Evropa chce, aby jízda byla bezpečnější
středa, 11. března 2009
Evropský parlament schválil zavedení nových bezpečnostních prvků pro automobily. Od roku 2011 by nové vozy měly být vybavovány systémem ESP. Poslanci navrhují i povinné užívání pneumatik s nízkým valivým odporem. Ty snižují nejen spotřebu pohonných...
Evropský parlament schválil zavedení nových bezpečnostních prvků pro automobily. Od roku 2011 by nové vozy měly být vybavovány systémem ESP. Poslanci navrhují i povinné užívání pneumatik s nízkým valivým odporem. Ty snižují nejen spotřebu pohonných hmot, ale i hlučnost. Důvodem pro tyto kroky je snaha zvýšit bezpečnost na silnicích i snížit ekologickou zátěž.
S návrhy na zlepšení bezpečnostního vybavení automobilů přišla již v loňském roce Evropská komise, která chtěla, aby změny byly závazné až od roku 2012. Aby norma prošla, musí s ní souhlasit členské státy EU.
ESP od letošního roku vyžaduje i EuroNCAP. Chce-li výrobce dosáhnout na maximální pětihvězdičkové ocenění, musí mít ESP již v základní výbavě.
Europoslanci také schválili, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).
Změny by měly být podle parlamentu zavedeny od roku 2011, v některých případech je však povoleno přechodné období až do roku 2018. Navrhovaná opatření by však mohla zvýšit ceny automobilů o 100 až 300 eur podle typu a vybavení vozu.