Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Co nás pálí? Palivo!

Co nás pálí? Palivo!

 
84e5_palivo

čtvrtek, 19. dubna 2012

Ceny pohonných hmot. Téma dnešních dní a zcela jistě i dní následujících. A kdo ví, jestli ne téma věčné... Pro firmy to znamená zvýšené náklady, tam, kde mají stovky aut, dokonce zvýšení velmi významné. Co dělat? Dá se vůbec něco dělat? Ale...

 

Ceny pohonných hmot. Téma dnešních dní a zcela jistě i dní následujících. A kdo ví, jestli ne téma věčné... Pro firmy to znamená zvýšené náklady, tam, kde mají stovky aut, dokonce zvýšení velmi významné. Co dělat? Dá se vůbec něco dělat? Ale jistě...

Na nedávné konferenci „Perspektivy elektromobility“, která se konala v rámci veletrhu Amper, prohlásil ve své přednášce Doc. Ing. Vorel, PhD. z VUT Brno: „Éra levné ropy definitivně skončila“. K tomuto závěru jej vede zjištění, že se v současné době nacházíme v období blízko ropného vrcholu (Peak Oil). Jinými slovy, zvyšovat denní množství celosvětově vytěžené ropy je již velmi obtížné, drahé a v budoucnosti již nebude vůbec možné. Podle odhadů byla již vytěžena polovina extrahovatelných celosvětových zásob ropy a byly to ty zásoby, které bylo možno těžit nejsnáze a nejlevněji. Leckdy doslova „zaražením trubky do země“.

V současnosti už je nutno využívat i hůře dostupná ložiska (ve větších hloubkách, pod mořským dnem, v nestabilních podložích...), aby se udržela denní těžba, která dává 90 milionů barelů denně (tzn. 14, 31 miliard litrů). Z tohoto objemu se 61 procent využívá pro potřeby celosvětové dopravy, která tedy spolyká každý den 8,7 miliardy litrů ropy. Celosvětová spotřeba „černého zlata“ navíc kvůli rozvíjejícím se ekonomikám, zejména čínské a indické, stále stoupá a pro zajištění potřebného denního průtoku je třeba stále více využívat drahé těžební technologie schopné extrahovat ropu i z problematických ložisek. Ceny okolo pětadvaceti korun za litr benzinu nebo nafty už tedy na totemech čerpacích stanic asi neuvidíme a navzdory určité oscilaci cen paliv v závislosti na geopolitické a hospodářské situaci, míře zdanění a kursových pohybech naší měny, se budou hodnoty stále častěji pohybovat nad hranicí 35 Kč/l. O tomto trendu psal již FLEET č. 1/2008, kdy jsme v článku „Ceny paliv a remarketing“ uvedli: „Ceny přes 30 Kč za litr se již staly standardem a podle všeho je tedy jen otázkou času, kdy budou stejným standardem ceny o 5 Kč a ve střednědobém výhledu o 10 Kč vyšší.“ Dnes, v prvním čtvrtletí 2012, tedy čtyři roky po tomto konstatování, se učíme žít s cenami okolo 37 Kč/l a ještě více než před čtyřmi lety tedy platí: hleďte na spotřebu! Vybírejte podle ní nová auta, zbavujte se „žroutů“, jak to jen situace umožňuje, učte a nuťte své řidiče jezdit úsporněji. Vysoké ceny paliv znamenají, že váha výdajů na pohonné hmoty v celkových nákladech společností roste a může se stát v řadě odvětví (zejména přímo v autodopravě) faktorem, který oddělí úspěšné od neúspěšných. Pohled na „závodící“ řidiče dodávkových vozů vyvolává otázky, jak dlouho budou zákazníci ochotni takové náklady platit v koncových cenách. Bohorovný přístup ke spotřebě paliva tak může stát provozovatele fleetu v konečném důsledku mnohem víc, než jen palivo samotné...

Menší auta, menší motory
Zajímavé výsledky přinesl průzkum Fleetu mezi manažery. Ti odpovídali na otázku, jak bojují s cenami paliv, velmi různorodě. Největší procento odpovědí se týkalo nákupu vozidel s nižší deklarovanou spotřebou. Takto postupuje nebo hodlá postupovat 25,9 % oslovených firem. V řadě případů ovšem hodlají nižší spotřeby firmy dosáhnout nákupem menších, nikoli technicky vyspělejších aut. Cestou alternativních paliv hodlá jít naopak v tomto průzkumu jen 5,4 % firem. Druhým nejčastějším opatřením je přísnější posuzování nutnosti služebních cest (18,75 %), třetím je instalace monitorovacího systému (13,39 %). Teprve na čtvrtém místě se objevuje tlak na snižování spotřeby samotnými řidiči (10,71 %). Jednou ze společností, která se snaží jít touto cestou, je Unilever. „Zaměřili jsme se na dodržování normované spotřeby a příjemným překvapením bylo zjištění, že pouze čtyři řidiči ze 150 překračovali normu zásadněji,“ uvedl Jiří Dvořák.

Celý článek najdete v magazínu FLEET 2/2012

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz