s tímto alternativním palivem i do budoucna. V příštím roce uvedeme na trh novou generaci modelu Polo, kde také nabídneme CNG verzi. Aktuální generace modelů Passat a Touran již byly na trh uvedeny bez CNG verzí a s jejich nasazením pro tuto chvíli nepočítáme. Platí, že alternativu pohonu na CNG nabízíme a budeme nadále nabízet u modelů, kde je o tyto verze relevantní poptávka ze strany jejich zákazníků, a to jsou v převážné většině zájemci o vozy z nižších segmentů,“ uvádí za domácí zastoupení Volkswagenu ing. David Valenta, , tiskový mluvčí dovozce. Jeho slova dokládá i situace u jiných značek. Ve vyšších třídách CNG nenajdete nikde. Výjimku tvořil donedávna Mercedes-Benz třídy E, ale s novou generací i zde tato verze skončila. Nepochodíte ani u off-roadů a SUV. Několik zajímavých aut lze najít mezi užitkovými vozy kategorie N1. Opět vévodí Fiat, který nabízí hned tři modely (Fiorino, Doblò, Ducato) a pochodíte také u Iveca, které nabízí v několika verzích model Daily. Tomu konkuruje Mercedes-Benz Sprinter ve verzi CNG, ale podle dostupných informací se pro novou generaci tato verze nepřipravuje. Opel nabízí „převlečené“ Doblò coby model Combo a také u něj má k dispozici verzi na CNG.  

Řada značek se tématu CNG naprosto cíleně vyhýbá, a to včetně těch, které jinak kladou na ekonomiku provozu velký důraz. Například Peugeot, který se k zavedení verzí na CNG v dohledné době nechystá. „Spoléháme na jiné alternativní druhy pohonu. Uvedli jsme první dieselový hybrid na světě, v ČR jsme už v roce 2009 zahájili éru novodobých elektromobilů, v roce 2019 chystáme uvedení zážehového plug-in hybridu a pracujeme na vývoji elektrické platformy e-CMP, která umožní výrobu celé řady elektrických vozů,“ vyjmenovává aktivity značky její mluvčí pro český trh Radka Matthey a dodává: „Náš postoj k situaci s CNG auty na našem trhu je takový, že každá značka má určité priority a sází na určité technologie. Žádná automobilka nemůže soustředit své síly na všechny oblasti, některé musí oželet a skupina PSA oželela CNG“. Podobnou cestou jde i řada dalších. Nepochodíte ani u Fordu nebo u žádné z asijských značek, přestože zejména pro Hyundai a Kiu není CNG historicky neznámým tématem. 

 

Celé téma vydání naleznete na stránkách magazínu FLEET firermní automobily 6/2016

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz