iFLEET » Archiv
Ve fleetové části našeho podzimního vydání jsme se zaměřili na problematiku financování vozových parků a vzhledem k tomu, že souhrnný fleet účastníků našeho Barometru čítá nižší tisíce vozidel, jedná se o poměrně reprezentativní vzorek se slušnou vypovídací schopností.
Co nám tedy náš panel na téma financování říká? Téměř v každém příspěvku se vyskytuje výraz „operativní leasing“, a to převážně v pozitivním světle, jako rostoucí forma financování a správy vozových parků. Zdá se, že současná doba a její problémy operativnímu leasingu nahrávají; některé firmy k němu přivedla např. špatná dostupnost aut a dlouhé čekací lhůty posledních dvou let. Nadále však platí, že řada českých společností kombinuje několik způsobů financování a správy svých vozidel, takže vedle operativního leasingu část svého fleetu pořizují do vlastnictví, stále žije klasický „finanční“ leasing, úvěry, krátkodobé pronájmy a stranou nezůstávají ani služby car sharingu.
Co operativní leasing v „české kotlině“ existuje, je jeho hlavním kamenem úrazu vracení vozidel, posuzování případného nadměrného opotřebení a z něho plynoucích finančních sankcí. Zdá se, že tento fenomén naplno zaměstnává fleetové manažery i v roce 2023. Pro operativně-leasingové společnosti je současná doba také velkou výzvou – pro koho ostatně ne – ale zde se k těm běžným ekonomickým turbulencím přidávají nové jevy, jako třeba zůstatkové ceny elektromobilů, kde neexistují zkušenosti, historie, data… Udržet vlastní ekonomiku v černých číslech a přitom nenaštvat, případně neztratit zákazníka kvůli sankcím za nadměrné kilometry či opotřebení – to vyžaduje opravdu vysokou dávku citu a ekonomického ekvilibrismu.
V truckové části se věnujeme tématu technologií, které pomáhají snižovat emise CO2 a zvyšují efektivitu nákladní přepravy. Dopravní a logistické společnosti jsou v tomto směru nejenom pod tlakem legislativy, ale někdy i svých zákazníků, kteří „zelené“ požadavky vkládají do svých zadání pro výběrová řízení. Módní slovo „elektrifikace“ tu často zastiňuje méně nápadná řešení, která jsou již dnes dostupná a připravená k využití. Mezi ně patří nástroje z oblasti telematiky, ale třeba i kvalitní pneumatiky dovedou snížit náklady na kilometr až o 15 %. Některé společnosti, jak se dočtete, nabízejí intermodální dopravu, tedy kombinovanou dopravu železniční a silniční. Očekávání objednatelů přeprav, zejména ze strany nadnárodních společností, jsou často nerealistická – neuvědomují si, že e-kamion je přibližně čtyřikrát dražší než běžný kamion a navíc – o čemž se moc nemluví – nezapadá do nejběžnějšího doručovacího modelu v Evropě: noční doručování na dlouhé vzdálenosti při maximálním využití užitné hmotnosti. Než se vlastnění e-kamionu posune z roviny (s dovolením si vypůjčujeme slova jednoho účastníka Barometru) „nice tu have“ do roviny opravdového praktického využití, ještě to bude chvíli trvat.
Nízké úroky z leasingu i emise CO2 vám na podzim 2023 přeje
Martin Mensa
vydavatel
Anketa dodavatelé operativního leasingu Jaká je podle vás a vašich zkušeností současná situace v oblasti financování vozových parků v Česku a zejména operativního leasingu a jak hodnotíte svou vlastní tržní... celý článek »
Může výběr dodavatele paliv ovlivnit TCO vozidel firemního autoparku a jakým způsobem garantuje kvalitu svých paliv společnost MOL? celý článek »
Jakým způsobem může Škoda Auto pomoci českým fleetovým společnostem při financování vozových parků a můžete uvést konkrétní příklady na toto téma z poslední doby? celý článek »
Společnost Albert Česká republika s.r.o. dlouhodobě využívá služby operativního leasingu. Za dlouhých patnáct let, kdy se v Albertu o vozový park starám, jsme spolupracovali se třemi společnostmi – dvěma velkými... celý článek »
Zkušenosti s financováním vozového parku máme bohaté. V podstatě jsme za posledních 20 let vyzkoušeli všechny dostupné varianty, a to vždy v návaznosti na jejich výhodnost v čase. Každé dva roky zároveň provádíme... celý článek »
"Náš vozový park zahrnuje 96 vozidel – a to jak osobních, určených pro obchodní zástupce a pro vedení společnosti, tak dodávek sloužících servisním mechanikům. V roce 2022 jsme zabezpečili navíc osm vozidel pro nově... celý článek »
O zkušenostech v oblasti financování vozového parku hovoří Martin Homolka, Regional Delivery Manager, Makro Cash & Carry ČR s.r.o. Praha. celý článek »