Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2018 » Šéfkonstruktér Euro 6

Šéfkonstruktér Euro 6

 
06-2018

středa, 17. října 2018

Od září vstoupila v platnost nová emisní norma Euro 6c, která se spolu s novým měřicím cyklem RDE stala pro některé automobily smrtící. Výrobci musí nově stavět svá auta tak, aby prošla přísnějším testem emisí. Co pro ně nové nařízení znamená a jak to ovlivnilo jejich nabídku?

 

Pokud si někdo prohlížel ceníky automobilek na konci prázdnin a poté se do nich znovu podíval v září, nestačil se zřejmě divit. Z nabídky některých modelů totiž zmizela řada motorů, v některých případech se dokonce poroučely celé modelové řady. Některé vozy zase zůstaly k dispozici jen coby skladové zásoby a budou k dispozici do vyprodání. Pak už si je nekoupíte. Za vše může příchod nové přísnější emisní normy Euro 6c.

 

Hra o čas a peníze

Ve stručnosti jde o to, že nově musí všechny vozy, které automobilky nabízejí k prodeji, projít měřicím cyklem označovaným zkratkou WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures). Ten sice začal platit už od 1. září loňského roku, ale týkal se jen nově homologovaných aut. Automobilky tak mohly pohodlně prodávat i starší modely, které měly spotřebu změřenou zastaralou metodikou NEDC (New European Driving Cycle). Nenechte se zmást slovem „New“ v jejím označení. Auta se podle ní měřila už od sedmdesátých let a jen velmi zřídka procházela aktualizací. Rozdíl mezi naměřenou spotřebou a realitou se stále zvětšoval v souvislosti s tím, jak se zvyšovala dynamika jízdy řidičů, podporovaná zlepšujícími se jízdními vlastnostmi automobilů. Nyní vstoupilo zavádění WLTP do další fáze a všechny prodávané modely, bez ohledu na datum homologace, musí projít měřením podle této normy. A to je zásadní problém...

Některé automobilky sice mají vozy, které by normu splnily, ale nepodařilo se je včas otestovat. Jde o to, že WLTP je časově náročnější (skládá se ze čtyř fází rozdělených do 30 minut, zatímco stará norma NEDC měla jen dvě fáze), musí jím projít také všechny verze daného modelu. To znamená otestovat nejen různé karosářské varianty, ale i verze s různou výbavou a dokonce i všechny varianty pneumatik a velikosti kol. I v tom je WLTP přísnější než NEDC. Testování je tak nejen časově, ale i výrazně finančně náročnější.

 

Mizící válce i celé motory

Pro některé výrobce bylo v Evropě nejjednodušší s prodejem některých modelů skončit. Příkladem může být například Subaru, pro které Evropa nehraje tak velkou roli, jako trhy v USA nebo Asii. „Modely, o kterých by se dalo prohlásit, že homologaci pro prodeje v EU podle nových norem a metodiky WLTP nedostanou, jsou Subaru WRX STi, motory boxer diesel pro Forester a Outback, dále motorizace turbo u modelu Levorg 1.6GT či u modelu Subaru Forester 2.0XT a též motorizace 2.0i u modelů Impreza a XV,“ vypočítává poměrně dlouhý seznam aut Zdeněk Zikmund, marketingový ředitel českého zastoupení japonské automobilky. Oblíbený až ikonický model WRX STi tedy definitivně končí a Subaru už nově nekoupíte ani s naftovými motory. Leda byste si pospíšili. Dovozce udělal u některých aut skladové zásoby, což mu směrnice umožnily. Podle nich totiž bylo možné zaregistrovat 10 procent ročních prodejů každého modelu, nebo 100 kusů.

„Do konce srpna se nám podařilo zmobilizovat odběry zákazníků na modely s motorizacemi, které prozatím normu Euro 6c či 6d nemají. Zároveň jsme téměř v plné výši využili možnosti naplnit seznamy pro doprodeje těchto modelů a tím i vytvořit určitou skladovou zásobu na další období. I když aktuálně to vypadá, že tempo doprodeje nabírá větší spád, než jsme očekávali,“ dodává Zikmund.

Většině automobilek se ovšem modelovou skladbu podařilo udržet, obvykle se zbavovaly jen některých motorů a povětšinou příchod nové normy odnesly diesely. „V souvislosti s přechodem na nové emisní normy se modelová nabídka Suzuki na českém trhu nijak nezměnila. Jen u modelů S-Cross a Vitara není nově v nabídce dieselový motor 1.6 DDiS, ale to zejména kvůli nízkým dosavadním prodejům těchto verzí. Například v roce 2017 byl podíl verzí s naftovým motorem u Vitary pouze 3,3 procenta,“ říká mediální zástupkyně Suzuki Dominika Baborská.

Nafty se zbavuje také Toyota, i když zde se jedná o dlouhodobou strategii automobilky a nikoli jen o reakci na nové emisní regule. „Všechny naše osobní vozy se již v současné době vyrábějí podle nové homologace Euro 6c. Pouze vozy kategorie N1 (Proace, Hilux) se mohou stále objednávat podle normy Euro 6b, a to ještě rok. V osobních vozech došlo k ukončení nabídky dieselových motorů, benzinové pohonné jednotky dále pokračují kromě motoru 1,33 l,“ uvádí mluvčí Toyoty Jitka Jechová. Užitkové vozy tedy čeká zpřísnění napřesrok a také bude mít své „oběti“.

 

Celý článek naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily 6/2018. Celoroční zasílání si můžete objednat zde

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz