iFLEET » Archiv 2005-19 » Barva podle přání
Změnit barvu karoserie automobilu není tak jednoduché. Příprava vozu k lakování je náročná, samotné lakování je zejména u menších a hůře vybavených lakoven z hlediska výsledné kvality sázkou do loterie. Řadu firem přitom trápí, že nejsou schopny dát...
Změnit barvu karoserie automobilu není tak jednoduché. Příprava vozu k lakování je náročná, samotné lakování je zejména u menších a hůře vybavených lakoven z hlediska výsledné kvality sázkou do loterie. Řadu firem přitom trápí, že nejsou schopny dát svému vozovému parku jednotný „corporate“ vzhled, protože nabídka barev se u automobilek i modelových řad různí. Také poškození laku v průběhu provozu není nic příjemného.
Provozovatelé velkých vozových parků mohou využít možnosti objednat si své vozy v požadované speciální barvě přímo u výrobce, ale menší firmy nikoli. Přesto existuje řešení i pro ně. Má název Bruxsafol, což jsou vysoce kvalitní fólie systému color-change, které u nás distribuuje společnost Safex. Ta se etablovala na domácím trhu nejprve okenními fóliemi této značky, před dvěma lety však přišla s novinkou – barevnými speciálními fóliemi pro změnu barvy karoserie a ochranu jejího laku.
Dokonalá „transplantace“
I když to vypadá na první pohled těžko uvěřitelně, lze touto fólií dokonale okopírovat i nejnáročněji tvarované díly karoserie a vytvořit tak zcela nový a hlavně odstranitelný „lak“, který díky svým vlastnostem velmi účinně chrání lak skutečný. Výrobce doporučuje jako maximální dobu, po kterou by měl být fólie na voze nalepena, pět let, což koresponduje s dobu průměrného používání vozu v domácích fleetech. Fólie vydrží i déle, ale výrobce po tuto dobu garantuje, že z karoserie nebude nutno odstraňovat lepidlo fólie po jejím sejmutí, když je vůz z autoparku vyřazena určen k odprodeji. Díky ochráněnému laku pak má vůz vyšší zůstatkovou cenu. Další výhodou je barva vozu dle vlastního výběru ze vzorníku Bruxsafol. Díky tomu lze mít vozy mnoha různých značek a typů připraveny poměrně rychle v jednotné barevné úpravě. Fólie je možno i kombinovat a dále je polepovat například vyřezávanou grafikou, nutnou pro firemní „branding“ vozů.
V zahraničí se fólie Bruxsafol na karoserie již běžně používají. Typickou oblastí jsou vozy taxislužby, které tak nemusí provozovatelé nakupovat v předepsaných „taxíkových“ barvách (v zemích, kde taková legislativa existuje), které snižují zůstatkovou cenu vozu. Díky větší tloušťce fólie je možno udělat i bílé auto z černého. Její kryvost je tedy velmi vysoká. Pro firmy může být zajímavý i další efekt: díky možnosti vůz rychle „přebarvit“ mohou využít aktuálních nabídek dealerů a automobilek na vozy, které by se jim kvůli nevhodné barvě jinak vůbec nehodily.
Na laku záleží...
Barevná škála v současnosti zahrnuje šestnáct barev, dalším produktem je bezbarvá fólie, jejíž účel je poněkud odlišný – ochrana laku před poškozením. Její aplikace je vhodná zejména na ta místa karoserie, která jsou v provozu nejvíce ohrožena a běžně utrží řadu drobných poškození. Například nárazníky, zpětná zrcátka, přední kapota... Potažení průhlednou fólií dokáže řadě oděrek v laku zabránit, takže je vůz při prodeji v opticky lepším stavu. Tato aplikace není finančně náročná a je určitě zajímavá i pro operativní leasingové společnosti. „Ofóliovaný“ vůz lze mýt běžnými způsoby, tedy i v myčce. A tady je další výhoda – pokud se fólií opatří celý povrch karoserie, nemusí se majitel bát poškození laku opotřebovanými kartáči myčky.
Fólie Bruxsafol nepodléhají povětrnostním vlivům a nedochází u nich ke změnám barvy ani vinou jejich natažení a okopírování složitých tvarů karoserie. Další důležitou vlastností je, že fólie po natažení nemá tendenci se postupně smršťovat zpět, což je pro trvanlivost velmi důležité. Redakce FLEETu se mohla přesvědčit o vysoké přilnavosti již několik měsíců aplikované bezbarvé fólie na automobilu v běžném provozu. Její existenci by pozorovatel bez upozornění vůbec neodhalil. Menší poškození fólie lze podle jednatele společnosti Safex ing. Piotra Bobiňského buď lokálně opravit nebo fólii odstranit a daný díl karoserie potáhnout znovu.
„Udělej si sám“ nefunguje...
Firma Safex si na našem trhu již vydobyla renomé díky nabídce kvalitních okenních fólií (nejen na automobily) a vybudovala síť cca 150 autorizovaných míst, kde se tyto fólie aplikují. „Práce s těmito fóliemi není nic pro kutily, jak se mnoho lidí stále domnívá. Je to práce náročná na přesnost, čistotu a správný pracovní postup,“ vysvětluje ing. Bobiňski. Podle něj jsou v provozu vidět velmi často vozy s evidentně špatně aplikovanými fóliemi. Ty vykazují vzduchové bubliny, odlepují se a mají i další defekty. „Proto jsme věnovali a stále věnujeme tolik úsilí školení našich autorizovaných servisních míst. V rámci školení color-change fólií se například pracovníci učí i tomu, jak na kterém dílu fólii zakončovat, aby zakončení jednak nebylo vidět a také nehrozilo jeho poškození a následné odlepování fólie,“ doplňuje ing. Bobiňski. V České republice je zatím vyškoleno pro jejich aplikaci deset servisních míst, nejsou však soustředěna jen v Praze, ale naopak rozprostřena po celém území České republiky.
Kompletní potažení jednotlivého běžného vozu střední třídy barevnou fólií odhaduje ing. Bobiňski na cca 20 000 – 25 000 Kč, dodávkový vůz ba měl podle velikosti stát o cca 5 – 10 000 Kč více a částečné potažení nárazníků a kapoty bezbarvou fólií by zákazníka přišlo na cca 4000 Kč. Přesná cenová kalkulace se dělá až podle konkrétního vozu a také množství potahovaných vozů.