Auta pro auta
Společnost Siemens VDO Automotive patří k nejvýznamnějším dodavatelům autoprůmyslu jak u nás, tak v celosvětovém měřítku. Výroba pro automobilový průmysl se samozřejmě neobejde bez automobilů samotných, které zaměstnanci společnosti denně využívají...
Společnost Siemens VDO Automotive patří k nejvýznamnějším dodavatelům autoprůmyslu jak u nás, tak v celosvětovém měřítku. Výroba pro automobilový průmysl se samozřejmě neobejde bez automobilů samotných, které zaměstnanci společnosti denně využívají ke služebním cestám.
V České republice působí společnost Siemens VDO od roku 1994. Centrála a hlavní závod sídlí v Brandýse nad Labem, pobočné závody se nacházejí ve Frenštátu pod Radhoštěm, Adršpachu, Mladé Boleslavi a Turnově. Samotný centrální závod dnes provozuje 59 firemních automobilů, které spadají pod oddělení autodopravy, jehož vedoucím je Karel Martinec. Jeho práce je v současnosti jednodušší než před několika lety, protože se společnost vydala cestou operativního leasingu: „V současnosti máme pořízeno 80 % vozů na operativní leasing, zbytek tvoří automobily pocházející z doby, kdy společnost ještě všechny vozy vlastnila, vysvětluje Karel Martinec a vypočítává výhody, které s sebou nová praxe přináší: „Vozy jsou pravidelně obměňovány, správa autoparku je jednodušší, totéž lze říci o účetnictví.“
Přesně odměřená volnost
Autopark Siemens VDO Automotive sestává z devadesáti procent z vozů značek Škoda a Volkswagen. Zbytek připadá na několik manažerských a speciálních automobilů, pocházejících od jiných značek. „Naše interní směrnice definuje čtyři kategorie vozů, odstupňované podle pozice ve firmě, přičemž vrcholoví manažeři vedení společnosti mají z hlediska značky při výběru volnější ruku. Stejně jako ostatní ale musí také tito manažeři dodržet určitý finanční limit a musí vybírat běžně dostupné vozy,“ říká Karel Martinec. Dalšími definovanými kategoriemi jsou manažeři z vedení jednotlivých závodů a management v první a ve druhé úrovni řízení závodů. Ostatní zaměstnanci využívají poolových vozů podle aktuální potřeby a schválení služebních cest.
Uvedená praxe není ničím výjimečným, zvláštností je ale možnost překročit daný finanční limit pro nákup vozu až o 15 %, což platí pro všechny čtyři definované kategorie. Zaměstnanec se však v takovém případě musí podílet na leasingové splátce rozdílem mezi maximální odsouhlasenou a reálnou měsíční leasingovou splátkou. „Většina zaměstnanců se tak snaží limit dodržet a nepřekračovat jej, ovšem při jeho maximálním využití, protože neexistuje žádný bonus, kterým by byl odměněn zaměstnanec, který výrazně ušetří", říká Martinec.
Individualizované vozy mohou být určitým problémem při změnách na dané pozici, vedoucí autodopravy ale zásadní problémy nepociťuje: „Pokud se nejedná o vůz, u kterého je třeba připlácet za překročení finančního limitu, pak problémy nebývají. Většinou ale objednáváme pro nastupujícího manažera nový vůz a stávající přesunujeme do našeho poolu, ze kterého postupně vyřazujeme starší vozy, které jsou ještě ve vlastnictví společnosti z minulosti.“
Uvedená praxe je jakými částečným systémem user-chooser, protože dává příslušným pracovníkům a manažerům poměrně volnou ruku při výběru vozu, byť v rámci daných značek. Výrazné rozdíly však mohou být ve zvoleném motoru, v prvcích doplňkové výbavy a také v barvě vozu. Siemens VDO Automotive totiž nelpí na jednotné barvě firemních vozů a ponechává volbu na zaměstnancích. Automobily tudíž nenesou ani žádný branding, jejich jediným vnějším označením příslušnosti je malý nápis na plastové podložce registrační značky vozu. Automobily většinou dodává společnost Auto TUkas, která je také odpovědná za jejich servis.
Menší může být lepší
Siemens-VDO Automotive v současnosti využívá služeb tří leasingových společností. Pro vozy top managementu je to Sixt Lease se svým produktem Speed Lease. Tato varianta byla zvolena s ohledem na poskytované asistenční služby a také celoevropskou působnost Sixtu. Několik vozů pochází od LeasePlanu v režimu otevřené kalkulace, většinu automobilů však dodává TT-Complex, což je dceřiná společnost Auto TUkas. Tím se kruh uzavírá: Jedna společnost dokáže vozy dodat, poskytnout je v rámci operativního leasingu a také provádět jejich servis a remarketing. „Spolupracujeme s nimi už dlouho a k naší spokojenosti, protože dodavatel byl schopen pochopit naše potřeby, přizpůsobit se většině našich požadavků a pružně na ně reagovat. Naše dodavatelsko odběratelské vztahy bych proto dnes hodnotil jako velmi dobré a korektní,“ říká Martinec a pokračuje: „Ostatně, nelze říci, že bychom s nějakou z vybraných leasingových společnosti dostali do situace, kdy by řešení některé z provozních záležitostí bylo problémem. A současný provoz jich s sebou nese poměrně dost.“
Celý článek přináší FLEET č. 2/2007