Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Doklady a výbava – co je a co není povinnost

Doklady a výbava – co je a co není povinnost

 
image1963

Zkušenosti z policejních kontrol a též z poznatků řidičů ukazují, že v oblasti dokladů, které jsou řidiči povinni mít při řízení motorového vozidla u sebe, existují nejasnosti. A to jak u řidičů, tak u policistů. Podívejme se proto na tuto...

 
Zkušenosti z policejních kontrol a též z poznatků řidičů ukazují, že v oblasti dokladů, které jsou řidiči povinni mít při řízení motorového vozidla u sebe, existují nejasnosti. A to jak u řidičů, tak u policistů. Podívejme se proto na tuto problematiku z komplexního pohledu platných právních předpisů.
 
Základním předpisem, obsahujícím výčet povinných dokladů, je § 6, odst. 8 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (p.p.) Podle tohoto ustanovení je každý řidič motorového vozidla povinen mít u sebe při řízení řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla (doklad často nazývaný „malým technickým průkazem“) a doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (nejedná se o doklad o zaplacení pojistného, ale o doklad prokazující pojištění).
 
Prokázání totožnosti řidičským průkazem
Za povšimnutí stojí skutečnost, že řidič u sebe nemusí mít občanský průkaz. Jeho nošení sice vyplývá z jiného zákona, ovšem jelikož je řidičský průkaz veřejnou listinou (se všemi důsledky, vyplývajícími z této skutečnosti, např. trestním stíháním při jeho pozměnění či padělání), potom – je-li si řidič na fotografii v řidičském průkazu podobný – může svoji totožnost prokázat právě řidičským průkazem. Nemůže ale prokazovat svoji totožnost například pasem, neboť ten neplatí na území státu, který jej vydal.
 
Profesní způsobilost, školení...
Kromě výše vyjmenovaných dokladů jsou řidiči některých vozidel povinni mít u sebe při řízení další doklady. Řidič vozidla, k jehož řízení je kromě řidičského průkazu třeba ještě osvědčení profesní způsobilosti řidiče (tato vozidla jsou vyjmenována v § 48 odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění p.p. - jde o řidiče vozidel vybavených modrými majáky, vozidel taxislužby, nákladních automobilů o největší povolené hmotnosti převyšující 7500 kg a řidiče autobusů) musí mít toto osvědčení při řízení takového vozidla u sebe, s výjimkou případů, kdy vozidlo používá pro svoji soukromou potřebu. Osvědčení profesní způsobilosti řidiče je platné pouze tehdy, jestliže od posledního školení neuplynula doba delší jak jeden rok a od posledního přezkoušení doba delší jak tři roky.
 
Zdravotní způsobilost
Dále je řidič starší 60 let povinen mít u sebe při řízení doklad o zdravotní způsobilosti. Zákon předepisuje povinnost podrobovat se pravidelným lékařským prohlídkám i některým dalším řidičům, pouze řidiči starší 60 let však musí mít potvrzení o zdravotní způsobilosti u sebe. Nejde o záměr, ale pouze o jeden z mnoha nedostatků v zákoně...
 
Všechny dosud uvedené doklady je řidič povinen na výzvu předložit policistovi (tj. příslušníku Policie České republiky). Na výzvu strážníka obecní policie nebo celníka je řidič povinen předložit pouze řidičský průkaz a doklad o registraci vozidla.
 
Záznam o provozu vozidla
Dalším právním předpisem, týkajícím se povinných dokladů, je zákon č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě, ve znění p.p. Zde je § 3, odst. 4 požadován záznam o provozu vozidla, ovšem pouze v případě, že je dopravce povinen jej vést, což je tehdy, provozuje-li silniční dopravu vozidly určenými k přepravě osob, s výjimkou osobních vozidel používaných pro vlastní potřebu. Dále se jedná o záznam o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách v případě, že dopravce provozuje dopravu vozidly určenými k přepravě osob (s výjimkou osobních vozidel určených pro vlastní potřebu) a silniční dopravu vozidly určenými k přepravě zvířat a věcí, jejichž největší povolená hmotnost včetně přívěsu nebo návěsu přesahuje 3,5 tuny.
 
Například společnost, která provozuje osobní automobily výhradně pro vlastní potřebu, tedy pro zajištění a dosažení vlastního zisku, je tuzemským dopravcem, ale nemusí mít ve vozidlech záznam o provozu vozidla ani záznam o době řízení a bezpečnostních přestávkách. Tedy ani policista nemůže požadovat předložení těchto záznamů při kontrole. Samozřejmě to neznamená, že řidič takového vozidla není povinen dodržovat režim doby řízení a bezpečnostních přestávek.
Pokud je v rámci provozování silniční dopravy přepravován náklad, musí být ve vozidle dále k dispozici doklad o nákladu a vztahu dopravce k němu. V případě mezinárodní dopravy musí být ve vozidle pracovní smlouva řidiče a jedná-li se o najaté vozidlo, též smlouva o nájmu. V některých speciálních případech mohou být požadovány ještě další doklady, například při přepravě nebezpečného nákladu v režimu dohody ADR apod.
 
