Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Auta pro energetiky

Auta pro energetiky

 
8ca3_energetici

úterý, 6. září 2011

Energetici patří z pohledu správy a provozu vozového parku k velmi specifickým společnostem. Jejich nároky na firemní automobily jsou podstatně širší než například u výrobních firem, což je dáno nutností obsluhovat externí technická zařízení či...

 

Energetici patří z pohledu správy a provozu vozového parku k velmi specifickým společnostem. Jejich nároky na firemní automobily jsou podstatně širší než například u výrobních firem, což je dáno nutností obsluhovat externí technická zařízení či přenosovou síť.

Elektrárenské energetické společnosti jsou v zásadě tři: ČEZ, E.On a PRE, tedy Pražská energetika. Na scénu obchodu s elektrickým proudem ale vstupují i další hráči, jako například RWE, tedy společnost, jejíž hlavní komoditou byl dosud plyn. Ti ovšem s elektřinou pouze obchodují, zatímco výroba a distribuce leží i nadále na bedrech elektrárenských společností, o kterých, respektive o jejich vozových parcích, je také tento článek.

Specifické požadavky
Elektrická energie již dlouho je a i nadále bude jednou z nejdůležitějších komodit na světě. Asi není nutno vypočítávat, co všechno bychom bez ní museli oželet. Její výroba a distribuce jsou náročné činnosti, a s tím také souvisí vozový park energetických společností. Vedle standardních kategorií automobilů, jaké nalezneme v každém běžném fleetu, tedy hatchbacky a kombíky ze segmentů malých vozů, nižší střední či střední třídy, jsou v něm poměrně významně zastoupeny vozy do terénu a automobily se speciálními nástavbami. Některé z nich, jako například pracovní plošiny pro práci pod napětím, asi nikde jinde nenajdeme.
Povinnosti provozovatelů distribuční sítě vyplývají přímo z energetického zákona, kde se uvádí, že provozovatel distribuční soustavy „zajišťuje spolehlivé provozování a rozvoj distribuční soustavy na území, vymezeném licencí. Zajištění spolehlivosti zahrnuje i lhůty pro odstranění poruch či poškození přenosové soustavy a s ní souvisejících zařízení, z čehož také vyplývají nároky na počet a druh vozidel ve vozovém parku, které jsou k těmto zásahům vyhrazeny. Pro běžnou údržbu, kontrolní a revizní činnost slouží off-roady různých kategorií, nebo jiná vhodná auta s pohonem všech kol. Mezi oblíbené modely u ČEZ patřil například Renault Kangoo 4x4, tedy kompaktní užitkový automobil určený k provozu i mimo zpevněné komunikace. Vhodná kombinace ceny, rozměrů, užitné hodnoty a průchodnosti terénem zaujaly řadu firem, nejen energetiky, ale v současnosti již na trhu v tomto provedení Kangoo chybí a alternativ moc není. V zásadě vlastně jen dvě: Peugeot nabízí provedení 4x4 u svého Partneru, ale jedná se o přestavbu firmou Dangel, nikoli o standardní verzi výrobce. Vůz ovšem domácí zastoupení a jeho prodejní síť zákazníkům dodávají. Cena čistě užitkové (zaplechované) verze činí 484 900 Kč bez DPH, zatímco osobní verze Teepee s pohonem všech kol stojí minimálně 516 667 Kč bez DPH. Druhou alternativou je Volkswagen Caddy 4Motion, který je nabízen od 466 243 Kč za verzi s krátkým rozvorem a ve skříňovém provedení, s dlouhým rozvorem je to 492 986 Kč a pokud by se mělo jednat o dlouhý rozvor a variantu kombi, tedy pětimístnou, taky by cena činila 503 116 Kč (vše bez DPH). Tento vůz však není určen do terénu, nemá tedy zvýšenou světlou výšku.
 

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET č. 4/2011

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz