iFLEET » Archiv 2005-19 » EU chce auta s automatickým řízením na dálnici
Evropská unie nastartovala projekt SARTRE. V jeho rámci chce vyvinout technologii pro automatické řízení vozů na dálnici. Do deseti let tak možná budeme jezdit v automaticky řízených kolonách. V rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the...
Evropská unie nastartovala projekt SARTRE. V jeho rámci chce vyvinout technologii pro automatické řízení vozů na dálnici. Do deseti let tak možná budeme jezdit v automaticky řízených kolonách.
V rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) chce EU zavést jakési malé dálniční auto-vlaky. Vozidla by mohla automaticky jezdit v šesti až osmi členných skupinkách v těsném závěsu. Tím by šetřila palivo a při husté dopravě také místo na již tak přecpané dálnici.
Systém SARTRE má fungovat relativně jednoduše. Jen k tomu bude zapotřebí zdokonalit současné systémy v autech již používané. Řidič, který se bude chtít připojit k takovému auto-vlaku, zadá do navigace svůj cíl a po najetí na dálnici jej systém automaticky navede k nejbližšímu auto-vlaku. Automobil se zařadí na jeho konec a systém převezme automatické řízení. Jediným vozem v koloně, který bude ovládat řidič, bude ten v jením čele. Ostatní vozy s ním budou bezdrátově komunikovat a budou jím vlastně ovládány. Řidič v čele kolony by měl být zkušený a měl by znát místní podmínky, tak aby byla zajištěna maximální bezpečnost. Když se bude řidič v koloně blížit ke svému výjezdu, jednoduše kolonu vozidel opustí a převezme řízení.
Systém, který chce Evropská komise testovat již v roce 2011 by mohl začít fungovat asi za deset let. EU si od něj slibuje zvýšenou bezpečnost provozu na dálnicích a také snížení spotřeby. Automobily jedoucí ve vlaku v těsném závěsu za sebou totiž pojedou v aerodynamickém pytli a tím mohou uspořit až 20% paliva.