iFLEET » Archiv 2005-19 » Do nových sfér
Značka Fiat má dlouhou tradici. Kdysi, když Volkswagen připravoval první generaci svého Golfu, bylo prý přáním tehdejšího vedení německé automobilky, aby „to auto bylo aspoň tak dobré jako Fiat“. Dnes je situace do určité míry obrácená, ale to...
Značka Fiat má dlouhou tradici. Kdysi, když Volkswagen připravoval první generaci svého Golfu, bylo prý přáním tehdejšího vedení německé automobilky, aby „to auto bylo aspoň tak dobré jako Fiat“. Dnes je situace do určité míry obrácená, ale to neznamená, že by Fiat neměl co nabídnout. Díky řadě technických zajímavostí právě naopak.
Jan Jakabík měl donedávna na starosti fleetové prodeje na slovenském trhu, nedávno na něj přešla odpovědnost také za ten český. A jak říká, stávající pozice Fiatu v České republice je pro něj určitou výzvou, protože na Slovensku je Fiat číslem jedna v užitkových vozidlech, u nás mu patří „až“ třetí či čtvrtá příčka. Na otázku, co mu dělá největší radost, odpovídá bez váhání, že CNG program: „V tomto ohledu jsme lídrem trhu, protože máme nejširší nabídku vozů na CNG, ať už osobních nebo lehkých užitkových. Snažíme se firmám tyto vozy prezentovat formou zápůjčky, aby si fleetoví a jiní zodpovědní manažeři mohli ověřit, jaké to přináší úspory.“
Užitkový plyn
CNG slaví stále větší úspěch zejména v segmentu užitkových vozidel a tam má Fiat nabídku skutečně velmi širokou, protože umí nabídnout tuto alternativu prakticky u všech svých lehkých užitkových modelů. „Máme CNG verzi jak pro velké dodávky, jako jsou Ducato nebo Scudo, tak pro menší jako Doblò, Qubo nebo Fiorino. V případě modelu Doblò je zajímavé, že se dá u prodloužené verze PL nainstalovat ještě jedna dodatečná tlaková nádrž, která prodlouží dojezd vozu na CNG na nějakých 460 kilometrů, což je podle mě velmi slušné.“ Auta na CNG si do firem nacházejí cestu právě přes užitkové vozy a jak Jan Jakabík říká, když už má někdo na CNG nastavenu logistiku pro užitkové vozy, tak je přístupnější tomuto palivu také u osobních aut. „Takové Punto v CNG verzi je ideální referentské auto pro městský, zejména pražský provoz.“
Kouzelná karta
Fleetové odvětví, jakkoli je stále úzce svázáno se samotným produktem, se učí také u nás stále více hledět na to, co je „za ním“. Tedy na služby s vozidlem spojené. Servis je na prvním místě, protože bez něj se žádné auto neobejde. Jedna věc je kvalita samotného servisu, která je ale vnímána často subjektivně, druhá věc je reporting, který se týká servisu celého vozového parku. Kvalitní reporting je základem pro kvalitní controlling, který je v oblasti servisu většího počtu vozidel nezbytný. A právě v této oblasti umí Fiat zajímavé věci: „Když jsem před rokem a půl u Fiatu nastoupil, překvapila mě vysoká úroveň informačních systémů, které tady jsou k dispozici. Máme k dispozici integrovaný informační systém společný pro nás jako importéra i pro dealerskou síť. Kdokoli potřebuje, může najít v systému během několika minut konkrétní auto a vygenerovat na něj cenovou nabídku. Na tento prodejní systém je pak navázán fleetový modul věrnostního programu Fiat People, nazvaný Fiat People Fleet, který umožňuje správcům vozových parků sledovat a vyhodnocovat servisní úkony, které byly na vozidlech provedeny. Každému autu je přidělena čipová karta, na kterou se nahrají podmínky, jaké má daný klient u nás na servis dohodnuty, a zaznamenávají se na ni veškeré servisní úkony v naší servisní síti. Řidič přijede do servisu, prezentuje se touto kartou, přijímací technik z ní zjistí, jaké jsou dány podmínky, ať už jsou to slevy na díly, na práci, nebo doplňkové služby, a hned ví, co má dělat a jak fakturovat. Není třeba nic zdlouhavě vysvětlovat, někam telefonovat či ověřovat,“ vysvětluje Jan Jakabík a pokračuje: „Další výhodou je, že správce vozového parku má vždy přehled o nákladech na servis a také o jednotlivých servisních zásazích. Každou fakturu, kterou vystaví, totiž servis nahraje také do tohoto informačního systému a správce vozového parku si tak může udělat export dat podle období, regionu, jednotlivých vozidel a podobně. Ušetří to spoustu práce, papírování, zlepší to celkový přehled o nákladech na servis.“
Novinky v nabídce
Jaká je vlastně současná nabídka Fiatu? Kombinuje tradiční produkty se zcela novými modely a jen tak na okraj se může pochlubit nejnižšími průměrnými emisemi ze všech automobilek, což znamená i nejnižší průměrnou spotřebu. Zásluhu na tom mají moderní maloobjemové agregáty, ať už jsou to velmi povedené diesely 1.3 MultiJet nebo 1.6 MultiJet. Šestnáctistovka se koneckonců objevuje ve velmi širokém spektru modelů, od Dobla až třeba po Alfu Romeo Giulietta. Také motor TwinAir je technicky i z hlediska spotřeby velmi zajímavý. S objemem jen 0,9 l, dvěma válci a turbodmychadlem nabízí „živou“ charakteristiku a výkon až 78 kW při velmi nízké spotřebě.
Mezi automobilovými novinkami můžeme jmenovat novou Pandu, která patří k nejpopulárnějším miniautům na světě. Její prodeje se rozjíždějí pomaleji kvůli doprodeji předchozí generace, kterou lze pořídit za velmi výhodných podmínek. „Ale doprodáváme poslední kusy, a poté již bude pozornost v tomto segmentu plně zaměřena na novou generaci, která je samozřejmě lepší než předchůdce,“ vysvětluje Jan Jakabík. Komu je Panda malá, ale chce auto s typickým italským šarmem, toho možná osloví další novinka, která se brzy objeví na trhu, model Fiat 500 L. Velmi specifické auto s designem navazujícím na populární pětistovku bude konkurovat nejspíš modelu MINI Countryman a objevily se spekulace, že v podstatě nahradí model Sedici, který pro Fiat vyrábí Suzuki na základě svého modelu SX4.