iFLEET » Archiv 2005-19 » Elektronické mýtné již příští rok?
Již v příštím roce by měl být do praxe uveden elektronický systém poplatků za dálnice. „Kupony“ s odpovídačem systému budou přenosné, takže bude možno mít jednu pro více vozů, poplatky se budou platit bezhotovostně, například pomocí internetové...
Již v příštím roce by měl být do praxe uveden elektronický systém poplatků za dálnice. „Kupony“ s odpovídačem systému budou přenosné, takže bude možno mít jednu pro více vozů, poplatky se budou platit bezhotovostně, například pomocí internetové aplikace nebo u bankomatů. Pro uvedení systému do života je ale zapotřebí ještě schválit změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která se stále připravuje. Pokud by parlament nestihl novelu připravit a schválit do konce roku, použily by se v příštím roce naposled klasické dálniční známky. Systém zvýhodní díky přenositelnosti přístroje provozovatele s více automobily. To je rozdíl oproti dosavadní nepřenosné dálniční známce. Čip v kuponu bude možno dobíjet na různě dlouhá časová období. Nejkratším obdobím bude zřejmě týden a ceny zůstanou stejné jako dosud, tedy 1000 kč na rok, 320Kč na měsíc a 220 Kč na týden. Přístroje do vozu budou vydávány zdarma v síti distribučních míst provozovatele systému. V případě ztráty kuponu bude možno jej zablokovat, protože bude mít přidělen vlastní PIN. Podle ministerstva dopravy je systém zcela anonymní a není tedy možno konkrétní vozidlo sledovat, protože nikde nebude evidence přiřazující k PIN konkrétního provozovatele. Systém bude fungovat podobně jako u kamionů: Jakmile auto projede pod mýtnou branou, systém zjistí, jestli má nabitý kupón. Pokud ne, vyšle na centrální pracoviště informaci do vozu celní správy, která řidiče najde podle SPZ. Tyto automobily také jezdí neustále po dálnicích a mohou si samy ověřovat, zda má vůz kupon nabitý. Celkem je zatím k dispozici 37 automobilů, jakmile bude novela zákona schválena, jejich počet se zřejmě zvýší. Elektronický systém umožní také sledovat hustotu provozu na dálnicích a usnadní tak případnou regulaci dopravy jejím usměrňováním. Podle hustoty dopravy bude například možno měnit povolenou rychlost na proměnlivých tabulích.