Podle dotazů řidičů i podle vlastních zkušeností je policií nejčastěji neoprávněně požadováno potvrzení o školení řidičů (u jiných řidičů, než je uvedeno výše, obvykle tedy u tzv. řidičů referentů), dále kniha jízd u osobních automobilů a potvrzení o zdravotní způsobilosti řidičů, kteří jsou sice povinni se podrobovat pravidelným lékařským prohlídkám, avšak nemají povinnost mít potvrzení při řízení u sebe.
 
Co je a co není povinná výbava
Obdobná situace jako v případě dokladů existuje v oblasti povinné výbavy motorového vozidla. Její obsah stanovuje vyhláška č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích ve znění p.p. Zde § 32 požaduje, aby se ve vozidle pro dopravu osob nebo nákladu (následující text je pro přehlednost mírně zjednodušen) nacházely náhradní elektrické pojistky (po jedné od každého druhu, pokud jsou ve vozidle používány), po jedné náhradní žárovce od každého druhu užívaného na vnějších světlech (neplatí pro výbojky, například xenonové), příruční zvedák, klíč na matice (šrouby) kol vozidla a náhradní kolo. Dále musí být ve vozidle umístěna (v suchém a čistém prostoru mimo přímé sluneční světlo) lékárnička. Ta existuje celkem ve 3 velikostech: velikost I se používá u osobních a nákladních automobilů, zbývající dvě velikosti pak u autobusů, v závislosti na jejich obsaditelnosti. Pro autobusy rovněž platí povinná vybavenost hasicími přístroji, opět v závislosti na obsaditelnosti. Konečně musí být vozidla vybavena také výstražným trojúhelníkem. Speciální předpisy pak mohou požadovat přítomnost dalších předmětů, například při přepravě nebezpečných nákladů v režimu dohody ADR.
 
Další předměty, které ve vozidlech řidiči často vozí, mohou být užitečné, nicméně nejsou předmětem povinné výbavy vozidla. Zejména se jedná o tažné lano, měřič tlaku v pneumatikách, hustilku atd. Stejně tak jsou zakládací klíny povinné pouze pro motorová vozidla o největší povolené hmotnosti převyšující 3,5 t a pro přívěsy o hmotnosti převyšující 750 kg.
 
Jedna z nejdiskutovanějších otázek v oblasti povinné výbavy se týká výstražných (reflexních) vest. Zmíněná vyhláška č. 341 o vestách nehovoří a tak vesty součástí povinné výbavy nejsou. Nařízení vlády č. 168/2002 Sb. stanoví, že zaměstnanec provozovatele vozidla musí používat výstražnou vestu v případě, že odstraňuje poruchu na vozidle, ke které došlo během jízdy na pozemních komunikacích a kdy je nutno na ně vystoupit.
 
Z uvedeného tedy vyplývá, že se nemusí nutně jednat o řidiče, navíc zaměstnanců se na odstraňování poruchy může podílet několik a pak každý z nich musí používat výstražnou vestu. Naopak, pokud zaměstnavatel stanoví, že zaměstnanec nebude odstraňovat poruchy a přivolá si asistenční službu, nemusí ve vozidle žádná výstražná vesta být. Přesto lze rozhodně používání vest doporučit i pro řidiče, u kterých to žádný právní předpis nepožaduje, neboť viditelnost osoby s výstražnou vestou je výrazně vyšší a omezuje se tak možnost přehlédnutí osoby řidičem projíždějícího vozidla. V tomto smyslu již také od ledna 2007 platí změna v pravidlech provozu na rakouských silnicích, kde v musí být v každém vozidle výstražná vesta uložena coby součást povinné výbavy a navíc musí být ve vozidle uložena tak, aby ji měl řidič po ruce ze svého místa a mohl si ji obléknout ještě před vystoupením z vozidla. Požadavek na předložení výstražné vesty při silniční kontrole u služebních vozidel je ze strany policie ČR bohužel stále častou chybou.
 
Závěr s doporučením
Pokud se řidič dostane do situace, kdy policista požaduje předložení dokladu, který není zákonem požadován, nebo předmětu, nenáležejícího do povinné výbavy vozidla, řidič neuzná dopravní přestupek a policista tak musí vyhotovit Oznámení o dopravním přestupku. Na jeho 2. stranu se řidič vyjádří a věc pak projednává správní orgán. Druhou možností je oznámit policistův požadavek na linku 158.
 
Autor: Robert Kotál, Dopravní akademie


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz