iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2016 » Řekl tu někdo kočička?
Tak teď už zbývá jen, aby Češi přistáli na Měsíci a auto ve stylu SUV udělali taky u Ferrari a Rolls&Royce, protože jinak už ho má snad každý. Dokonce i Jaguar... Móda těchto aut kulminuje a nevyužít trendu si dovolí jen málokdo. Jaguar se ovšem podobně jako třeba Porsche nehodlal vzdát svého DNA ani u auta tak nepřiměřeně vysokého...
Hned na úvod malý spoiler: o spotřebě psát tentokrát moc nebudeme. Pokud si někdo koupí něco takového, jako je Jaguar F-Pace ve verzi S, tak má asi jiné priority než vítězství v „Economy Run“. Takže se smiřte s tím, že když se s tímhle autem budete jak se patří mazlit, budete mít dojezd na nádrž tak maximálně 400 km, což při jejím objemu 63 l leccos naznačuje...
Zvenčí a zevnitř
Když Jaguar předvedl před třemi lety ve Frankfurtu svůj koncept CX-17, bylo víceméně jasné, jak bude jeho teréňák (sic!) vypadat. Jasná inspirace sportovním F-Type se nezapřela, F-Pace vlastně tak trochu vypadá, jako byste F-Type v nějakém fotografickém programu proporcionálně zdeformovali.
Designéři to udělali šikovně, protože design F-Pace do značné míry maskuje jeho skutečné rozměry a přidává mu tak na sportovnosti. Řekli byste, že je F-Pace větší než „medvěd z Bolky“? Ne o moc, nicméně Kodiaq má na délku 4,69 m, zatímco F-Pace 4,73 m. A zatímco největší škodovka má rozvor 2791 mm, britská kočka 2874 mm. A rozdíl bezmála deseti centimetrů na rozvoru je znát: do F-Pace sice třetí řadu sedadel nedáte, ale na těch ve druhé řadě si bude hovět i basketbalový profík. A zavazadlový prostor o základním objemu 650 l (bez rezervního kola) se také před konkurenty stydět nemusí.
Řidičův koutek je ztvárněn v duchu posledních modelů značky, nic překvapivého se tady neudálo. Tedy kromě pozice za volantem, která je logicky odlišná, odpovídající autům této kategorie. Jinak je to známý mix materiálů, které kombinují komfortní, až luxusní image se sportovním duchem.
Palubní infotainment je rovněž co do grafického rozhraní „starý známý“ z modelu XE a modernizovaného XF. V provedení InTouchControl Pro umazal některé bolesti předchozí verze, která byla pomalá, ale přesto mají u Jaguaru ještě stále co zlepšovat. Je zde příliš mnoho grafiky, přetrvává nižší citlivost dotykového displeje a také členění menu není tak úplně intuitivní.
Srdce jako zvon
Pod kapotu F-Pace se nastěhovaly tři motory, z toho jsou dva vznětové a jeden zážehový, ovšem ve dvou verzích. Základem nabídky je nový dvoulitrový čtyřválec řady Ingenium s výkonovým maximem 132 kW, pro ty, kteří se nechtějí vzdát nafty, ale vyžadují více výkonu, je k mání třílitrový šestiválec s výkonem 221 kW. Zážehový motor je rovněž přeplňovaný vidlicový šestiválec, ovšem přeplňování tady neobstarává turbo, ale kompresor. Motor nabídne 250 kW nebo, ve verzi S, kterou jsme měli k dispozici, ještě o 30 kW více. Všechny šestiválce jsou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou od specialisty ZF a mají samozřejmě pohon všech kol. Pouze dvoulitrový diesel je k dispozici i ve verzi s pohonem jedné (zadní) nápravy.
Agregát pod kapotou při klidné jízdě v normálním modu jen tak dřímá a převodovka drží otáčky na co nejnižších hodnotách. Klidná práce s plynovým pedálem spící bestii neprobudí, ale stačí jediný prudký pohyb a je vzhůru. Typické „vruuum“ šestiválce prosytí interiér a všichni přítomní se zaboří do opěradel.
Lahůdkou je ale už samotné nastartování, při kterém si agregát „odfrkne“, jako by se právě vzbudil ussurijský tygr. Vzadu se ozve lehké zapraskání z výfuku, jako by „kočka“ švihla ocasem, a pak se interiérem rozhostí spokojené a sebevědomé předení. Pokud máte navolen sportovní režim v systému a k tomu ještě posunut otočný volič do polohy S, pak se motor udržuje v bdělosti neustále a reakce na pohyb pedálu plynu je blesková a mimořádně přesvědčivá. Navíc se často dočkáte zvuku, který motor vydává, když točí přes šest tisíc otáček. A to je moc příjemný zvuk...
Úplatná fyzika
Na podvozku u Jaguaru rozhodně v případě F-Pace nešetřili, ale to není překvapení. Vpředu je dvojité lichoběžníkové zavěšení, vzadu technicky propracovaná víceprvková náprava. Na jízdě je to znát. F-Pace se drží silnice i při velmi dynamické jízdě tak sebejistě, že se člověk musí zase jednou otázat „někoho tam nahoře“, jestli jsou ty fyzikální zákony opravdu tak neúplatné, jak se říká. Ostrá zatáčka, prudce odbržděná a „tažená“ pod plynem s pedálem na podlaze ve výjezdu je požitkem pro ty, kteří nejezdí, aby cestovali...
Na druhou stranu je i prosté cestování požitkem. Podvozek se navzdory své sportovní tuhosti vypořádává s nerovnostmi vozovky překvapivě graciézně. Zásluhu na tom měla i kola o průměru 19 palců s relativně vysokou bočnicí. Na kolech 22 palců obutých do „slupek“ bude situace určitě o poznání horší. S naším obutím nebylo třeba se obávat ani výletu mimo zpevněnou komunikaci, i když jen na polní cestu. Podvozek na jejích nerovnostech fungoval velmi jistě. Pro jízdu v terénu je k dispozici i speciální terénní režim a také terénní tempomat schopný automaticky udržovat i velmi nízkou rychlost jízdy. A v případě prekérní situace umí mezinápravová spojka rozdělit hnací sílu v poměru 50:50 na předek a zadek.
Na skvělých jízdních vlastnostech i komfortu má velký podíl lehká konstrukce, která je z 80 % postavena na hliníkových slitinách. A pak jsou tu také adaptivní tlumiče a do zatáčky zase autu pomáhá systém vektorování točivého momentu. Na kvalitním povrchu preferuje systém pohonu zadní nápravu, prediktivně však zapojuje do hry i tu přední, pokud se adheze zadní nápravy blíží svým limitům. Strmé řízení s proměnným převodem usnadňuje i rychlé změny směru jízdy a losí test tohle auto zvládne s prstem v nose (dámy prominou).
Resumé
O tomhle autě by se dalo psát do alelujá. O tom, čím vším je možno jej vybavit, co všechno už je v ceně, co všechno se s ním dá na silnici i mimo ni dělat a co všechno se s ním dá svézt a svést. Ale to si můžete přečíst v katalogu, nebo představit s přivřenýma očima. Jaguarem F-Pace se každopádně silně „zahustil“ segment prémiových SUV střední velikostní kategorie. „Kořistí“ by měly být především modely jako Porsche Macan nebo BMW X3, na těch si pošmákne, ale díky prostornosti interiéru by si mohl možná troufnout i na X5 nebo Cayenne.