Automobilová paliva a jejich kvalita
Kvalita automobilových paliv se neustále přizpůsobuje požadavkům motorů, protože čím je motor dokonalejší, tím větší má požadavky na kvalitu paliva. Pojem kvalita je v této souvislosti chápán jako úroveň vlastností, kterou palivo musí mít, aby s ním...
Kvalita automobilových paliv se neustále přizpůsobuje požadavkům motorů, protože čím je motor dokonalejší, tím větší má požadavky na kvalitu paliva. Pojem kvalita je v této souvislosti chápán jako úroveň vlastností, kterou palivo musí mít, aby s ním byl motor schopen dlouhodobě, spolehlivě, ekonomicky a ekologicky pracovat.
Požadavky na kvalitu paliv se vydávají formou technických norem, na které se pak odvolávají právní předpisy nebo zákony. Automobilová paliva ve všech zemích EU musí splňovat požadavky na kvalitu podle příslušné jednotné evropské normy, stanovující minimální úroveň užitných vlastností, kterou musí zajišťovat výrobci i prodejci paliv a musí ji dodržovat i jejich uživatelé. To znamená, že uživatelům není dovoleno používat jakékoliv palivo, resp. jiné palivo, než které bylo schváleno výrobcem vozidla a současně splňuje minimální požadavky normy EU. Je ale povoleno, aby prodávané palivo mělo v jednotlivých parametrech i výrazně vyšší úroveň užitných vlastností, než je normou stanovený minimální požadavek.
Pro benziny platí evropská norma EN 228, pro motorové nafty EN 590, pro LPG 589, pro bionaftu EN 142 14 atd. Každý druh paliva má pak v normě svůj standardní název, opět jednotný pro všechny země EU, ale normy nezakazují, aby při prodeji bylo palivo nabízeno i pod jiným, tzv. obchodním názvem. I když je povolena tato volnost, má existence standardních evropských názvů zásadní význam pro výběr druhů paliva při tankování v cizí zemí a také z legislativně právních hledisek, protože mimo jiné umožňuje provádět kontrolu kvality. Obchodní název totiž nemá nebo nemusí mít přesně specifikovanou definici kvality v číselném vyjádření jednotlivých parametrů, takže by byl problém, jakým způsobem kvalitu kontrolovat. Jedině standardní název, odvolávající se na konkrétní normu, umožňuje kontrolu kvality, a protože je jednotný pro celou EU, umožňuje i porovnávat kvalitu paliv prodávaných v jednotlivých zemích unie.
Kvalita a druhy benzinů
Standardní názvy jednotlivých druhů benzinů jsou Normal 91, Super 95 a Super Plus 98. Obchodní název paliva si prodejci stanovují sami a využívají ho k tomu, aby si zákazníci název, resp. značku, oblíbili a používali toto palivo pokud možno stále. Pochopitelně se snaží vybrat atraktivní název, který se dobře pamatuje, upoutává pozornost a napovídá, že palivo této značky má nadstandardní, tj. vyšší, úroveň užitných vlastností než požaduje norma a že je jeho používání pro uživatele výhodné. Mezi standardní názvy nepatří ani Natural, toto označení pro benzin se ani jinde než v ČR nevyskytuje, stejně tak se nevyskytuje název Special. Je to česká specialita zavedená s ohledem na velký počet starých vozidel, která jsou ještě v provozu a jejichž motory nemají tvrzená sedla výfukových ventilů. Tyto motory potřebují palivo zajišťující mazání sedel, aby nedocházelo k jejich rychlému opotřebení. V době vzniku měl název Natural vyjádřit, že tehdy právě zaváděné bezolovnaté benziny neobsahují sloučeniny olova, jedovaté pro člověka a škodlivé pro katalyzátor.
Značkové benziny
Nabídka benzinů s nadstandardní kvalitou se rozrůstá, vedle známé značky V-Power byly v poslední době zavedeny například značky Verva 100 a Carrera, představující nadstandard k palivu Super Plus 98. Typické pro tyto benziny je vyšší oktanové číslo a speciální aditivace, zajišťující, aby byl motor lépe chráněn před všemi škodlivými vlivy a udržoval si kondici a maximální výkon nového motoru a pracoval zároveň s co nejmenší spotřebou paliva.
Celý článek přináší FLEET č. 4/2008