Barometr cvo 2008
Již druhým rokem se stala Česká republika součástí mezinárodní trackingové studie Barometr CVO, jejímž garantem je leasingová společnost Arval. Studie mapuje současnou situaci, trendy a očekávání v oblasti správy a provozu firemních...
Již druhým rokem se stala Česká republika součástí mezinárodní trackingové studie Barometr CVO, jejímž garantem je leasingová společnost Arval. Studie mapuje současnou situaci, trendy a očekávání v oblasti správy a provozu firemních automobilů.
Ze závěrů letošní studie vyplynul na našem trhu výrazný posun firem, pokud jde o znalost problematiky operativního leasingu a zvýšení počtu firem, které jej využívají, nebo využívat hodlají. Domácí společnosti naopak zaostávají ve faktickém zavádění opatření v oblasti environmentální politiky, i když jejich zástupci deklarují svou připravenost k takovým změnám, budou li podpořeny legislativně. Zajímavostí průzkumu je také poměrně nízký zájem o asistenční služby v porovnání s mezinárodní scénou.
Průzkum probíhal na přelomu měsíců ledna a února a stačil se již do něj promítnout vliv domácích legislativních změn souvisejících s reformou veřejných financí, která zbavila vozy ve finančním leasingu zkrácené odpisové lhůty a navíc tuto lhůtu prodloužila na pět let. Dynamický indikátor, který sleduje rozdíl mezi respondenty, kteří již operativní leasing využívají nebo jeho využití plánují na jedné straně a respondenty, kteří naopak chtějí využívání produktu omezovat na straně druhé, ukazuje, že zejména mezi většími a velkými společnostmi roste příklon k operativnímu leasingu. V obou případech je zájemců či uživatelů této formy akvizice vozového parku o 29 % více než těch, kteří ji hodlají omezovat. Také u středních společností představuje 11% rozdíl výrazný pokrok oproti minulosti a známku toho, že lze očekávat posilování tržního podílu operativního leasingu na celkovém trhu financování vozidel.
Operativní leasing však začínají vnímat jako vhodnou alternativu k jiným formám financování také nejmenší společnosti, o čemž svědčí 6% rozdíl ve prospěch zájemců a uživatelů operativního leasingu. U velkých a největších společností tak dokonce operativní leasing překonal v dynamickém indikátoru finanční leasing, a to o dvě procenta. „Operativní leasing již na našem trhu definitivně zdomácněl a pro mě je potěšitelné, že se nejedná pouze o velké společnosti, které jej již dávno využívají. Velmi zajímavé je, jak se změnila situace z hlediska znalosti tohoto produktu. Přestože měl operativní leasing oproti finančnímu na našem trhu zhruba osmileté zpoždění, dnes o něm panuje vysoké povědomí i mezi manažery menších společností. To jen dokazuje, že Česká republika v mnoha ohledech dohání vyspělou Evropu a operativní leasing není výjimkou,“ uvedl Štefan Majtán, generální ředitel společnosti ARVAL, s.r.o.
Jeho slova potvrzují výsledky průzkumu: I ve skupině nejmenších společností operativní leasing buď využívá nebo o něm má alespoň povědomí 50 % respondentů. U středních společností to je 69 %, u velkých 78 % a v případě nadnárodních společností odpovědělo pouze 11 % respondentů, že operativní leasing ani neznají, ani nevyužívají. „Pro nás je to signál, že tito respondenti dnes znají alespoň jednu nebo dokonce více výhod operativního leasingu. Například to, že automobily nejsou vedeny v účetnictví firmy, že jejich nájem představuje okamžitou nákladovou položku, že nemusí platit zvýšené splátky na začátku smluvního vztahu a v neposlední řadě i to, že lze sjednávat dobu nájmu vozu kratší než pět let, což je minimální doba trvání smlouvy na finanční leasing,“ vysvětluje Štefan Majtán.
Průměrné stáří 4,5 roku
Firmy v České republice se dnes mohou z hlediska stáří svého vozového parku směle měřit s těmi evropskými. Celkové průměrné stáří vozidel všech respondentů činí 4,5 roku, což je dokonce o 0,2 roku méně než v Německu a v porovnání s Franciií jsou domácí autoparky mladší dokonce o 0,8 roku. Mladšími firemními automobily se mohly v průzkumu pochlubit pouze Španělsko a Indie. Zajímavý je pohled na stáří vozů podle velikosti společnosti: Malé společnosti do deseti zaměstnanců u nás provozují vozy, které jsou v průměru 4,5 roku staré, zatímco průměr výzkumu činí 5,2 roku. U středně velkých společností je průměrné stáří vozového parku v České republice 4,8 roku (průměr 4,3 roku), u velkých 4,1 roku (průměr 3,9 roku). Zcela vyrovnaná je situace u největších společností nad 500 zaměstnanců: Zde se pohybuje stáří vozového parku jak u nás, tak ve světě na úrovni 3,7 roku. Zde se jedná o jasnou indikaci rozsáhlého využívání služeb operativního leasingu, který je nákladově optimální právě na dobu okolo tří let. I z těchto údajů lze odvozovat, že pětiletá lhůta finančního leasingu nebude do budoucna pro řadu společností optimální a metody, které umožní kratší a efektivnější financování vozů budou stále žádanější.
Celý článek přináší FLEET 3 / 2008