iFLEET » Archiv 2005-19 » Černé na bílém
Zimní pneumatiky jsou od loňska povinnou výbavou vozu v zimním období, což přinutilo k přezouvání i jejich zatvrzelé odpírače. Teď už jde jen o to, jaké pláště zvolit. Určitou nápovědou mohou být různé testy zimních pneumatik, které provádějí...
Zimní pneumatiky jsou od loňska povinnou výbavou vozu v zimním období, což přinutilo k přezouvání i jejich zatvrzelé odpírače. Teď už jde jen o to, jaké pláště zvolit. Určitou nápovědou mohou být různé testy zimních pneumatik, které provádějí tradičně na sklonku září německé či rakouské časopisy a autokluby.
Připomeňme si pro jistotu, že zimní pneumatiky musí být namontovány na všech nápravách vozu a minimální hloubka dezénu činí 4 mm. Podle naší legislativy splní provozovatel vozu literu zákona tím, že má nazuty pneumatiky s označením M+S (Mud plus Snow, tedy bláto a sníh), nicméně toto není hlavní vodítko pro výběr, neboť takto bývá označováno leccos. I pneumatiky, které pro zimní provoz zrovna dvakrát vhodné nejsou... Spolehlivým vodítkem je až piktogram se sněhovou vločkou a symbolem hor se třemi vrchy. Tyto pneumatiky jsou určeny do mrazu a jsou konstruovány s ohledem na specifické podmínky zimního provozu.
Obecně se dá konstatovat, že se výrobci pneumatik pro zimní sezonu 2012 zaměřili na bezpečnost, zejména na zkvalitnění záběru na zasněžené a zmrzlé vozovce a zajištění spolehlivých jízdních vlastností i za extrémních zimních podmínek. Pozornost byla věnována i zkrácení brzdné dráhy na mokru. Většina značek přišla s navýšením počtu lamel běhounu a s novým konceptem dezénu, aby dosáhla lepší trakce a spolehlivosti ovládání. Nové pneumatiky také lépe brzdí na mokré vozovce.
Nevhodné pochyby
Legislativa sice nařídila, pochybnosti o nutnosti jezdit v zimě na zimních pneumatikách však u mnoha řidičů přetrvávají. Argumentují různě: „Stejně nejezdím do hor a kolikrát je u nás na silnici sníh? Kolikrát mrzne?“ nebo: „Na suché silnici jsou letní pneu lepší i při mrazu a lepší jsou taky na mokru!“ Oba argumenty v sobě sice skrývají kus pravdy, v nížinách se u nás po většinu zimy pohybují teploty přes den maximálně okolo nuly, často i výrazně nad nulou, z dřívějších testů vyplývá, že při teplotách okolo nuly se některé kvalitní letní pláště z hlediska brzdné dráhy minimálně vyrovnají těm zimním nebo je i překonají a totéž platí na mokru. Jenže na druhou stranu jsou tyto argumenty nesmírně hloupé, až dětinské. Mnohokrát dojde k meteorology nepředpovězené sněhové nadílce, nebo je ohlášena jen krátce dopředu. A čeká cesta, na kterou potřebuje nutně vyjet... Leckdy jsou lokální podmínky dané mikroklimatem nečekaně odlišné od toho, co panuje v okolí (mosty, otevřené silnice v polích a podobně. To vše představuje obrovské riziko. Málokterý řidič si řekne: „Napadl sníh, mám letní, nejedu...“ Drtivá většina vyrazí na cestu s tím, že „to nějak dopadne“. Problémem tedy není převládající počasí, ale těch několik dní nebo situací, kdy zimní pneumatiky zabrání nehodě. Třeba i s fatálními následky. Kolik z těch, kteří způsobili vinou letního obutí v zimě vážnou dopravní nehodu, by při možnosti vrátit čas upalovalo do pneuservisu? Asi každý....
Štítky mnoho nepoví
Novinkou letošního roku jsou štítky, kterými jsou prodejci povinni pneumatiky označovat od 1. listopadu 2012 (platí pro pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2012). Štítky obsahují základní informaci o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Nezávislé testy ale pneumatiky hodnotí až v patnácti parametrech, štítky je tedy třeba brát pouze jako to nejzákladnější vodítko. Štítek navíc nic nevypovídá o specifických vlastnostech zimních plášťů, zejména jízdě na sněhu, v břečce a za velmi nízkých teplot. I mezi zimními pneumatikami jsou totiž velké rozdíly. Jedny excelují na suché vozovce, jiné na sněhu, další zase na mokru. Pro převážně městský a příměstský provoz bude asi vhodné preferovat dobré hodnocení na mokru a v břečce, auta provozovaná v horských oblastech by měla excelovat na sněhu a náledí, pro provoz aut, která jezdí po celé republice nebo i do zahraničí, je třeba volit co nejvyváženější pláště. I když je vypovídací schopnost různých testů pneumatik leckdy zpochybňována, je třeba říci, že zejména přední subjekty v Německu, které se testování věnují dlouhá léta, disponují tím nejlepším, co si lze v oblasti technického vybavení představit, a proto lze jejich výsledky považovat za nejvěrohodnější ze všech. Pojďme se tedy na jejich výsledky podívat podrobněji.
Celý článek, včetně porovnání výsledků hlavních testů zimních pneumatik, přináší FLEET 5 / 2012