iFLEET » Archiv 2005-19 » Alkoholová auta
O alternativních palivech se v souvislosti se stále dražší ropou a jejími produkty mluví v poslední době často. A nejen mluví. Na světě je již celá řada systémů, které je využívají. Patří mezi ně také vozy spalující bio-etanol, tedy palivo na...
O alternativních palivech se v souvislosti se stále dražší ropou a jejími produkty mluví v poslední době často. A nejen mluví. Na světě je již celá řada systémů, které je využívají. Patří mezi ně také vozy spalující bio-etanol, tedy palivo na rostlinné bázi. Právě díky tomu, že se vyrábí z rostlin, spadá do kategorie obnovitelných zdrojů energie.
Bio-etanol se vyrábí z cukrové třtiny, brambor, obilí, kukuřice, cukrové řepy a dalších rostlin. Chemicky jde o ethyl-alkohol, jeho výhodou při použití ve spalovacích motorech je vysoké oktanové číslo (107 oktanů oproti běžným 95 – 98 oktanů u benzinu), nízký obsah škodlivých látek vznikajících při hoření palivové směsi, obnovitelnost a nižší cena v porovnání s ropnými produkty.
Samotný původ používání bio-etanolu nalezneme v Brazílii, kde se alternativní palivo, vyráběné nejvíce z cukrové třtiny, začalo v automobilech používat již v sedmdesátých letech minulého století. Dlouhá léta získávali místní zemědělci, výrobci etanolu i automobilů na toto palivo od vlády ekonomickou podporu. Ta způsobila, že na počátku osmdesátých let bylo téměř 90 % všech vozů jezdících po brazilských silnicích přizpůsobených pro používání alkoholu. Úpadek etanolu zažil místní automobilový trh až v 90tých letech, kdy lidé začali kvůli slabé ekonomické situaci a prostředí hyperinflace považovat státní podporu tohoto paliva za zbytečnou. Mnoho podpůrných programů bylo tehdy zrušeno, ale ani tak vozy na etanol z Brazílie nevymizely. Řetězec výroby a prodeje etanolu fungoval dál. Brazilští vědci se zatím snažili přijít na způsob, jak výrobu zefektivnit. Zatímco v sedmdesátých letech bylo možné získat z hektaru půdy využitého na pěstování cukrové třtiny asi dva tisíce litrů etanolu, dnes lze ze stejného množství dostat až trojnásobek! Když před několika lety začaly ceny ropy opět závratně stoupat, etanol si znovu získal zájem brazilské veřejnosti. Změny se udály i v konstrukci automobilů. Vozy, které byly dříve schopné jezdit pouze na alkohol, mohou dnes jezdit díky elektronice na libovolnou kombinaci alkoholu s benzínem, protože řídicí jednotka dokáže nastavit spalovací proces motoru podle aktuálního poměru. V současné době jezdí v Brazílii na čistý etanol až 40 % vozů, nejvíce jich tam vyrobí Volkswagen, Ford a GM.
Bio-etanol v Evropě
Jak to s bio-etanolem začalo v Evropě? Jasné prvenství na tomto poli drží ekologicky smýšlející Švédsko. Tady se etanol produkuje již od osmdesátých let, kdy byla nastavena spolupráce mezi švédskými zemědělci a rafinérskou společností a do benzinu, který byl prodáván ve Stockholmu, se přidávalo několik procent alkoholu. Status plnohodnotného paliva však získal etanol ve Švédsku až v průběhu devadesátých let. Za zmínku stojí, že v té době probíhal i projekt „etanol ze dřeva“, který se však nikdy nedočkal úspěchu. Výroba z plodin zůstává i nadále ekonomicky výhodnější. Další závody na výrobu etanolu vyrostly během posledních let ve Španělsku, Německu, zmíněném Švédsku, Nizozemí, Velké Británii, Francii, Finsku a dalších zemích. Je známo, že země EU se zavázaly k dosažení 2% podílu bio-paliv v celkové spotřebě, přičemž chtějí toto číslo do roku 2010 zvýšit na 5,75 %. Největším evropským výrobcem etanolu zůstává Španělsko s roční produkcí 200 000 tun. Ve Francii, která se objemem produkce dostala na druhé místo (100 000 tun ročně), se etanol dokonce vyrábí z hroznů vinné révy, které nejsou dost kvalitní na výrobu vína. Dalších 40 % francouzské produkce pak tvoří etanol z obilí a cukrové třtiny. „Francie dožene Španělsko ve výrobě nejpozději do roku 2008,“ řekl v lednu Alain Jeanroy, koordinátor francouzského etanolového průmyslu. Podle jeho slov to způsobí hlavně fakt, že Francie využívá k produkci cukrovou řepu, ze které bude schopna v roce 2008 vyrábět až 880 000 tun ročně. V roce 2015 by objem francouzské produkce měl dosáhnout až dva miliony tun.
Politika alternativních paliv EU
Ford se jako vedoucí výrobce vozidel FFV (Flexi-Fuel Vehicles) v Evropě přidal 10. února 2006 k dvěma projektům EU na podporu alternativních paliv. Jedním z nich je Procura, což je tříletý projekt, který začal právě v únoru 2006 v Nizozemském Utrechtu. Následuje projekt BEST (BioEthanol for Sustainable Transport, neboli „BioEtanol pro udržitelnou dopravu“), který začal 25. ledna letošního roku. Oba projekty, částečně dotované Evropskou Unií, mají za cíl pomoci rozvoji používání alternativních paliv v Evropě. Na programech spolupracují různé skupiny odborníků z automobilového a rafinérského průmyslu, místních a národních vládních organizací, výzkumných ústavů a soukromých i státních vozových parků. Projekt BEST, který se zaměřuje hlavně na bio-etanol, zahájil svůj pilotní program v Irsku, Velké Británii, Španělsku, Itálii a Nizozemí. Procura se kromě etanolu orientuje také na bionaftu a zemní plyn a své programy rozvíjí v Itálii, Portugalsku, Polsku, Španělsku a Nizozemí. „Velký úspěch bio-etanolu ve Švédsku je prvním příkladem toho, jak úspěšná může být spolupráce mezi partnery z různých částí průmyslu, národních i místních vládních organizací a dalších soukromých subjektů,“ řekl viceprezident oddělení životního prostředí a vládních záležitostí společnosti Ford Europe.
Celý článek si přečtete ve FLEETu 3 / 06