iFLEET » Archiv 2005-19 » 2011: Nejlepší rok v historii značky Škoda
Automobilka Škoda bilancovala uplynulý rok, který se stal v její historii nejúspěšnějším. Jak z hlediska počtu prodaných vozidel, tak výší obratu a zisku. Domácí automobilka dodala zákazníkům vloni 15,3 procenta aut více než v roce 2010. Celkem jich...
Automobilka Škoda bilancovala uplynulý rok, který se stal v její historii nejúspěšnějším. Jak z hlediska počtu prodaných vozidel, tak výší obratu a zisku. Domácí automobilka dodala zákazníkům vloni 15,3 procenta aut více než v roce 2010. Celkem jich tedy bylo 879 200 (v roce 2010: 762 600 vozů). Obrat rostl ještě více: o 18,1 procenta na celkových 10,3 miliard eur (v roce 2010: 8,7 miliard eur) a poprvé tak překonal hranici deseti miliard eur.
Podle bilanční tiskové zprávy je na následující roky automobilka dobře připravena. Díky novým modelům a rostoucím aktivitám na zahraničních trzích chce do roku 2018 zvýšit svůj odbyt minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. K růstu pomohou nové modely, jako je malé Citigo či kompaktní sedan Rapid pro Indii. „Naše růstová strategie přináší výsledky," řekl předseda představenstva společnosti Škoda Winfried Vahland (na snímku) v rámci výroční tiskové konference v Praze. „Podařilo se nám nadprůměrně zvýšit jak odbyt, tak finanční ukazatele. Vytvořili jsme tak vynikající výchozí základnu pro růstový kurs příštích let," dodal Vahland.
Nejvyššího procentuálního růstu dosáhla automobilka ve východní Evropě, konkrétně 47 procent. Nejsilnějším trhem v tomto regionu bylo Rusko. Prodeje značky zde vzrostly o 62,5 procenta na 74 100 vozů. Také v Asii došlo v roce 2011 k jednoznačnému posílení odbytu. S nárůstem prodejů o téměř 50 procent se může Škoda pochlubit v Indii. V Číně, která se opět stala největším trhem značky, vrostly dodávky o 21,9 procent na zhruba 220 100 vozů.
Výrazně proti celkovému vývoji trhu se prodeje škodovek vyvíjely pozitivně také na silně konkurenčním západoevropském trhu. Zatímco trh poklesl o 1,5 procenta, prodeje mladoboleslavské automobilky vzrostly o 8,6 procenta. Ve středoevropském regionu dosáhla Škoda nárůstu odbytu o 1,7 procenta. Zajímavostí je, že v rámci fleetových zakázek prodala společnost Škoda v uplynulém roce celosvětově více než 239 000 vozidel, což je nárůst o 26,7 procenta.
Nejprodávanějším modelem byla i v roce 2011 Octavia. Její odbyt vloni vzrostl o 10,7 procenta na téměř 390 000 vozů. Na druhém místě stojí Fabia s 267 000 prodanými kusy (růst o 16,5 procenta). Superb v uplynulém roce poprvé prolomil hranici 100 000 prodaných vozů a odbyt mladoboleslavské vlajkové lodi tak vzrostl o 18,1 procenta na téměř 117 000 vozů. Jen v Číně bylo prodáno 48 000 superbů. Největší růst mezi všemi škodovkami ovšem zaznamenal model Yeti. Více než 70 000 prodaných vozů v roce 2011 představuje nárůst o 33,7 procenta. Automobilka pro příští léta počítá u tohoto modelu s ročním odbytem přes 100 000 vozů, v neposlední řadě i s ohledem na zahájení výroby modelů Yeti v Číně a Rusku, ke kterému dojde v příštím roce. U modelu Roomster se zvýšil prodej o 11,4 procenta. Prodáno tak bylo zhruba 36 000 vozů.
Vynikající start zažila šestá i sedmá modelová řada značky Škoda, tedy malé Citigo a indický kompaktní sedan Rapid. Model Citigo měl svou prodejní premiéru koncem roku 2011 na domácím českém trhu, od května letošního roku bude uváděn v jednotlivých evropských zemích. Škoda Rapid, nabízená v Indii také od konce roku 2011, dobývá pro českou značku druhý největší segment indického trhu. Krátce po svém uvedení byl Rapid na subkontinentu oceněn titulem „Rodinné auto roku 2011". V letošním roce a v letech následujících bude Škoda dále rozšiřovat svou modelovou paletu. Jako první přijde na řadu nový kompaktní model pro evropské trhy, který ilustrovala vloni ve Frankfurtu studie MissionL, blízká sériovému provedení.