iFLEET » Archiv 2005-19 » Arval představil výsledky nejnovější studie CVO
Leasingová společnost Arval dnes prezentovala novinářům výsledky nejnovější studie CVO (Corporate Vehicle Observatory), kterou provádí od roku 2002 s cílem nezávisle zkoumat a hodnotit postoje osob s rozhodovacími pravomocemi a monitorovat trendy,...
Leasingová společnost Arval dnes prezentovala novinářům výsledky nejnovější studie CVO (Corporate Vehicle Observatory), kterou provádí od roku 2002 s cílem nezávisle zkoumat a hodnotit postoje osob s rozhodovacími pravomocemi a monitorovat trendy, které se v dané oblasti vytváří. Díky účasti čtrnácti zemí z EU i mimo ni navíc přinesla možnosti srovnání jednotlivých trhů. Zjištěné jevy a data pak předkládá Arval veřejnosti uspořádané v rámci takzvaného CVO barometru.
Podle Jana Tejnora, obchodního manažera společnosti Arval CZ, je nejzajímavějším výstupem nové studie rozdílný postoj českých a evropských firem k úsporám v oblasti automobilové techniky: „Zatímco zahraniční společnosti vyjednávají s automobilkami, aby jim dodávaly vozy ve stejných specifikacích jako doposud, ale za nižší ceny, domácí firmy nakupují levnější, tedy hůře vybavené nebo slabší, verze. Je vidět, že v oblasti vyjednávání má ještě řada domácích firem určité rezervy.“ Jak Jan Tejnor dodal, očekává se v roce 2011 celoevropsky ve firmách sílící tlak na bezpečnost provozu, tedy včetně bezpečnostní výbavy vozidel, což znamená, že tomu bude stále více odpovídat i bezpečnostní výbava nakupovaných automobilů.
Letošní CVO nicméně ukázal, že se struktura českých autoparků nijak zásadně neliší od evropského průměru, pouze se u nás vozy používají o něco déle. Zatímco lehké užitkové vozidlo je v průměrném evropském autoparku využíváno zhruba šest let, v případě České republiky je tato doba asi o půl roku delší. Podobně je tomu u osobních vozidel. Zatímco v EU jsou tato vozidla průměrně využívána asi čtyři roky a devět měsíců, v České republice je to zhruba pět a půl roku. V obou případech platí, že malé a střední podniky do 99 zaměstnanců používají vozidla ve svém vozovém parku déle než střední a velké podniky od 99 zaměstnanců výše. Jak české, tak evropské podniky nicméně potvrdily, že v posledních letech se doba využívání vozidel jednotlivých vozových parků prodloužila. Jedinou výjimkou jsou lehké užitkové vozy českých společností nad 500 zaměstnanců - zde došlo naopak ke zkrácení doby užívání vozidel.
Češi, podobně jako Evropané, věří, že doba nutných úspor bude brzo pryč a že velikost vozových parků v následujících třech letech poroste, čemuž v roce 2009 věřila pouze malá část dotazovaných.
S tím souvisí také opatření, která přijímaly jednotlivé firmy jako reakci na ekonomickou krizi. Manažeři v České republice k protikrizovým opatřením v oblasti firemních autoparků přistupují chladněji, než jaký je průzkumem deklarovaný evropský průměr. Zatímco v EU v roce 2010 nezměnilo podmínky správy firemních autoparků 50 % firem do 10 zaměstnanců a 43 % firem do 99 zaměstnanců, v České republice to bylo 63 % malých podniků a 50 % společností s 10 - 99 zaměstnanci. Shoda s evropským průměrem nastává u společností se 100 - 499 zaměstnanci. Zde nedošlo ke změnám podmínek ze 42 % (EU) a 44 % (ČR). Podobná hodnota v České republice platí i pro společnosti nad 500 zaměstnanců. Tyto velké společnosti přitom v EU nechtějí měnit podmínky správy autoparků pouze z 35 %. Hodnoty mimo jiné jasně demonstrují, že českým společnostem po krizovém roce 2009 otrnulo a změny již nepovažují za zásadní pro další provoz společnosti.
K výsledkům CVO se podrobněji vrátíme v prvním letošním vydání magazínu FLEET firemní automobily.