Co ukázal barometr cvo 2007
Již pátým rokem provádí společnost ARVAL fleetový průzkum Corporate Vehicle Observatory. Výsledná trackingová studie shrnuje názory lidí, kteří mají ve firmách rozhodovací pravomoci v oblasti správy a provozu autoparku. Také letos přinesl zajímavé a...
Již pátým rokem provádí společnost ARVAL fleetový průzkum Corporate Vehicle Observatory. Výsledná trackingová studie shrnuje názory lidí, kteří mají ve firmách rozhodovací pravomoci v oblasti správy a provozu autoparku. Také letos přinesl zajímavé a hodnotné informace o stavu trhu.
V minulém čísle FLEETu jsme v rámci rozhovoru s generálním ředitelem společnosti ARVAL CZ Štefanem Majtánem představili smysl a cíle průzkumu, prezentovaného pod názvem Barometr CVO, nyní byly publikovány jeho výsledky, které stojí za to shrnout alespoň z pohledu nejzákladnějších poznatků.
Pro rok 2007 bylo do studie zahrnuto osm zemí včetně České republiky (dále Německo, Polsko, Belgie, Francie, Švýcarsko, Itálie a Portugalsko). Celkem bylo provedeno od 3. ledna do 26. února letošního roku 3530 rozhovorů s relevantními osobami.
České společnosti nejoptimističtější
Mezi obecné vysledované trendy na celoevropské úrovni patří, že manažeři zodpovědní za firemní automobily jsou sebejistější ohledně situace ve své firmě, než ohledně národní ekonomiky. Optimismus také roste s velikostí firmy či společnosti. Ve zkoumaných zemích se také projevil kontrast mezi vnímáním situace u malých a velkých firem: u malých se v jednotlivých zemích různí, u velkých je naopak podobná. To je dáno zejména tím, že velké společnosti mají většinou mezinárodní působnost. Z hlediska sledování míry optimismu ohledně očekávaného růstu se ukázaly být nejoptimističtější české společnosti, které očekávají hodnotu 4,8 %. Zejména u velkých společností je optimismus velmi výrazný: 64 % respondentů očekává v příštích dvanácti měsících zlepšení ekonomické situace své firmy, pouze 5 % naopak očekává zhoršení.
Jedním ze základních závěrů průzkumu je velký potenciál pro expanzi firemního vozového parku v zemích východní Evropy. U malých společností (do 10 zaměstnanců) očekává zvětšení autoparku 30 % dotázaných, u středních společností mezi 10 až 99 zaměstnanci je to 31 %, a v případě společností nad 100 zaměstnanců respektive nad 500 zaměstnanců je to shodně 44 %.
Financování: poroste operativní leasing
Zajímavou oblastí jsou metody financování vozového parku. Malé firmy používají daleko častěji vlastní koupi nebo úvěr na nákup vozu, zatímco větší společnosti inklinují k finančnímu leasingu. Operativní leasing je pro velké společnosti hlavní metodou financování v Německu (51 %) a Itálii (79 %), zatímco v Polsku a Švýcarsku tyto společnosti naopak upřednostňují nákup vozů do vlastnictví a v České republice a Portugalsku je upřednostňován finanční leasing. V Belgii pak společnosti využívají především úvěrové financování. Z hlediska dalšího vývoje se očekává, že ve všech zemích posílí v příštích letech finanční leasing a s výjimkou Francie, Itálie a Portugalska také přímý nákup vozů do vlastnictví společnosti. Z hlavních forem financování vozového parku čeká zřejmě největší rozvoj operativní leasing. Zde indikuje 6 % respondentů, kteří jej dosud nevyužívají, vůli k jeho využívání přistoupit a pouze dvě procenta současných uživatelů mají úmysl jej omezovat. Naproti tomu u finančního leasingu hodlají 4 % respondentů nově tento produkt využívat, ale 5 % se jej zároveň také chystá omezovat.
Čím větší společnost, tím více lidí odpovědných za vozový park ví o leasingových metodách financování. Důležité z pohledu leasingových společností pak určitě je, že znalost leasingu ve společnostech, které jej zatím nevyužívají, mezi manažery obecně roste. Ve všech zemích je přitom finanční leasing známější než leasing operativní.
Cena hlavním kritériem
Kritéria pro výběr vozu jsou velmi důležitým ukazatelem pro automobilky a jejich prodejce. Obecně podle zjištění Barometru CVO platí, že je ve všech zemích na prvním místě nákupní cena vozu po slevě (52 %), teprve poté sledují firmy celkové náklady na provoz vozidla (42 %). To platí zejména v Polsku, kde je cena skutečně dominantním faktorem. V rámci určitého zobecnění pak vyplynulo, že zatímco orientace na nákupní cenu je typická zejména pro menší firmy, velké společnosti inklinují ke sledování celkových nákladů na provoz vozidla. Je zajímavé, že například očekávaná výkupní cena vozu je prioritou pouze ve 2 %, stejně jako šetrnost k životnímu prostředí.
Pro manažery z České republiky a Itálie je velmi důležitá značka vozu, v Belgii, Německu, Portugalsku a Polsku je významným faktorem životnost vozu, bezpečnost sledují především v Německu, Itálii a Švýcarsku, komfort v Belgii, Itálii a Švýcarsku. Jízdní vlastnosti vozu jsou velmi důležité pro manažery zodpovědné za vozové parky ve Švýcarsku a České republice.
Z výbavy vozu je dnes upřednostňována klimatizace, dále jsou stále více instalovány boční airbagy, ESP a navigační systémy. Více než polovina dotázaných společností je připravena si za některou z těchto položek připlatit. V České republice stejně jako v Evropě je klimatizace ve vnímání důležitosti na prvním místě, druhé jsou shodně boční airbagy, třetí sytém ESP a čtvrté satelitní navigační systémy.
Bezpečnost přes prevenci
Bezpečnost provozu je evidentně pro větší firmy aktuálním tématem. Sedm z deseti takových společností již totiž zavedlo nějaká opatření pro snižování rizik. Obecně lze uvést, že čím je společnost větší, tím více opatření již zavedla. České a švýcarské společnosti se přitom nejvíce věnují preventivním opatřením. V České republice jsou na prvním místě implementovaných opatření tréninkové kursy a školení pro řidiče, na druhém stanovení obecných pravidel pro řidiče a na třetím instalace bezpečnostních zařízení do automobilů. Toto opatření je v celoevropském kontextu naopak na prvním místě, zatímco tréninkové kursy jsou druhé a stanovení obecných pravidel pro řidiče na třetím místě.
Oblíbené benefity
Firemní vozidla jsou ve společnostech s deseti a více zaměstnanci vedle zdravotního a důchodového pojištění nejrozšířenější zaměstnaneckou výhodou. Kladně odpovědělo na otázku, zda je firma zaměstnancům přiděluje, 68 % respondentů. V případě důchodového připojištění to bylo 57 %, u zdravotního či životního pojištění pak 54 %. Takzvané benefitní vozy dávají svým zaměstnancům k dispozici čtyři z deseti společností. Platí přitom, že čím větší společnost je, tím více benefitních vozů přiděluje. Velice rozvinutý je tento systém ve Švýcarsku, Německu, Belgii a České republice, méně rozvinutý je naopak v Portugalsku a Polsku. Alespoň jedno motivační vozidlo má u společností od 10 do 99 zaměstnanců 69 % firem, u společností se 100 až 499 zaměstnanci je to 61 % a u velkých firem od 500 zaměstnanců 73 %.