ČEZ podpoří rozvoj elektromobilů
středa, 24. června 2009
Rozvoj elektromobilů dostal v České republice nový impuls. Na včerejší tiskové konferenci představila skupina ČEZ svůj záměr podpořit rozvoj elektromobilů v České republice. Její pilotní projekt zahrnuje rozvoj nezbytné infrastruktury a také...
Rozvoj elektromobilů dostal v České republice nový impuls. Na včerejší tiskové konferenci představila skupina ČEZ svůj záměr podpořit rozvoj elektromobilů v České republice. Její pilotní projekt zahrnuje rozvoj nezbytné infrastruktury a také zkušební provoz elektromobilů, které budou zapůjčeny neziskovým organizacím. ČEZ se tak zapojuje do procesu zavádění alternativního způsobu pohonu podobně, jako to již několik let dělá Český plynárenský svaz, který podporuje infrastrukturu a zavádění vozidel na CNG (stlačený zemní plyn). Oba alternativní pohony jsou příslibem nižších provozních nákladů, což bude zřejmě argument také pro provozovatele firemních automobilů.
Tři fáze projektu
Projekt elektromobility skupiny ČEZ má tři fáze. V té první bude do poloviny příštího roku poskytnuto nejméně deset elektromobilů vybraným neziskovým organizacím formou bezplatné zápůjčky. První vozy získá pražský domov pro seniory Sue Ryder. Zapůjčeny mu budou vozy Fiat Fiorino Combi a minivan Fiorino Cargo, přestavěné na elektromobily specializovanou italskou firmou Micro Vett s dojezdem okolo 150 km.
Druhá fáze projektu bude probíhat do roku 2012 a počítá se v ní s nákupem až stovky elektromobilů. Jejím cílem bude otestovat při simulaci reálného dlouhodobého provozu budovanou infrastrukturu pro dobíjení vozidel v Praze a Ostravě. V této fázi ČEZ očekává také aktivní zapojení měst, především při budování veřejných dobíjecích stanic. Zároveň se uskuteční jednání s výrobci automobilů na téma rozvoje společného dlouhodobého projektu.
Ve třetí fázi projektu se již chce skupina ČEZ v partnerství s výrobci elektromobilů profilovat jako poskytovatel služeb elektromobility.
Jak jsou na tom elektromobily v současnosti?
Mezi hlavní výhody elektromobilů patří fakt, že nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů. Vznik emisí se přesouvá do elektráren, kde je však možno je efektivněji řídit. Navíc závisí na způsobu výroby: Při využití obnovitelných zdrojů či jaderné energie se například emise CO2 pohybují pouze okolo 0,25 g/km. Současný energetický mix ČEZu, který zahrnuje všechny formy výroby energie, je 95 g/km. I to je výrazně méně, než činí evropský průměr (164 g/km).
Mezi další výhody elektromobilů patří velmi nízká hlučnost, nižší nároky na údržbu, pozitivem je i charakteristika elektromotoru, která je pro pohon automobilu výrazně vhodnější než charakteristika spalovacího agregátu. Minulostí se stává řazení... Z hlediska uživatele jsou náklady na hnací energii v přepočtu na kilometr již nyní podle ČEZu levnější než u spalovacího motoru a celkové náklady na provoz elektromobilů (včetně jejich vyšší vstupní ceny) jsou již dnes srovnatelné s běžnými vozy, přičemž do budoucna, s rozvojem výroby elektromobilů, lze očekávat jejich výrazné snižování. V současné době stojí elektromobil, jaký hodlá ČEZ poskytovat v rámci svého projektu, cca milion korun.
Automobilky jsou v současnosti závislé při řešení nevýhod elektromobilů na pokroku v oblasti vývoje akumulátorů, protože mezi hlavní nevýhody současných elektromobilů patří malý dojezd. Kapacita stávajících akumulátorů je nedostatečná a navíc v průběhu jejich používání klesá. Hlavním úkolem je tedy zvýšení dojezdu vozidel na jedno nabití a zkrácení dobíjecí doby vozidla. Společnost Daimler AG již například vyvinula Li-Ion akumulátor včetně potřebného systému řízení energetického toku a chlazení, který nabízí i konkurenčním automobilkám. Naděje se však upínají především k superkondenzátoru, který dokáže vyřešit jak problémy s kapacitou, tak rychlým nabíjením a vybíjecími proudy. Jejich úspěšné nasazení pak zase souvisí s pokrokem v oblasti nanotechnologií...