Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 7 / 2018 » Na cestě k autonomii

Na cestě k autonomii

 
07-2018

čtvrtek, 22. listopadu 2018

Pohodlně se usadit, stisknout tlačítko a nechat se dovézt do cíle. Taková je vize autonomního řízení. Jenže tak daleko zatím nejsme, ať už kvůli dostupným technologiím či legislativě. I tak se ale postupně v nových autech objevují funkce, které jsou cestou k jízdě „bez řidiče“. Možná je máte i ve svém voze.

 

Ve filmu Zítřek nikdy neumírá se James Bond ocitne v úzkých, vytáhne chytrý telefon a přivolá si své BMW. Film byl natočen v roce 1997, o dvacet let později již vozy BMW umějí jezdit na dálkové ovládání. Samozřejmě to nefunguje jako v akčním filmu. Mnichovská automobilka, která jako první na světě představila sériové auto se systémem parkování na dálkové ovládání, musela do systému implementovat celou řadu omezení. Jde hlavně o bezpečnost...

Předně musí řidič vlastnit speciální klíček Display Key s dotykovou obrazovkou. V tom je mimochodem BMW také první na světě. Pak je potřeba vypnout motor a vystoupit z auta. Teprve poté může řidič dát povel klíčkem k nastartování a jízdě rovně vpřed nebo vzad. Nesmí mít v cestě žádnou překážku a řidič musí být velmi blízko vozu. Auto tímto způsobem popojede maximálně jeden a půl násobek své délky. I přes složitost spuštění celého systému může majiteli docela pomoci – třeba při parkování do velmi úzkých prostor. Systém parkování na dálkové ovládání je dostupný například pro BMW řady 7 nebo BMW 5. Pro tento vůz vyjde na 13 546 Kč, je k němu ale ještě potřeba vlastnit zmíněný Display Key za 7852 Kč.

BMW nabízí parkování na dálkové ovládání jen u svých sedanů, popřípadě kombi. Do SUV se zatím nedostalo. Nahradit ho může funkce takzvaného „couvacího asistentu“, která se poprvé objevila na palubě nové generace BMW X5 a během příštího roku s ní dorazí i větší BMW X7. „Je to poměrně jednoduchý systém. Auto si vždy pamatuje posledních 50 metrů jízdy. Pokud zastavíte, zařadíte zpátečku a aktivujete couvací asistent, můžete dát ruce z volantu. Vůz přesně zopakuje dráhu, kterou jste do místa zajeli, jen pozpátku. Auto se ovládá pouze plynem, senzory navíc monitorují, zda nehrozí střet s překážkou, která se mezitím mohla postavit do cesty,“ říká mluvčí českého zastoupení automobilky David Haidinger. Podle něj je výhodou právě fakt, že není před zastavením nutné myslet na zapnutí systému, protože se trasa uloží pokaždé. Podmínkou je jen jízda rychlostí do 35 km/h. Počítá se totiž hlavně s tím, že řidiči systém využijí při manévrování na parkovišti nebo v úzkých prostorech. V BMW X5 je součástí balíčku Parking Asistent, který je v základní ceně vozu.

 

Mobil jako ovladač

BMW ale není jedinou automobilkou, která nabízí parkování na dálkové ovládání. S obdobnou funkcí přišel i Mercedes-Benz, ten ho poprvé nasadil do aktuální generace třídy E. Systém ale funguje odlišně, protože Mercedes nemá k dispozici klíč s dotykovou obrazovkou. Místo toho používá chytré mobilní telefony s technologií NFC (Near Field Communication), kterou lze mimo jiné využít jako náhradu klíče, ať už k odemknutí či nastartování vozu. Majitel opět vystoupí z auta, vypne motor a pak krouživým pohybem po obrazovce mobilního telefonu ovládá vůz v jízdě dopředu i dozadu. Navíc na rozdíl od BMW umějí Mercedesy vyparkovat z podélného i příčného stání s tím, že zatočí předem daným směrem. Čidla vozu opět monitorují okolí a v případě hrozícího střetu s velkým předmětem jej automaticky zastaví. Parkování na dálkové ovládání je u třídy E k dispozici jako součást balíčku Remote Parking za 71 602 Kč.

