iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2018 » Budiž světlo!
Světlomety v automobilech prošly za posledních deset let prudkým vývojem. Nejprve vystřídaly halogeny a xenonové výbojky diody a poté se v autech objevil laser. Nejnovějším trendem jsou živé OLED, které umí rozehrát zajímavou světelnou show. A někdy jsou světla samotná chytřejší než řidič.
„Pozor, laserové světlo. Nedívejte se přímo do paprsku!“ varuje výstražná žlutá nálepka na zadní straně světlometu ve sportovním plug-in hybridu BMW i8. Jako jedno z mála aut na světě je totiž vybaveno technologií laserových světlometů, které se pojí hned s několika výhodami. Dosvítí výrazně dál, jsou menší a také lehčí. I když je má mnichovská automobilka v nabídce už čtyři roky, stále jde o novou a poměrně nákladnou technologii. Proto si za ně u BMW i8 musíte navíc zaplatit přes 166 000 korun.
„Světlomety BMW Laserlights mají hned několik výhod. Hlavní je, že mají desetkrát vyšší svítivost než tradiční zdroje světla. Navíc potřebují velmi málo místa a jsou lehká. Zároveň spotřebují o 30 procent méně energie než běžné světlomety a mají i dlouhou životnost a jsou spolehlivá i v extrémních podmínkách,“ vypočítává pozitiva David Haidinger, mluvčí českého zastoupení automobilky BMW.
Bylo to právě BMW, které v roce 2011 představilo první laserové světlo na frankfurtském autosalonu. Když se o tři roky později dostalo do sériového vozu, přelo se s konkurenční automobilkou Audi, která z nich vlastně nasadila laser do auta jako první. Ať už to byl kdokoliv, je laser zatím doménou jen těchto dvou výrobců a objevuje se jen v několika modelech. U BMW si ho můžete pořídit k luxusnímu manažerskému sedanu řady 7, nebo ke zmíněnému i8 ve verzích Coupé a Roadster. Značka už ale plánuje jejich nasazení i do nových modelů BMW 8, X7 a nových generací X5 a řady 3.
Jak funguje laser?
Výstražná žlutá nálepka by mohla vyděsit nejednoho laika. Není proto divu, že se po představení laserové technologie jako první objevila jednoduchá otázka: Jsou bezpečná? Samozřejmě že ano. Laser totiž nesvítí na silnici přímo.
„Laserový paprsek se aktivuje automaticky při rychlosti nad 70 km/h v případě, že řídicí elektronika s kamerou vyhodnotí, že nedojde k oslnění ostatních účastníků provozu. Samotné světlo je bílé, typický modrý segment ve světlometech je pouze vizuálním odlišením od konvenčních zdrojů světla. Princip je takový, že světelný zdroj tvoří čtyři laserové diody, jejichž modré světlo je ve tvaru V promítáno na zrcadlo, které se nazývá konvertorem. Tam se modré laserové světlo škodlivé lidskému zraku mění na bílé světlo s barevnou teplotou 5500 Kelvinů, což je hodnota blízká dennímu světlu. Pak už je zcela neškodné,“ popisuje princip laserových světlometů mluvčí Audi Jiří Rozkošný.
I jeho značka se zatím omezila jen na hrstku top modelů. Laserové světlomety si lze pořídit do největšího sedanu Audi A8, sportovněji střiženého Audi A7 nebo supersportu R8. Například v A7, které je nejnovějším modelem, jsou k dostání za příplatek 80 800 Kč.
„Hlavní výhodou laserových světel je jejich dosvit ve srovnání s ostatními systémy, ať už jde o LED nebo xenonové světlomety. Svítí řádově dvakrát dále než běžné dálkové světlo, tedy zhruba 500 metrů, což pochopitelně přispívá k bezpečnosti při jízdě v noci. Jejich paprsek je navíc úzký, takže neoslňuje okolí. Aktivace je automatická, řidič ji nemůže vynutit a chytrá elektronika ohlídá, aby světelný paprsek neoslnil ostatní vozidla,“ vyzdvihuje schopnosti této technologie Rozkošný.
Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET č. 6/2018. Jeho celoroční zasílání si můžete objednat zde