Ceny ojetin klesají: je to problém?
pátek, 3. října 2008
V posledních měsících docházelo na trhu ojetých vozů k citelnému poklesu cen, způsobenému hlavně sílící korunou, zvyšujícím dovozem automobilů ze zahraničí a s tím souvisejícím výrazným snížením cen většiny nových automobilů. Uvedený trend se sice...
V posledních měsících docházelo na trhu ojetých vozů k citelnému poklesu cen, způsobenému hlavně sílící korunou, zvyšujícím dovozem automobilů ze zahraničí a s tím souvisejícím výrazným snížením cen většiny nových automobilů. Uvedený trend se sice v září zastavil, opětovný růst cen však nelze očekávat. V září sice posílily ceny některých ojetých vozů, ale celkový trend je i nadále spíše opačný. „Například u ojetých Fabií se v září ceny zvýšily zhruba o 5000 korun,“ řekl Martin Mitterwald, generální ředitel společnosti LeasePlan. V meziročním srovnání tedy situace pro prodejce ojetých vozů příliš růžově, budoucí stagnaci cen by za současné situace přivítali jako poměrně dobrou variantu. Slavit mohou naopak zájemci o ojeté vozy, kterých je v Česku více než kupců nových aut.
Ve 2. a 3. čtvrtletí 2008 došlo k razantnímu propadu cen ojetých vozidel, v průměru o 7 až 8 procent. Zároveň bylo možné vypozorovat značnou přesycenost českého trhu domácí značkou Škoda. Ceny modelů Octavia II a Fabia I se proto propadly ještě hlouběji, až o 15 procent. Správci velkých vozových parků proto musí nacházet nové prodejní kanály pro vozy, které již u firmy dosloužily: „Dříve LeasePlan prodával ojeté vozy výhradně prostřednictvím interně zajišťované internetové aukce. Nyní využíváme i externí internetové aukce, kamennou aukci, a také vlastní bazarové místo,“ dodal k aktuálním trendům Mitterwald.
A jak se Češi při koupi ojetého vozu rozhodují? Nejdůležitějším kritériem kromě ceny je značka a v dané značce konkrétní model. Obecně platí, že čím menší automobil, tím lepší je jeho prodejnost. Důležité také je, že nejrůznější doplňková výbava nemá na konečnou cenu ojetého automobilu zásadní vliv. Klíčovými parametry jsou rok výroby a deklarovaný počet ujetých kilometrů. Ve výhodě jsou proto vozy s vyšší úrovní základní výbavy, u Škody tedy Ambiente a Elegance. K obecně nejoblíbenějším ojetým vozidlům nyní patří benzinové Fabie jiné než bílé barvy, preferovaná je metalíza. U naftových modelů mají někdy kupující strach z možných vysokých nákladů na opravy, například při poruše turbodmychadla či vstřikovacího systému. Ty ovšem částečně pramení z minulosti, kdy na trhu převládaly modely s rotačními čerpadly, z nichž některá byla prakticky neopravitelná.
Prodej ojetin ovlivňuje i další trend: „Češi již začínají brát auto jako běžnou součást života, jako spotřební zboží, které poslouží a bude vyměněno, zatímco ještě nedávno byl automobil něčím speciálním a pečlivě opečovávaným. Často byl téměř členem rodiny,“ poznamenal Daniel Prostějovský, jeden z odborníků LeasePlanu. Také proto se dnes lidé aut zbavují dříve a na trhu je (i díky velkým objemům dovozů) ojetin dostatek. Lidé si mohou více vybírat a proto je velký problém prodat například auta s nájezdem nad 150 tisíc km. Všechna tato fakta je dobré mít na paměti při nákupu nových firemních vozidel a stanovení maximální hranice ujetých kilometrů před jejich remarketingem.
Více na toto téma přinese říjnový FLEET