iFLEET » Archiv
Občas se mi zdá, že virtuální svět, ve kterém trávíme stále více času, nás vzdaluje každodenní realitě. V poslední době jsem se zúčastnil několika akcí, v nichž hrála hlavní roli doprava a její budoucí podoba. V říjnu to bylo největší evropské fleetové setkání Fleet Europe Days 2024 v Miláně, pořádané časopisem Fleet Europe. Máme s ním mnohaletou spolupráci a jejich předešlou fleetovou konferenci jsem navštívil ještě v předcovidové době. Byl jsem ohromen tím, do jakých rozměrů narostla, jak působila okázale a kolik přilákala lidí. Na druhé straně mě poněkud překvapil obsah příspěvků, které byly velmi ploché, obecné a nepříliš poučné. Ačkoli na všech stranách slyšíte, jakými daty kdo disponuje a jak je využívá, přítomní zástupci firem v roli řečníků s nimi velice šetřili. Přitom kde jinde se dozvědět něco hlubšího třeba o zůstatkových cenách elektromobilů, které jsou pro celé to „hnutí“ jedny z nejdůležitějších?
Místo toho zaznívají hesla o tom, jak všichni musíme být smělejší, odvážnější a ambicióznější, co se týče přechodu na elektromobilitu. Nabízely se i testovací jízdy, ale již nikoli s typickými fleetovými auty (jak tomu bylo dřív), ale s ultraprémiovými značkami a modely, což nakonec vyznělo na fleetové konferenci jako jedna velká karikatura. Když se pak rozhlédnete po ulicích šeřící se metropole, vidíte a cítíte oblaka dýmu nad každým výfukem a sledujete unavené tváře řidičů, jste rázem v jiném světě.
Všichni víme, že jednorázové finanční stimulace na nákup elektromobilů k jejich rozšíření nepovedou. Stejně tak k tomu nepovedou slevy na mýtném v silniční autodopravě. (Jak trefně poznamenal v televizi Martin Felix z Česmadu, „aby se to vrátilo, musel by takový kamion najet asi 30 milionů kilometrů“.) Nedávno mi jeden známý, který nikdy k fandům elektromobility nepatřil, s nadšením vyprávěl, jak si dovezl ojetý e-Golf z Německa. Stál ho přes tři sta tisíc, pořídil si wallbox od škodovky za pět tisíc a ačkoli se to zdálo nepravděpodobné, softwarový problém s nabíjením vyřešila automobilka na dálku z přímo centrály. Pán je nadšený, s autem se již sžila i jeho dříve skeptická manželka a e-Golf se stal miláčkem rodiny. Nevede náhodou cesta k elektromobilitě tudy? Nebylo by lepší (když už není jiný způsob než dotace) podpořit místo nákupu jednoho třítunového SUV za dva miliony čtyři lidi menšími částkami, kteří si koupí elektromobil z druhé ruky? Pomohlo by to rozhýbat sekundární trh a elektroauto by si vyzkoušelo řádově mnohem víc lidí než nyní. A jakmile by se začala hýbat auta v bazarech, lidi by překonali nedůvěru a nastartovalo by to i ten trh hlavní.
Místo toho sponzorujeme virtuální realitu. Auta, která se kupují na firemní parkoviště jako deklarace progresivity a ESG. Tváříme se, že něco děláme, ale svět nám utíká.
Toto je letos poslední letošní číslo FLEET & business, které se snaží díky autentickým příspěvkům lidí z praxe právě odrážet realitu. Přeji všem čtenářům úspěšný závěr roku a lepší zprávy do roku nového. Těším se, že se budeme opět setkávat nad problémy firemních aut i autodopravy.
Martin Mensa
vydavatel
Jaké jsou vaše zkušenosti se servisem automobilů obecně a jaký obsah mají pro vás pojmy „značkový“ a „neznačkový“ servis? To je otázka pro účastníka našeho Českého fleetového barometru pro čtvrté letošní vydání. Zde pár... celý článek »
Jak pomáhají karty DKV v každodenním provozu firemním zákazníkům a dopravním společnostem? celý článek »
Jaký obsah mají pro vás jako servisního poskytovatele pojmy „značkový“ a „neznačkový“ servis? celý článek »
Elektromobilita přináší do každodenního života spoustu benefitů. Pokud jde o firmy a podnikatele, získají nárok na mnohé výhody a ještě prokážou zodpovědný přístup k byznysu. S novým modelem Škoda Elroq dostává pojem... celý článek »