Dezén zimních pneumatik: minimálně 4 mm!
čtvrtek, 7. srpna 2008
Ministerstvo dopravy schválilo vyhlášku, podle které se zvyšuje minimální hloubka dezénu zimních pneumatik z dosavadních 1,6 na 4 mm. Reagovalo tím na dlouhodobé poznatky a výzkumy o účinnosti zimních pláštů v závislosti na hloubce dezénu a stáří...
Ministerstvo dopravy schválilo vyhlášku, podle které se zvyšuje minimální hloubka dezénu zimních pneumatik z dosavadních 1,6 na 4 mm. Reagovalo tím na dlouhodobé poznatky a výzkumy o účinnosti zimních pláštů v závislosti na hloubce dezénu a stáří pneumatiky. Ke změně došlo v souvislosti se zavedením nové dopravní značky „Zimní výbava“, která bude platná vždy od 1. listopadu do 1. dubna a umisťována bude v lokalitách, kde je zvýšené nebezpečí tvorby sněhových jazyků, závějí, náledí a podobně. Zejména tedy v horských oblastech, případně na některých úsecích dálnic či místních komunikacích, kde je mohou umisťovat příslušné obecní úřady. Tato značka de facto omezí provoz vozidel, která v příslušném období zimními pneumatikami vybavena nejsou, takže kdo bude chtít jezdit bez nebezpečí postihu neomezeně po domácích silnicích, ten se jejich používání nevyhne. Za příliš mělký dezén pneumatik pak může řidiči hrozit pokuta až dva tisíce korun, kterou bude oprávněn policista udělit na místě. Při nerespektování dopravní značky „Zimní výbava“ hrozí řidiči jeden bod a pokuta až 2500 Kč ve správním řízení.
Účinnost zimních pneumatik klesá se snižujícím se dezénem a také se stářím. Moderní silikové směsi po cca čtyřech letech degradují a běhoun ztrácí svou optimální přilnavost. Zimní pneumatiky mají sice lepší přilnavost k vozovce za nízkých teplot než letní pláště, nemají ale v žádném případě lepší odvod vody na mokrém povrchu. Vzhledem k tomu, že i v zimě v naší geografické poloze nezřídka prší, je logické, že i požadovaná hloubka dezénu, mimořádně důležitá pro ochranu před nebezpečím aqaplaningu, bude stejná jako u letních pneumatik.