Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Blíží se účtování kvůli povinnému ručení

Blíží se účtování kvůli povinnému ručení

 
image3498

pátek, 30. ledna 2009

V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvků do garančního fondu lidem, kteří nemají pro svá registrovaná vozidla sjednané povinné ručení. V první fázi bude podle Jakuba Hradce, výkonného ředitele ČKP,...

 
V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvků do garančního fondu lidem, kteří nemají pro svá registrovaná vozidla sjednané povinné ručení. V první fázi bude podle Jakuba Hradce, výkonného ředitele ČKP, rozesláno asi 10 tisíc výzev, po nichž budou v pravidelných intervalech následovat další.
 
Jako první budou obesláni ti, u nichž podle ČKP existuje reálné nebezpečí, že s nepojištěným vozidlem jezdí. „Neznamená to však, že kdo výzvu nedostane během února, nemusí se jí již obávat,“ říká Hradec. Podle něj bude ČKP placení pojistného důsledně vyžadovat od každého.
 
Příjemce výzvy bude mít 30 dní na úhradu příspěvku, nebo na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Spolu s výzvou k zaplacení obdrží i dotazník, v němž může tuto skutečnost uvést. Tvrzení je však nutno doložit například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením, kdy bylo vozidlo z evidence vyřazeno, nebo třeba kopií o oznámení odcizení automobilu Policii ČR.
 
Pokud někdo na výzvu nezareaguje ani zaplacením, ani doložením toho, že vozidlo již neexistuje, zahájí ČKP vymáhání příspěvku, které může skončit až žalobou s následnou exekucí.
 
Hrozba placení povinného ručení za neprovozovaný automobil se v loňském roce projevila zvláště v prosinci, kdy bylo z registru vozidel trvale vyřazeno 65 tisíc aut, tedy o 548 % více než v roce předchozím, a kdy bylo uzavřeno o 47 % pojištění více než v roce 2007. Praxe společnosti PřepiServis, která zabezpečuje úkony na registrech vozidel v rámci Prahy, ukazuje, že v lednu došlo oproti poslednímu měsíci loňského roku opět k poklesu zájmu o změny v registru vozidel. „Množství majitelů tzv. autovraků však stále dosahuje významného procenta v rámci správní agendy. Situace se zlepšila především v tom, že člověk, který na registr dorazí na začátku otevírací doby, má šanci získat pořadové číslo. V prosinci lidé čekali i od půlnoci, aby mohli provést úkon, jenž potřebovali,“ konstatuje Diana Žalčíková z PřepiServisu.
 
„Potíže s odhlašováním vozů řeší i fyzické a právnické osoby, avšak v mnohem menší míře než je tomu u běžných občanů,“ dodává Diana Žalčíková. V problematičtější situaci se nacházejí autobazary. V případě, že totiž autobazar odkoupí od majitele vozidla vůz k dalšímu prodeji, stává se jeho vlastníkem a vztahují se na něj všechny povinnosti, které jsou ze zákona ukládány. Tedy i povinnosti vůči registru vozidel a povinnosti uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla při provozu vozidla na veřejně přístupné pozemní komunikaci. „Podle okolností a organizace pohybu osob a vozidel na pozemku autobazaru by i plocha autobazaru mohl být považována za veřejně přístupnou komunikaci,“ upozorňuje ČKP.
 
Řešení, jak se lze této povinnosti vyhnout, je několik. Autobazar může například uzavřít tzv. flotilové pojištění na všechny vykoupené vozy, nebo může odevzdávat registrační značky těchto aut do depozita registru vozidel. Pro dovezená vozidla, která nejsou ještě v České republice zapsána v registru, pak lze použít i tzv. trvale manipulační značky a vůči této značce platit povinné ručení.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz