iFLEET » Archiv 2005-19 » Chytře, ekonomicky a účelně
Kategorie vozů se skříňovou karoserií a pětimístným uspořádáním interiéru je možná výraznějším „crossoverem“, než všechny pokusy o kombinování vozů SUV a kombi. Co může být pro drobného živnostníka, ale i větší firmu atraktivnějšího, než možnost...
Kategorie vozů se skříňovou karoserií a pětimístným uspořádáním interiéru je možná výraznějším „crossoverem“, než všechny pokusy o kombinování vozů SUV a kombi. Co může být pro drobného živnostníka, ale i větší firmu atraktivnějšího, než možnost pokrýt jedním vozem jak oblast dopravy osob, tak materiálu? Opel Combo Tour je přesně tím vozem, který to dokáže. Poskytne velmi slušný prostor čtyřem až pěti dospělým cestujícím, zároveň dokáže odvézt náklad o hmotnosti až 500 kg a objemu 2,4 m3.
Současná generace modelu Combo se představila v roce 2001. Nejprve byl na trh uveden čistě užitkový model, po něm přišla řada také na osobní verzi s označením Tour. Tento typ vozů již má své pevné místo na trhu a díky vysoké variabilitě, solidnímu komfortu a výhodné ekonomice provozu si získal již nejednoho živnostníka či firemní klientelu.
Karoserie
Opel Combo Tour působí díky štíhlé přídi a velké prosklené ploše velmi kompaktně a subtilně. Jedná se však o plnohodnotný rozvážkový a osobní vůz zároveň. Zejména v městském provozu uživatel určitě ocení posuvné zadní dveře po obou stranách a také dvoukřídlé zadní dveře. Ty mají možnost aretace buď otevřené o 90° (podélně s vozem) nebo, po uvolnění držáků, o 180°. Určitou výhradu lze mít k umístění aretační páky levého křídla, která se nachází z vnitřní strany dveří a nemusela by tedy být u naloženého vozu vždy pohodlně dostupná a funkční.
Interiér
Přístrojová deska je převzata z modelu Corsa, rozdíly jsou jen minimální. Zachován byl i sportovní tříramenný volant, také výplně předních dveří jsou „příbuzné“. Není divu, Combo z Corsy technicky vychází, má však prodloužený rozvor a modifikovanou zadní nápravu. Délka rozvoru odpovídá vozu střední třídy a tak není divu, že je na zadních sedadlech i při zachování velkého prostoru pro náklad nadbytek místa pro nohy i v případě osoby vyššího vzrůstu. O prostoru nad hlavou snad ani nemá cenu se vzhledem k vysoké střeše zmiňovat...
V interiéru nechybí ani řada odkládacích prostorů, které doplňuje typicky „užitková“ police nad hlavami řidiče a spolujezdce, vhodná zejména pro ukládání nejrůznějších písemností a jiných lehkých předmětů.
Nákladový/zavazadlový prostor
Základní nákladový/zavazadlový prostor má po spodní hranu oken objem 510 l, díky přepážce verze N1 jej lze ale bez problémů využít až po střechu. Maximalizace nákladového prostoru překlopením zadních opěradel a sedáků a následným posunutím přepážky, přinese více než dva metry krychlové dobře využitelného prostoru. Podlaha je v tomto případě zcela rovná, nakládací hrana nízko (55 cm nad zemí) a interiér ze všech stran výborně přístupný. Maximální výška bočních posuvných dveří je 1020 mm a šíře 620 mm, nákladový otvor vzadu je při otevření obou křídel dveří široký max. 1200 mm a vysoký 1130 mm.
Motor
Agregát pohánějící testovaný exemplář jsme již shodou okolností v minulosti vyzkoušeli v testu Fiatu Dobló. Není divu, protože koncerny Fiat a General Motors, do kterého Opel patří, v řadě oblastí ještě nedávno úzce kooperovaly a maloobjemový turbodiesel o objemu 1248 cm3, u Opelu označený jako CDTI, je jedním z příkladů této spolupráce. U Comba je v porovnání s Dobló motor zpřevodován o něco více „do rychla“ (lehčí převody), což nahrává velmi dobré dynamice v nižších rychlostech, ale při rychlostech nad 100 km/h je zase agregát již v interiéru kvůli vyšším otáčkám přece jen slyšet. Spíše než na cestování po dálnicích se tedy hodí na okresní silnice a do města. Motor totiž nabízí navzdory svému malému objemu skvělou pružnost, poradí si i s nízkými otáčkami, od cca 2000 ot/min je znát na druhý a třetí převodový stupeň výrazný zátah. Problémem tedy není ani jízda s plně zatíženým vozem. V takových případech je zmíněné zpřevodování výhodou, protože vůz zůstává dostatečně svižný v nižších rychlostech.
Jízda
Jízdní vlastnosti Combo Tour jsou nezáludné, řízení dostatečně přesné a citlivé. Přesnost je také příjemnou výsadou řazení pětistupňové manuální převodovky. Díky velké prosklené ploše je z vozu vynikající výhled do všech stran, situaci ještě vylepšují rozměrná a vhodně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, která usnadňují couvání s po střechu naloženým vozem.
Za jízdy je samozřejmě nutno počítat s větším náklonem v zatáčce, a to zejména s ohledem na případný náklad. Ani nezatížený vůz však nemá tendenci na nerovném povrchu v zatáčce odskakovat, nedotáčivá tendence vozu je přijatelně nízká. Při běžném jízdním stylu a středním zatížení činila smíšená spotřeba v testu 5,6 l/100 km, což je určitě vynikající hodnota, neboť zhruba. Navíc, kdyby někdo chtěl jezdit vysloveně úsporně, dokázal by se dostat i pod pětilitrovou hranici. Vedle nízké spotřeby pohonných hmot je samozřejmě u motoru s pracovním objemem 1298 cm3 výhodná i nízká sazba povinného ručení.
Finální verdikt
Opel Combo Tour, zejména s motorem 1.3 CDTI, přestavěný navíc na verzi N1 s možností odpočtu DPH (cena přestavby činí 24 400 Kč bez DPH) je tedy velmi zajímavou volbou tam, kde je potřeba řešit jedním vozem osobní dopravu více než dvou osob a také přepravu materiálu v hmotnosti do 500 kg a délce do 1,66 m.