Dodge journey: až sedm míst
čtvrtek, 26. června 2008
Americká automobilová značka Dodge, spadající do skupiny Chrysler LLC, pokračuje ve své globální modelové ofenzívě, která klade velký důraz také na evropský trh. Po modelech Caliber, Nitro a Avenger nyní Dodge uvedl na trh velký crossover Journey,...
Americká automobilová značka Dodge, spadající do skupiny Chrysler LLC, pokračuje ve své globální modelové ofenzívě, která klade velký důraz také na evropský trh. Po modelech Caliber, Nitro a Avenger nyní Dodge uvedl na trh velký crossover Journey, jehož cena začíná na 597 250 Kč. Vzhledem k bohaté výbavě a užitným vlastnostem se jedná o zajímavou nabídku.
Jméno novinky hodně napovídá o charakteru vozu, který automobilka prezentuje jako „crosover“ vzniklý zkřížením modelů Caliber, Avenger a Voyager. Journey je de facto velkým kombi s možností sedmimístného uspořádání, se zvýšenou světlou výškou a v případě sedmimístné verze také s variabilitou interiéru na úrovni klasických MPV. Oproti nim však má řidič stále pocit, že ovládá klasický automobil.
Journey měří na délku 4888 mm, rozvor činí 2890 mm. Jedná se tedy rozměrově o kombi vyšší třídy. Od konkurence jej však odlišuje zmíněná variabilita interiéru, která vůz staví jao konkurenta například proti Fordu S-Max. Ten je ovšem o poznání dražší: jeho ceny začínají na 813 990 Kč se zážehovým dvoulitrovým agregátem. Dodge Journey je v základu vybaven agregátem 2,4 l a je o více než 200 000 Kč levnější. Za cenu o 50 740 Kč vyšší nabízí Dodge svůj Journey v nejvyšší výbavě a buď s turbodieselm 2.0 CRD nebo vidlicovým šestiválcem 2.7 V a šestistupňovou automatickou převodovkou.
Zadní sedadlo Dodge Journey je standardně děleno na tři části v poměru 60:40, obě části lze ale posouvat podélně v rozsahu 60 mm. Kromě toho lze samostatně sklápět střední část, která vytvoří jednak opěrku pro lokty s držákem nápojů, jednak umožní protažení delšího předmětu ze zavazadlového prostoru. V případě pětimístné verze je pod podlahou zavazadlového prostoru ještě poměrně objemná schránka, u sedmimístné verze se do tohoto prostoru zaklápí dvojice sedadel v třetí řadě. I tak za nimi zůstala menší praktická schránka pod podlahou. V podlaze, tentokrát před krajními sedadly druhé řady, jsou další skryté úložné prostory. Každý pojme například až 15 nápojových plechovek. Skrytý úložný prostor nabídne také sedák spolujezdce, nad tradiční schránkou v přístrojové desce je umístěna ještě samostatná klimatizovaná, s držákem na dvě nápojové plechovky. Zavazadlový prostor se v pětimístném uspořádání pyšní objemem 784 l, za třetí řadou sedadel v sedmimístném uspořádání zůstává 167 l. Maximální objem po sklopení druhé řady sedadel výrobce neuvádí, dá se však odhadnout, že poskytne minimálně 2000 l.
Je nutno zdůraznit, že Dodge vyslyšel hlasy evropských zákazníků a věnoval zvýšenou pozornost materiálům v interiéru vozu. Zmizely tedy tvrdé nepříliš elegantní plasty a přístrojová deska má ve své horní části měkčený povrch. Důvěru budí také čalounění a detaily interiéru. Velmi snadné je sklápění a posouvání sedadel druhé řady, stejně jako vyklápění a sklápění sedadel ve třetí řadě. Neobvyklým, ale praktickým vylepšením je možnost otevřít zadní dveře téměř do pravého úhlu – zlepšuje to přístup k zadním sedadlům, zejména při montáži dětské autosedačky.
Dodge Journey svou vyšší světlou výškou umožní bezproblémovou jízdu například po běžné polní cestě, terénní ambice ovšem nemá. Do Evropy se bohužel nebude dovážet provedení 4x4, které je k dispozici v USA. Evropané mají naproti tomu v nabídce turbodiesel. Jedná se o agregát od Volkswagenu: pod označením 2.0 CRD se skrývá známý 2.0 TDI PD o výkonu 103 kW. Ten může být spojen s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DCT, která je de facto vývojovou verzí již dobře známé DSG, kterou nabízí Volkswagen. Zážehové agregáty jsou v nabídce dva: čtyřválec 2,4 l 125 kW a šestiválec 2.7 V6 136 kW. V prvním případě lze vybírat mezi pětistupňovým manuálem a čtyřstupňovým automatem, ve druhém je standardem šestistupňový automat.
Ceny novinky od Dodge začínají na 597 250 Kč za výbavu SE a zážehový motor 2,4 l. Již v tomto stupni je výbava velmi rozsáhlá, zahrnuje šestici airbagů, sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, ESP, systém Hill Start Assist a podobně. Klimatizace je v tomto případě manuální, rádio s přehrávačem CD zvládne i soubory MP3. Vyšší výbava SXT již je dodávána buď s turbodieselem (751 000 Kč) nebo s vidlicovým šestiválcem (796 000 Kč). Čtyřválec 2,4 l z nabídky vypadává. Výbava SXT nabídne mj. automatickou klimatizaci, sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, sedmimístné provedení a pod. Vrcholem nabídky je výbava R/T, která nabízí mimo jiné elektronické infocentrum vozidla EVIC, dvoubarevné kožené čalounění či devatenáctipalcová kola. Cena s turbodieselem i zážehovým šestiválcem činí stále ještě příznivých 864 750 Kč. Tyto ceny jsou s DPH, importér již pracuje na verzi N1, která by měla být v dohledné době k dispozici. V nabídce bude pěti, nebo čtyřmístná verze. Cena nejlevnějšího provedení by se pak mohla snížit na cca. 520 000 Kč včetně ceny za přestavbu, u nejluxusnějšího provedení by to měla být částka okolo 745 000 Kč.