BMW a Mercedes-Benz jsou v současnosti jediné dvě automobilky, které parkování na dálkové ovládání nabízejí. Poměrně nová technologie má ale šanci na větší rozšíření a také zajímavou budoucnost. Německá technologická společnost Continental, která je sice známá hlavně jako výrobce pneumatik, ale zabývá se také vývojem systémů pro automobilky, už chystá vyšší úroveň parkovacího asistentu. „Umíme naučit auto, aby samo zaparkovalo. To se bude hodit hlavně při manévrování doma nebo na nějakém známém místě, kam se majitel vozu často vrací. Napoprvé zajede do garáže nebo na parkovací místo sám. Auto si trajektorii jízdy zapamatuje. Napodruhé už stačí zajet jen na její začátek, vystoupit z vozu a dát povel přes mobilní telefon. Auto dokáže cestu samo zopakovat směrem dopředu i zpět,“ říká Andree Hohm, který má v Continentalu na starosti vývoj autonomních systémů. Vyzkoušeli jsme si tento systém už loni v létě přímo ve vývojovém středisku Continentalu v Hannoveru, na nasazení do sériově vyráběných aut ale zatím čeká. „Vůz již s tímto systémem dokáže ujet výrazně delší vzdálenost než třeba u parkování na dálkové ovládání. Proto je potřeba znovu řešit bezpečnost a legislativu, což je vždy složitý úkol. My ale máme vše připraveno a víme, že to funguje,“ dodává Hohm.

 

Body za snahu

Že se s postupnou cestou k autonomnímu řízení počítá, to dokazuje i nedávný krok evropské laboratoře pro testování bezpečnosti automobilů Euro NCAP, která do hodnocení svých zkoušek zařadila i moderní elektronickou výbavu testovaných automobilů. Zaměřila se hlavně na adaptivní tempomaty či asistenty pro jízdu v pruzích. Právě kombinace těchto dvou systémů řidiči zdánlivě umožňuje předat řízení elektronice. Jenže legislativa i limity těchto technologií vyžadují, aby byl řidič neustále „pánem situace“. Takže systém po krátké době přestane fungovat, pokud zaznamená, že řidič zcela pustil volant. I tak si podle průzkumu Euro NCAP až 70 procent lidí myslí, že jde o plně autonomní řízení. „I auta s vyspělými asistenčními systémy vyžadují pozorného řidiče, který po celou dobu kontroluje jejich činnost. Je důležité, aby moderní aktivní i pasivní systémy zůstaly celou dobu na pozadí jako bezpečnostní záloha,“ vzkazuje šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen.

 

Konec stresu v kolonách?

Automobilky přistupují ke své zodpovědnosti v tomto ohledu různě. Některé asistenty se odpojí po pár sekundách, jiné po desítkách sekund. V nových autech se navíc začal objevovat ještě další systém – asistent pro jízdu v koloně. Ten využívá většinou kombinaci adaptivního tempomatu a kamery. Funguje obvykle do rychlosti 30 km/h, což je předpokládaný pohyb kolony. Auto se umí spolu s kolonou kompletně zastavit a pak zase do určitého časového limitu rozjet (jde většinou o pár desítek sekund). Pokud se stojí déle, vyzve systém řidiče signálem, aby se rozjel sám. Díky kameře, která kontroluje vůz vpředu, se zase může orientovat automatické řízení a účinně se vyhnout překážce nebo fungovat i tam, kde nejsou na silnici vyznačené podélné pruhy. Jednoduše kopíruje pohyby vozu vpředu. Díky tomu je auto schopné „poskakovat“ v koloně za řidiče. Nejnovější systémy dokonce umožňují sundat ruce z volantu až na jednu minutu. Pokud ale zákony dovolí nasazení autonomního řízení úrovně 3, nebude už nutné v nízké rychlosti mít ruce na volantu vůbec. Na to je například připraven systém na palubě nového Audi A8.

 

Celý článek Jana Markoviče naleznete na stránkách magazínu FLEET č. 7/2018. 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz