iFLEET » Archiv 2005-19 » Drobnost, ale klíčová
Klíče k automobilu považujeme za zcela běžnou součást vozu, která nevyžaduje žádnou údržbu a snad ani nemá právo na poruchu. Jenže dnešní klíč moderního automobilu představuje ve své podstatě elektronické zařízení, a ta se, jak víme, porouchávají...
Klíče k automobilu považujeme za zcela běžnou součást vozu, která nevyžaduje žádnou údržbu a snad ani nemá právo na poruchu. Jenže dnešní klíč moderního automobilu představuje ve své podstatě elektronické zařízení, a ta se, jak víme, porouchávají poměrně ochotně...
Klíče moderních automobilů jsou technologicky stále komplikovanější, protože v sobě integrují stále nové a nové zabezpečovací a komfortní funkce. Kvůli tomu roste jejich cena a tedy i náklady na jejich náhradu při ztrátě nebo zničení. Navíc taková náhrada není hned: před několika lety stačilo zajít k zámečníkovi, a ten na počkání vybrousil nový klíč podle originálu. Trvalo to pár minut a stálo to několik desítek korun. Ani klíč uzamknutý uvnitř vozu nepředstavoval pro běžný servis či zámečnictví žádný zásadní problém. Leckdy postačil vhodně natvarovaný drát... Dnešní situace je zcela odlišná a klíč ponechaný v elektronikou prošpikovaném automobilu může znamenat vážný problém. Není to přitom nereálná situace, dosáhnout uzamčení klíče v interiéru u lze i u nejmodernějších vozů.
Technologie zabezpečení dnešních automobilů jsou stále komplikovanější a klíče jsou nedílnou součástí celého systému. Obsahují vysílač, ovládající centrální zamykání, alarm, imobilizér, stále častěji i speciální funkce jako třeba „superventilaci“ vozu, objevují se i klíče zobrazující údaje o statutu automobilu, tedy zda je otevřen, uzamčen, jaká je uvnitř teplota a podobně. Stále více se rozšiřují systémy technologie „keyless“, což jsou karty či malé krabičky, které není nutno ani vyndávat z kapsy, protože je elektronika vozu detekuje, pokud se nacházejí v bezprostřední blízkosti vozu, a sama tak zajistí uvolnění zámků, pokud někdo vezme za kliku, či zajistí nastartování motoru po stlačení příslušného tlačítka Start/Stop. Takové klíče ovšem nestojí pár korun, ale několik tisíc. To však není nejhorší. Daleko větším problémem jsou s tím spojené problémy. Vezměme si třeba takové ztracené klíče od vozu v leasingu. Na to, aby mohl autorizovaný servis objednat nové klíče u automobilky, potřebuje souhlas majitele. Je tedy nutno kontaktovat leasingovou společnost, ta musí vystavit požadavek, zaslat jej dealerovi a ten teprve potom zadá požadavek automobilce, která dodá klíč. Tím ale ještě problémy nekončí, protože systém je nutno přeprogramovat, a tak je nutno dopravit uzamčený vůz k dealerovi...
Snaha docílit vysoké úrovně zabezpečení vozu tak paradoxně přidělává zapomětlivým a roztržitým řidičům vrásky na čele. A nejen jim, protože problémy s klíči k vozu zná snad každý správce vozového parku. Jaká je rada? Především je nutno poučit řidiče, že není tak snadné objednat nové klíče ke svěřeným automobilům. Platí také pravidlo, že co je výrazné, neztrácí se tak snadno. Reflexní plastová visačka může být jedním z řešení, raději na ni ale nepište číslo registrační značky vozu, protože to jen usnadní vyhledání vozu případnému nepoctivému nálezci klíčů. Je to něco podobného, jako adresa na visačce klíčů od bytu... Pokud sestávají klíče ze samostatné krabičky s dálkovým ovládáním centrálního zamykání a samotným klíčem spínací skříňky, je potřeba zajistit co nejspolehlivější spojení obou dílů, aby nedocházelo k oddělení a ztrátě jednoho či druhého. Tkanička či kousek drátu rozhodně nejsou tím pravým řešením. Spolehlivější je pevný kroužek na klíče.
Náhradní klíče od vozidla by měly být uschovány na bezpečném místě ve firmě a měly by být dostupné, kdykoli jsou firemní vozy v provozu. Řidiči by pak měli vědět, na koho se v případě závady nebo ztráty klíčů obracet s žádostí o pomoc. Určitě je vhodné si možnosti a termíny dodání náhradních klíčů ověřovat už v rámci výběru vozů do autoparku. Je to sice drobnost, ale někde o půlnoci, v zimě, tři sta kilometrů za hranicemi, s doklady, mobilním telefonem a finančními prostředky zamčenými ve voze, se z takové drobnosti může stát hodně nepříjemný a obtížně řešitelný problém...