Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Červen potvrdil trend – trh se propadá

Červen potvrdil trend – trh se propadá

 
14228

čtvrtek, 9. července 2009

Statistiky registrací nových automobilů v červnu nepřekvapily. Oproti červnu 2008 se prodalo o 2023 osobních a lehkých užitkových automobilů méně (- 10,4 %). Vlivem změny zákona o DPH se přelila část realizovaných prodejů zpět do kategorie M1...

 

Statistiky registrací nových automobilů v červnu nepřekvapily. Oproti červnu 2008 se prodalo o 2023 osobních a lehkých užitkových automobilů méně (- 10,4 %). Vlivem změny zákona o DPH se přelila část realizovaných prodejů zpět do kategorie M1 (osobní vozy), takže opticky (nikoli skutečně) tento segment o 2489 registrací posílil, zatímco segment LUV naopak oslabil o 4512 registrací (opět se nejedná o relevantní tržní údaj).

Navzdory příznivému působení změny zákona o DPH (řada firem na něj čekala, aby nemusela při obnově vozového parku pořizovat vozy ve verzi N1 s přepážkou) firmy v současné době nakupují v porovnání s loňským rokem auta méně. Jednou z příčin je i fakt, že u operativního leasingu dochází často po dohodě obou smluvních stran k prodloužení leasingových smluv o rok. Leasingové společnosti se tím snaží mírnit následky pádu zůstatkových cen ojetých vozidel, firmám pak prodloužení o rok dává především větší flexibilitu z hlediska upravování počtů vozidel ve firmách. Podle zahraničních odborníků se však tak jako tak běžné stáří evropských firemních vozidel ve firmách zvýší na 5 – 7 let, což znamená, že pokles zájmu firem o nové vozy bude zřejmě pokračovat i v příštím roce.
 
Je otázkou, nakolik bude firmy motivovat k nákupu nových vozů možnost zrychlených odpisů, které budou platit od podzimu. Velká část firem řeší akutní problémy s cash flow a úspora na základě investice, která nepřinese žádný přímý zisk (zbytná investice), je příliš nezajímá.  Další zase nevědí, kolik budou vozidel vzhledem k nejistotě na trhu a s tím spojenou možností restrukturalizace potřebovat.
 
Zákon o šrotovném právě vetoval prezident republiky Václav Klaus, takže se již asi vzhledem k okolnostem nedá očekávat, že by bylo letos zavedeno. Parlament a vláda mají nyní především za úkol sanovat škody a pomáhat postiženým záplavami. Navíc se budou politici intenzivně připravovat na předčasné volby. Pomocí jednoduchých početních úkonů je navíc evidentní, že zavedení šrotovného na českém trhu automobilovému průmyslu nijak zásadně nepomůže a tak jako tak jej čeká nutnost provést razantní změny. Čím dříve – tím lépe. Z uvedených důvodů se tedy zřejmě nedá očekávat žádné výrazné posílení trhu v dalších měsících a vzhledem k dalším negativním statistickým ekonomickým ukazatelům a zmíněným záplavám se ochota domácností i firem investovat do nových automobilů zřejmě ještě sníží.
 


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz