čtyřicet let spojení mazdy a wankelu
středa, 30. května 2007
Přesně před čtyřiceti lety, 30. května 1967 zahájila Mazda výrobu prvního vozu poháněného Wankelovým motorem, tedy agregátem s rotačním pístem. Za čtyři desetiletí Mazda vyrobila 1 970 000 vozů s touto pohonnou jednotkou. Jak uvedl prezident,...
Přesně před čtyřiceti lety, 30. května 1967 zahájila Mazda výrobu prvního vozu poháněného Wankelovým motorem, tedy agregátem s rotačním pístem. Za čtyři desetiletí Mazda vyrobila 1 970 000 vozů s touto pohonnou jednotkou. Jak uvedl prezident, předseda představenstva a výkonný ředitel Mazdy Hisakazu Imaki, Motor s rotačním pístem je symbolem Mazdy a výsledkem neúnavného úsilí pracovníků Mazdy a její firemní kultury, která vítá náročné výzvy. „Budeme v této tradici, na kterou jsme pyšní, pokračovat. Budeme pokračovat i v technologickém rozvoji motoru s rotačním pístem.“ Polde Imakiho se nabízí především koncepce Wankelu spalujícího vodík.
Ke konci padesátých let začalo mnoho výrobců automobilů intenzivně pracovat a investovat do vývoje motorů s rotačním pístem (RE), ale většina z nich nakonec tento vývojový směr opustila. Nakonec zůstala Mazda osamocena a postupně překonávala řadu nedostatků základní koncepce agregátu. 30. května 1967 pak zahájila prodej prvního auta poháněného dvourotorovým motorem, modelu Cosmo Sport. Následně byly představeny další vozy, včetně Familia Rotary Coupe, Savanna, RX-7 a Eunos Cosmo. Motory prošly řadou úprav, které snížily jejich spotřebu i emise a zvýšily výkon. Sportovní Mazda RX-8 byla na trh uvedena v dubnu roku 2003 a její pohon zajišťuje nová generace motoru s označením Renesis. Ten je kompaktnější, má vyšší výkon a je ekologičtější než jeho předchůdci. Tento motor byl v roce 2003 oceněn prestižní cenou Engine of the Year, kterou každoročně uděluje specializovaný časopis Technology International. Toto ocenění bylo v roce 2003 a 2004 následováno řadou dalších, které jen potvrzovaly kvality tohoto motoru.
V současné době Mazda pracuje na dalším vývoji motoru Hydrogen RE (motor poháněný rotačním pístem, který spaluje vodík), který má nulové emise CO2. Vývoj motoru Hydrogen RE začal v roce 1991 a v únoru roku 2006 vyústil v model Mazda RX-8 Hydrogen RE – první automobil s tímto motorem určený k běžnému prodeji. V současné době registruje Mazda v Japonsku sedm prodaných kusů tohoto modelu.