Ceny paliv klesají, benzin levnější nafty…
čtvrtek, 4. prosince 2008
Poté, co se v polovině letošního roku vyšplhaly ceny paliv u čerpacích stanic do závratných výšin, začaly na sklonku léta opět klesat. Během posledních deseti týdnů klesla průměrné celorepubliková cena motorové nafty u čerpacích stanic z 32,36 Kč na...
Poté, co se v polovině letošního roku vyšplhaly ceny paliv u čerpacích stanic do závratných výšin, začaly na sklonku léta opět klesat. Během posledních deseti týdnů klesla průměrné celorepubliková cena motorové nafty u čerpacích stanic z 32,36 Kč na 27,61 Kč na konci listopadu. U Naturalu 95 je ale pokles ceny ještě výraznější: z 31,09 Kč na 25,62 Kč. Ceny se ale ani na této úrovni nezastavily a dále klesají. U Naturalu 95 dokonce došlo k poklesu cen až pod hranici 24,67 Kč za litr, což představuje vyrovnání čtyřletého minima. Motorová nafta naproti tomu již klesla již jen na průměrných 27,07 Kč. Tento vývoj vyvolává otázku, zda bude do budoucnosti i nadále výhodné nakupovat pro vozové parky vznětové (dieselové) verze osobních automobilů. Nafta je totiž dražší a podle odborníků již dražší zůstane. Je to jednoduché: Rafinérie potřebují z ropy vyrábět v určitém poměru jak benzin, tak naftu (v závislosti na surovině), po naftě je ovšem celosvětově velká poptávka daná spotřebou nákladních automobilů, stavebních, zemních a zemědělských strojů, stacionárních agregátů a podobně. Osobní automobily představují pouze část spotřeby motorové nafty a ani změny v tržním mixu (poměr mezi prodávanými automobily se zážehovými a vznětovými motory) tuto situaci tedy dramaticky nezmění. Změnu by přinesla pouze změna daňového zatížení motorové nafty, ovšem již dnes je spotřební daň u nafty o 1,91 Kč nižší než u benzinu a tento rozdíl by se mohl ještě dále snížit, pokud bude uzákoněn v září schválený návrh poslanecké sněmovny na snížení spotřební daně u benzinu o 2,50 Kč/l a 2 Kč u motorové nafty. Ať již tento návrh nakonec uzákoněn bude či nikoli (byl prosazen navzdory odporu vlády), je téměř jisté, že k žádnému zásadnímu posunu ve vztahu cen benzinu a nafty ve prospěch nafty v nejbližší budoucnosti nedojde. Evropská unie navíc požaduje sjednocení spotřební daně pro oba druhy paliv do roku 2015, takže se dá spíše očekávat další cenové znevýhodnění tohoto paliva vůči benzínu. Je tedy nutno opravdu pečlivě kalkulovat a zahrnout do rozhodovacího procesu všechna pro a proti obou druhů pohonu. Zážehové agregáty prodělávají v současnosti intenzivní vývoj a automobilky nabízejí stále výkonnější agregáty s malým objemem (typicky 1,4 l) přeplňované turbodmychadlem. Příkladem může být agregát 1.4 TSI v nové Škodě Superb či inovované Octavii, který pohon těchto větších vozů zvládá bez problémů. Vývojem ale procházejí i vznětové agregáty. Koncern Volkswagen uvede v příštím roce na trh mimořádně úsporné agregáty 1.6 TDI, Fiat nabízí svůj 1.3 Multijet, Ford 1.6 TDCi, také francouzské automobilky nabízejí vyspělé a dostatečně výkonné malolitrážní turbodiesely, jejichž spotřeba se u vozů nižší střední třídy pohybuje na hranici 4,5 l/100 km. Jim konkurující přeplňované zážehové agregáty se však dokážou spokojit se spotřebou jen o jeden litr vyšší, takže reálná úspora v položce „pohonné hmoty“ nebude při porovnání těchto dvou nejúspornějších agregátů nijak vysoká. Konkrétně jen cca 15 Kč na 100 km, tedy 6000 Kč při ročním proběhu 40 000 Km.
Ceny ropy srazily z červnových výšin, kdy atakovaly hranici 150 dolarů za barel, obavy z celosvětové recese a posilování amerického dolaru. V současnosti je barel ropy prodáván za ceny okolo 50 dolarů, nedávný vývoj ovšem ukázal, jak nesmírně volatelní je trh s touto komoditou proto i nadále, navzdory současným příznivým cenám pohonných hmot platí ve fleet managementu pravidlo hledání nejúspornějšícha nejekonomičtějších řešení. Nikdo neví, jaký vývoj prodělají ceny paliv v následujících třech až pěti letech, což je typická doba, po kterou se dnes automobily ve firmách pořizují.