Bezpečnost lehkých užitkových vozů
čtvrtek, 12. února 2009
Bezpečnostní prvky používané v osobních vozech vyžadují pro lehká užitková vozidla důkladné přizpůsobení a rozšíření funkčnosti. Týká se to především jednoho z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti, stabilizačního systému ESP, jehož povinná...
Bezpečnostní prvky používané v osobních vozech vyžadují pro lehká užitková vozidla důkladné přizpůsobení a rozšíření funkčnosti. Týká se to především jednoho z nejdůležitějších prvků aktivní bezpečnosti, stabilizačního systému ESP, jehož povinná montáž do všech nových vozidel o celkové hmotnosti do 4,5 tuny bude v USA zavedena od modelového roku 2012. Také Evropská komise podala návrh na uzákonění podobné povinnosti v Evropě od roku 2012 u nově představených modelů a od roku 2014 pro všechny osobní a užitkové vozy. Tímto krokem se má snížit počet obětí dopravních nehod na evropských silnicích o 4500 osob.
ESP zavedla do sériové výroby jako první firma Bosch v roce 1995. Podle různých studií je tento systém schopen snížit počet smrtelných nehod, jejichž účastníkem je jen jedno vozidlo, o 30 až 50 %. Přibližně polovina nově registrovaných osobních vozů v Evropě v roce 2007 byla vybavena systémem ESP, z lehkých užitkových vozidel to bylo 39 % (oproti roku 2006 nárůst o 14 %). Princip činnosti ESP spočívá v porovnávání skutečného směru jízdy se zamýšleným. V případě odchylky dochází k cílenému brzdění jednotlivých kol a případně i k regulaci točivého momentu motoru.
Specialitou nejvyspělejších systémů ESP pro lehké užitkové vozy je výpočet polohy těžiště při daném stavu zatížení vozidla, na jehož základě dochází k úpravám regulační strategie ESP. Za jízdy s výše položeným těžištěm dochází k zásahům ESP mnohem dřív, aby byla zajištěna stabilita vozidla a bezpečnost jízdy.
Článek na téma bezpečnost lehkých užitkových automobilů od Pavla Olivíka vyjde v březnovém magazínu FLEET firemní automobily.