iFLEET » Archiv 2005-19 » Dacia sandero 1.6 lauréate: redakční test
Dacia Sandero je po modelové řadě Logan další kreací na platformě B0. Jedná se o pětidveřový hatchback, který patří rozměrově na horní hranici segmentu B, ale cenově konkuruje mnohem menším vozům segmentu A, tedy miniautomobilům. V konstrukci...
Dacia Sandero je po modelové řadě Logan další kreací na platformě B0. Jedná se o pětidveřový hatchback, který patří rozměrově na horní hranici segmentu B, ale cenově konkuruje mnohem menším vozům segmentu A, tedy miniautomobilům.
V konstrukci Sandera nenajdete žádný z posledních výkřiků moderní techniky, neboť Dacia je nízkonákladovou značkou a sází na jednoduché a osvědčené prvky. Značce se tato strategie vyplácí, což dokazují překvapivé prodejní úspěchy i na západoevropských trzích. Ukazuje se totiž, že mnoho motoristů nepotřebuje automobil k tomu, aby jim zvyšoval společenskou prestiž. Stačí, když je spolehlivě, dostatečně pohodlně a s nízkými náklady odveze z místa A do místa B. Nakolik takové nároky splňuje nejnovější typ rumunské automobilky, nám prozradil test verze Sandero 1.6 Laureáte, která představuje vrchol v nabídce tohoto modelu.
Interiér
V ceníku je u testovaného provedení částka 239 900 Kč. Za tuto cenu nelze čekat zázraky, ale o to víc nás interiér Sandera překvapil svou přívětivostí. Černé plasty jsou sice tvrdé, ale díky vhodné povrchové úpravě nepůsobí vůbec lacině. Atmosféru uvnitř vozu navíc oživuje řada doplňků stříbrné barvy a příjemným doplňkem je látkové čalounění části výplní předních dveří nad loketní opěrkou.
Palubní počítač, který je v této verzi součástí výbavy, zahrnuje dílčí počítač kilometrů, spotřebované množství paliva, průměrnou spotřebu paliva a průměrnou rychlost. Mezi jednotlivými položkami může řidič přepínat tlačítkem na konci pravé páčky pod volantem.
Na středovém panelu je pod dvojicí výdechů vzduchu vestavěné autorádio, které je dodávno za příplatek, a úplně dole trojice otočných spínačů topné a ventilační soustavy s čtyřrychlostním větrákem a recirkulací vzduchu. Testovaný vůz měl dokonce klimatizaci, která je součástí příplatkové výbavy (za 14 000 Kč). Mezi panely autorádia a klimatizace je pětice velkých spínačů (výstražné blikače, elektrické ovládání předních bočních oken, centrální zamykání a vyhřívání zadního okna). Mezi sedadly je pak těsně před pákou ruční brzdy umístěno ovládání elektrického seřizování vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek (pro Laureáte standardní výbava).
Funkční a komfortní výbava tedy plně splňuje nároky na moderní automobil v této cenové kategorii. Do jisté míry platí toto konstatování také pro bezpečnostní výbavu, jejíž součástí jsou standardně dva čelní airbagy (airbag spolujezdce je vypínatelný pro instalaci dětské sedačky na předním sedadle), pět výškově nastavitelných opěrek hlavy a pět tříbodových bezpečnostních pásů (vpředu výškově nastavitelné s předpínači). Boční airbagy pro přední sedadla se dodávají jen za příplatek ve výši 4500 Kč.
Z prvků aktivní bezpečnosti je zde pouze ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly mezi nápravy EBD a poprvé u značky Dacia i s brzdovým asistentem EBA pro nouzové situace (jedná se o systém nejnovější generace ABS Bosch 8.1). Stabilizační systém ESP nebo okenní airbagy v nabídce nenajdete, což ostatně platí například i pro elektrické stahování zadních oken.
Dacia Sandero se vyrábí výhradně s pětidveřovou karoserií a nastupování na všechna sedadla je tedy pohodlné (zadní dveře se otvírají do úhlu 67°). Zásluhu na tom mají i relativně vysoko umístěná sedadla. Sandero stojí na poměrně dlouhém rozvoru 2588 mm a cestující se mohou těšit na dostatek prostoru ve všech směrech a díky relativně velké šířce vozu je vzadu překvapivě hodně místa dokonce i pro tři dospělé osoby, což je u vozů této velikosti spíše výjimečné. Vyjádřeno čísly je výška stropu nad sedákem zadních sedadel 878 mm a šířka ve výši loktů/ramen 1425/1400 mm. Na vnějších zadních sedadlech jsou úchyty ISOFIX pro dětské sedačky, přičemž šířka zadní lavice umožňuje instalaci tří dětských sedaček vzadu vedle sebe.
O něco méně příznivě vypadá situace z pohledu řidiče. Jehod sedadlo je sice vybaveno i nastavitelnou bederní opěrkou a je možno jej seřizovat výškově, ale volant je naopak seřiditelný pouze výškově. Ne každý řidič tedy nalezne svou optimální polohu. U nižších stupňů výbavy nelze volant seřizovat vůbec a sedadlo řidiče postrádá seřizování výšky.
Výhled z vozu je vesměs dobrý všemi směry a ovládání žádného z prvků nečiní problémy, což je při jednoduché výbavě přirozené.
Celý test si přečtěte ve Fleetu č. 6 / 08, který vychází za několik dní.