iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2018 » Branding: ano, nebo ne?
Korporátní barvy a branding jako celek jsou v mnoha společnostech, a nemusí se jednat jen o nadnárodní giganty, úzkostlivě opečovávanou součástí jejich prezentace. Branduje se leccos, i celé budovy a samozřejmě také auta. Opatření firemních aut jasnou korporátní image je specifickou signmakingovou disciplínou, která má svá pravidla.
Proč auta polepovat? Každého napadne především první a zcela evidentní důvod: prezentace společnosti na vlastní ploše (na svých autech), takže vyjma nákladů na instalaci vlastně zdarma. Zejména lehké užitkové automobily jsou pro takový přístup jako stvořené - jejich velké boční plochy jsou jak pojízdný billboard. Využívají toho i živnostníci a leckdo už sehnal řemeslníka právě díky tomu, že si kontakt přečetl na boku nebo zádi jeho auta.
Řezat, nebo tisknout?
V zásadě lze reklamní polepy rozdělit do dvou kategorií. Tou první je vyřezání grafiky na plotru z barevných fólií. Kdysi to byla jediná možnost jak auta polepit, dnes už se jedná o technologii, která se používá spíše pro menší a jednodušší polepy. Pokud má auto plnit roli plnohodnotného nosiče reklamního sdělení, praktikuje se modernější polep potištěnou fólií. Tato technologie prakticky nemá co do kreativity zadavatele omezení.
Nicméně řezaná grafika se používá stále a má i své výhody. „Náš vozový park je opatřen firemním brandingem z plotrem řezané grafiky s volbou kvalitní fólie. Tato technologie umožňuje rychlou instalaci a výměnu. U části vozového parku totiž měníme aktuální marketingová sdělení o nabídce našich produktů a služeb,“ říká Vít Baldík, zodpovědný za firemní autopark společnosti Innogy, a.s.
Lak kontra fólie
Polep může mít kromě marketingového přínosu i jiné výhody. Například ochranu laku. Nejvíce se tento efekt projeví při celopolepu, ale může pomoci i částečný polep, pokud je fólie aplikována na části, jako jsou kapota a přední nárazník nebo kryty zpětných zrcátek. Zde lak nejvíc trpí odlétajícími nečistotami a hmyzem. Existují ochranné průhledné fólie, které nijak nezmění barvu karoserie a navíc propouštějí UV záření, takže lak ukrytý pod fólií mění odstín stejně jako zbytek vozu. I tak je ale dobré několik měsíců před odprodejem vozidla fólii sejmout, aby se zakryté a nezakryté části laku sjednotily.
Horší je situace u barevných řezaných fólií. Už po půl roce provozu bude na laku znát, kde byl zakryt a s přibývajícím časem se bude tento rozdíl zvětšovat. Stejný efekt budou mít i populární „magnetky“, pokud na autě zůstávají delší dobu.
I proto volí řada firem pro reklamní polep zadní okno. Tady problémy s viditelnými změnami stárnutí laku odpadají, další výhodou je, že vyjde poměrně levně. Pro polep oken (zadních bočních oken a zadního skla) ovšem platí přísná pravidla, umožňující pouze takové materiály, které plní atest 8SD (autodoplňky) a zajišťují jednosměrnou průhlednost.
Pokud budete potahovat celé auto (wrapping), pak bude třeba provést změnu barvy v technickém průkazu. Pokud je polep vozidla pouze parciální a nepřesahuje 50 procent plochy vozu, pak ji provádět nemusíte, stejně jako v případě, kdy se sice jedná o celopolep, nicméně základem je stejná barva jakou má karoserie, nebo se jedná o transparentní ochrannou fólii.
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily. Celoroční zasílání si můžete objednat zde