iFLEET » Archiv 2005-19 » Audi pro Lesy ČR? Zvláštní výklad zákona.
Možného zneužití Zákona o veřejných zakázkách se dopustily Lesy České republiky. Státní podnik nakoupil vozy značky Audi a navíc je vybavil takzvanými „antiradary“. I když jejich pasivní verzi zákon přímo nezakazuje, pořízení takového zařízení do...
Možného zneužití Zákona o veřejných zakázkách se dopustily Lesy České republiky. Státní podnik nakoupil vozy značky Audi a navíc je vybavil takzvanými „antiradary“. I když jejich pasivní verzi zákon přímo nezakazuje, pořízení takového zařízení do firemních vozidel lze považovat za neetické. Státní podnik za ně zaplatil 135 000 Kč, odborníci navíc jejich funkčnost zpochybňují. Na situaci upozornila jako první Mf Dnes.
Vedle nákupu vozidel A4 a A6 byl následně objednán také vůz pro generálního ředitele Lesů České republiky Sýkoru. Luxusní Audi A8 svou cenou téměř dva miliony korun navýšilo celkovou částku za obnovu manažerských vozidel pro top management státního podniku na 8,3 milionu korun.
Co vyvolává hlavní pochybnosti je využití takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. To umožňuje zákon o veřejných zakázkách vést podnikům v případě, kdy hrozí nebezpečí z prodlení, například při sanaci škod po živelních kalamitách a podobně. Použít je podle právníků v rozporu se smyslem tohoto legislativního opatření. Lesy odůvodnily využití tohoto nástroje časově omezenou nabídkou na vozy Audi A4 a A6, u v jejímž rámci společnost Import Volkswagen Group nabídla slevu ve výši 30 %. Takové využití jednacího řízení bez uveřejnění by však znamenalo de facto zánik nutnosti vyhlašovat standardní výběrová řízení. Stačilo by, aby se zadavatel předem domluvil s vybraným dodavatelem na vyhlášení časově omezené – třeba pouze dvoudenní akci s určitou slevou (třeba i jen symbolickou) a té by pak mohl využít jako záminky pro obejití standardního výběrového řízení, jehož smyslem je zajistit na trhu všem soutěžitelům rovný přístup ke státním zakázkám. Že by měla taková praxe výrazný korupční potenciál, je evidentní...
Z hlediska celkové obnovy vozového parku, v jehož procesu se Lesy ČR v současnosti nachází, je nicméně nákup manažerských vozidel z finančního hlediska malou transakcí. Společnost například v těchto dnech začala odebírat nové terénních pick-upy. Zde na rozdíl od manažerských vozů vyhlásily Lesy ČR otevřené zadávací řízení, jehož vítězem se stala společnost Esako, která v současnosti předává prvních deset vozů Mitsubishi L-200. Další čtyři vozy byly objednány dodatečně. V loňském roce byla také uzavřena rámcová smlouva na nákup vozidel Škoda Fabia Combi se společností Okim, na jejímž základě může během čtyř let společnost Lesy České republiky až 250 těchto vozidel. Také v tomto případě proběhlo standardní výběrové řízení a v současné době běží další výběrové řízení, a to na dodávku terénních automobilů střední třídy. O zakázku v hodnotě 130 milionů korun se uchází 15 zájemců, ale jeden z nich byl vyřazen a následně podal návrh na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten dosud nepravomocným rozhodnutím zrušil rozhodnutí Lesů ČR o jeho vyloučení, a proto dosud nebyl vybrán vítěz výběrového řízení, které probíhá již od loňského října. Lesy ČR podávají proti tomuto rozhodnutí ÚOHS rozklad.